Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2018 | 9 | 1 | 257-263

Article title

Dylematy oceniania wczesnoszkolnego

Authors

Content

Title variants

EN
Dilemas of Early Education Evaluation

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Ocenianie wczesnoszkolne winno służyć dziecku, jego rozwojowi i w konsekwencji prowa-dzić do zdobycia umiejętności adekwatnej samooceny, tak ważnej z punktu widzenia wykorzy-stywania swojego potencjału, swoich mocnych stron w życiu. Tymczasem analiza szkolnej rze-czywistości ukazuje bardzo tradycyjne podejście nauczycieli do oceniania uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej. Pomimo konieczności stosowania oceny opisowej na koniec semestru i na koniec roku nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej rezygnują z niej w trakcie bieżącego oceniania postępów swoich uczniów, stosując ocenę szacunkową wyrażoną stopniem szkolnym.
EN
Early education evaluation should serve the child, its development and, consequently, lead to the ability of adequate self-evaluation, so important in terms of using its own potential and person-al strengths in life. Meanwhile, the analysis of the school reality demonstrates a very traditional approach taken by teachers to evaluate students in grades I to III in the primary school. Despite the need for providing a descriptive assessment at the end of the semester and at the end of the year, primary school teachers are abanding such approach (during on-going grading of their student’s progresses) and istead use the so called estimation grade in the form of a typical school grade.

Year

Volume

9

Issue

1

Pages

257-263

Physical description

Contributors

  • Doktor, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, Polska

References

  • Donaldson, M. (1986). Myślenie dzieci. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP.
  • Kopaczyńska, I. (2004). Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia. Kraków: Impuls.
  • Kuligowska, K. (1984). Doskonalenie lekcji. Warszawa: WSiP.
  • Niemierko, B. (1991). Między oceną szkolną a dydaktyką. Warszawa: WSiP.
  • Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.
  • Rau, K., Chodoń, I. (1999). Ocenianie opisowe a rozwój dziecka. Poznań: G&P.
  • Śliwerski, B. (2008). Edukacja autorska. Kraków: Impuls.
  • Szyling, G. (2011). Zaułki oceniania wczesnoszkolnego. W: D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Ma-lenda (red.), Pedagogika wczesnej edukacji. (s. 440–441). Warszawa: Żak.
  • Walker, T. (2017). Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Kraków: Wyd. Literackie.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19.04.1999 w sprawie zasad oceniania, klasyfi-kowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych. Dz.U. nr 41, poz. 413.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3.08.2017 w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Dz.U. 2017, poz. 1534.
  • Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej nr 62 z 16.11.1989 w sprawie zasad pedagogicznej działalności innowacyjnej w szkołach i innych placówkach oświatowo wychowawczych. Dz.Urz. MEN nr 7, poz. 64.
  • Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej nr 25 z 16.07.1990 w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Dz.Urz. MEN nr 6, poz. 35.
  • Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej nr 29 z 24.09.1992 w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Dz.Urz. MEN nr 7, poz. 32.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-49497409-3638-4d64-8370-e73a40b71bdb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.