Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 59 | 2(118) | 26-39

Article title

University Education in Digital Humanities for Information Professionals

Authors

Content

Title variants

PL
Koncepcja akademickiego kształcenia specjalistów informacji w zakresie humanistyki cyfrowej

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
Purpose/Thesis: The article presents the concept of university course in digital humanities for future information professionals. Approach/Methods: The concept of university course in digital humanities draws on the author’s deep knowledge of digital humanities as well as the particular models of research project lifecycle. The concept consists of three elements: the description of educational aims, the graduate’s profile, and the learning outcomes. Results and conclusions: The author proposes that university course in digital humanities should be provided as a part of specialization within a Master program for information professionals. Classes will give students a basic knowledge of a given discipline in the humanities and the theoretical aspects of digital humanities, as well as its structure and history. Students will also learn about information and knowledge organization, digital sources used in humanities, information systems, digital collections, research data management, and scholarly editions. Graduates would be equipped to work at research institutions running digital humanities projects or providing research infrastructure for digital humanists, e.g. academic libraries, museums, archives, digital humanities centers and laboratories. Practical implications: The concept may be used to prepare a detailed program of specialization by faculties offering information science programs. Although the concept has been developed in the context of Polish higher education, it can be modified and adapted successfully in other countries, especially in the EU countries which, like Poland, need to meet the European Qualifications Framework. Originality/Value: Formal university course in digital humanities for information professionals is not very common. The concept of a specialization within a Master program proposed in this article fills this gap so that a new generation of librarians and other information professionals will become more proficient intermediaries between humanists and information.
PL
Cel/Teza: Celem artykułu jest przedstawienie autorskiej koncepcji akademickiego kształcenia specjalistów informacji w zakresie humanistyki cyfrowej. Koncepcja/Metody badań: Koncepcję stworzono w oparciu o pogłębioną wiedzę na temat wybranych aspektów humanistyki cyfrowej oraz wybrane modele życia projektów badawczych. Koncepcja składa się z trzech elementów: opisów celów kształcenia, sylwetki absolwenta oraz zakładanych efektów kształcenia. Wyniki i wnioski: Koncepcja akademickiego kształcenia specjalistów informacji w zakresie humanistyki cyfrowej ma formę specjalizacji na studiach magisterskich. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę w obszarze wybranej dyscypliny humanistycznej, teoretycznych aspektów humanistyki cyfrowej, jej organizacji oraz kontekstu powstania. Pogłębią swoją wiedzę i umiejętności na temat organizacji informacji i wiedzy, cyfrowych źródeł humanistycznych, systemów informacyjnych, bibliotek cyfrowych, zarządzania danymi badawczymi i publikacji tekstów naukowych. Absolwenci tej specjalizacji mogą znaleźć zatrudnienie w instytucjach naukowych rozwijających projektu z obszaru humanistyki cyfrowej lub dostarczających infrastrukturę badawczą dla humanistyki cyfrowej, np. w bibliotekach akademickich, muzeach, archiwach, centrach i laboratoriach humanistyki cyfrowej. Zastosowania praktyczne: Koncepcja specjalizacji może być wykorzystana do stworzenia szczegółowych programów specjalizacji przez jednostki uczelniane prowadzące studia z zakresu nauki o informacji. Koncepcja uwzględnia polską specyfikę studiów wyższych, jednak może być z powodzeniem zaadaptowana w innych krajach, szczególnie w krajach UE, które, tak jak Polska, muszą przestrzegać Europejskich Ram Kwalifikacji. Oryginalność/Wartość poznawcza: Kształcenie specjalistów informacji w obszarze humanistyki cyfrowej na poziomie studiów wyższych nie jest zbyt powszechne. Przedstawiona w artykule koncepcja kształcenia może pomóc w upowszechnieniu tego typu edukacji i tym samym przyczynić się do kształcenia nowych pokoleń bibliotekarzy oraz pozostałych specjalistów informacji jako wysoko wyspecjalizowanych mediatorów między humanistami a informacją.

Year

Volume

59

Issue

Pages

26-39

Physical description

Dates

received
2021-06-30
revised
2021-11-25
accepted
2021-12-17

Contributors

  • Department of Information Studies, Faculty of Journalism, Information and Book Studies University of Warsaw, Poland

References

  • Hartsell-Gundy, A., Braunstein, L., Golomb, L., eds. (2015). Digital Humanities in the Library: Challenges and Opportunities for Subject Specialists. The Association of College & Research Libraries, the American Library Association.
  • Kamińska, A. (2020). Cyfrowa humanistyka – koncepcja, kierunki i stan rozwoju oraz powiązania z informatologią [doctoral thesis, University of Warsaw]. The University of Warsaw Repository, https://depotuw.ceon.pl/handle/item/3853
  • Lee, H. (2017). Is It Worth It? The Library and Information Science Degree in the Digital Humanities. In: S. Hai-Jew (ed.). Data Analytics in Digital Humanities. Multimedia Systems and Applications. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54499-1_12
  • LIBER (2019). Europe’s Digital Humanities Landscape — A Report from LIBER’s Digital Humanities & Digital Cultural Heritage Working Group [online]. Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries [20.08.2021], https://libereurope.eu/blog/2019/06/21/dh-survey-2019/
  • Maron, N. L., Pickle, S. (2014). Sustaining the Digital Humanities: Host Institution Support Beyond the Start-up Phase. Ithata S+R. https://doi.org/10.18665/sr.22548
  • Millson-Martula, C., Gunn, K. (2017). The Digital Humanities: Implications for Librarians, Libraries, and Librarianship. College & Undergraduate Libraries, 24(2–4), 135–139. https://doi.org/10.1080/10691316.2017.1387011
  • Minelli, A., Oggioni, A., Pugnetti, A., Sarretta, A., Bastianini, M., Bergami, C., Bernardi Aubry, F. (2018). The Project EcoNAOS: Vision and Practice Towards an Open Approach in the Northern Adriatic Sea Ecological Observatory. Research Ideas and Outcomes, 4(e24224). https://doi.org/10.3897/rio.4.e24224
  • MNSW (2018). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji. Polska [online]. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [28.07.2021], http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180002218
  • Sula, C. A. (2013). Digital Humanities and Libraries: A Conceptual Model. Journal of Library Administration, 53(1), 10–26. https://doi.org/10.1080/01930826.2013.756680
  • White, J. W., Gilbert, H., eds. (2016). Laying the Foundation : Digital Humanities in Academic Libraries. West Lafayette: Purdue University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt163t7kq
  • Wilson E. A. (2020). Digital Humanities for Librarians. Lanham: Rowman & Littlefield.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4947a390-9fe1-481c-ae21-17f227b89ecb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.