PL EN


2016 | 1(29) | 71-83
Article title

Idee zrównoważonego rozwoju i ergonomii w działalności regulowanej umowami nienazwanymi

Authors
Content
Title variants
EN
The concepts of sustainability and ergonomics in activities based on unnamed contracts
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Celem głównym artykułu jest identyfikacja czynników determinujących ergonomię pracy i zrównoważonego rozwoju w działalności regulowanej umowami nienazwanymi. Wykazano, że najważniejszymi przedsięwzięciami oddziałującymi na ergonomię pracy w działalności motoryzacyjnej regulowanej umowami dealerskimi (należącymi do grupy umów nienazwanych) są w szczególności: organizacja stanowisk pracy zgodnie z określonymi standardami producenta oraz utrzymywanie liczby personelu stosownie do rozmiarów działalności. Ponadto okazuje się, że następstwem funkcjonowania w systemie dealerskim jest także przestrzeganie przez organizacje określonych elementów zrównoważonej gospodarki. W efekcie podpisania umowy dealerskiej organizacje usługowe stosują m.in. zgodny z wymaganiami marki system zarządzania odpadami oraz świadczą usługi serwisowe z wykorzystaniem coraz większej liczby części zamiennych pochodzących z materiałów biologicznych i technicznych, które mogą zostać ponownie użyte. W artykule dowiedziono istnienia elementów wspólnych ergonomii pracy i polityki zrównoważonego rozwoju. Ponadto wykazano, że zarówno kreowanie polityki zrównoważonego rozwoju, jak i uwzględnianie czynników oddziałujących na ergonomię pracy przez właścicieli marek pozostaje w związku z dążeniem do oferowania klientom wyrobów o coraz wyższej jakości.
EN
The main aim of the work is to identify the elements of sustainable development and the factors of ergonomics in activities regulated by unnamed agreements. The paper shows that the most important activities affecting the ergonomics in the automotive activities regulated by dealership contracts (belonging to a group of unnamed contracts) are in particular: organisation of workplaces in accordance with specific standards and the number of staff adequate for the volume of sales organisation. In addition, it is shown that companies that belong to the dealership network implement a policy of sustainable development. Organisations which have signed dealership agreements are supervisors of waste management, in accordance with the requirements of the brand. These organisations in their services use spare parts made of biological materials and components that are reusable. The work shows that some principles of ergonomics are similar to the factors of sustainable development. The paper also shows that both the creation of a sustainable development policy and the application of the factors of ergonomics for brand owners are related to the desire to offer customers products of higher quality.
Year
Issue
Pages
71-83
Physical description
Dates
published
2016-03
Contributors
author
  • Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna. Wydział Zarządzania i Turystyki, januszzabek@op.pl
References
  • Brzustewicz, P. (2013). Zarządzanie łańcuchem dostaw a cykl życia produktu. Marketing i Rynek, 12, 8–13.
  • Brzustewicz, P. (2014). Marketing 3.0 – nowe podejście do tworzenia wartości. Marketing i Rynek, 2, 2–7.
  • Czerwińska, E. (2003). Usługi w gospodarce polskiej. Informacja BSiE, 91, październik.
  • Gawłowski, S., Listowska-Gawłowska, R., Piecuch, T. (2010). Uwarunkowania i prognoza bezpieczeństwa energetycznego Polski na lata 2010–2110. Rocznik Ochrona Środowiska, 12, 127–176.
  • Gąbka, J., Rusińska, M., Sierzchula, Z. (2008). Historia zarządzania jakością. Era produkcji masowej. Zarządzanie Jakością, 1, 37–47.
  • Górska, I. (2009). Odporność psychiczna a choroby przewlekłe na tle nerwowym uwarunkowane jakością środowiska życia człowieka. Rocznik Ochrona Środowiska, 11, 799–822.
  • Grzelczak, A. (2014). Ergonomia w organizacjach pracy. Analiza wybranych aspektów na przykładzie metody ruchów elementarnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 63, 77–89.
  • GUS. (2014). Polska 1989–2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  • Keefe, L.M. (2004). What is the meaning of ‘marketing’? Marketing News, 38(15), 17–18.
  • Kozioł, L. (2003). Nowoczesne koncepcje motywowania. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 627, 25–40.
  • Kozioł, L. (2013). Kontrakty menedżerskie we współczesnych nurtach nadzoru korporacyjnego. Kwartalnik Zarządzanie i Finanse, 2(6), 244–259.
  • Leitner, K. (2010). Balanced Sustainability Marketing. Berlin: Verlag. ISBN 9783838114989.
  • Muszyński, Z. (2007). Ergonomiczne uwarunkowania systemu zarządzania czasem pracy w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 5, 155–167.
  • Niedzielska, A. (2013). Specyfika systemu sprawiedliwego handlu i związanych z nim działań marketingowych. Handel Wewnętrzny, 3, 120–125.
  • Pabian, A. (2013). Działalność promocyjna w koncepcji sustainability. Marketing i Rynek, 8, 12–17.
  • Pacholski, L., Jasiak, A. (2011). Makroekonomia. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. ISBN 978-83-7775-045-2.
  • Pniewska, K. (2012). Greenwash – marketingowa odpowiedź koncernów na współczesne przemiany społeczne, ekologiczne i gospodarcze. Marketing i Rynek, 11, 18–23.
  • Porter, M., Kramer, M. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, 1, 1–17.
  • Pyziak-Szafnicka, M. (2007). Prawo podmiotowe. W: M. Safijan (red.). System prawa prywatnego. T. 1: Prawo cywilne. Warszawa: C.H. Beck. ISBN 978-83-255-3367-0.
  • Trzaskowski, R. (2005). Granice swobody kształtowania treści i celu umów obligacyjnych. Kraków: Zakamycze. ISBN 83-7444-133-X.
  • TVP Info. (2015). Skandal w Volkswagenie zatacza coraz szersze kręgi [online, dostęp: 2015-11-02]. Dostępny w Internecie: http://www.tvp.info/21832204/niemcy-skandal-w-volkswagenie-zatacza-corazszersze-kregi-dotyczy-33-mln-samochodow-audi-i-skoda.
  • Ząbek, J. (2013a). Idea zarządzania jakością w umowach nienazwanych w makroekonomicznej perspektywie. Problemy Jakości, 5, 28–37.
  • Ząbek, J. (2013b). Przewaga konkurencyjna w świetle kryteriów wyboru marki. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 57–66.
  • Ząbek, J. (2014a). Dualistyczne dylematy zarządzania w świetle interdyscyplinarnych paradygmatów. Organizacja i Zarządzanie, 1, 147–160.
  • Ząbek, J. (2014b). Wpływ infrastruktury na jakość wyrobów. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 8, 16–25.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-493161fd-eb0e-422e-bd3a-7743908a7697
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.