PL EN


2013 | Special Issue - Polish Film Scholars on Polish Cinema | 169-188
Article title

Between fact and fiction. Documentary telenovela, or docusoap Polish style

Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The article deals with documentary soap operas, or the Polish version of docusoaps. This is a television genre that is a hybrid of observational documentary and elements typical of soap operas. In the introduction the author presents up to date research on docusoaps: she defines, following Margaret Lünenborg, the conditions that had to be met, in order for the genre to come into the existence, and she shows the circumstances in which it first appeared. She refers to the work of Richard Kilborn in order to present characteristic features of docusoap, and she uses the staging strategies for reality TV described by Elisabeth Klaus and Stephanie Lücke, in order to show staging strategies in docusoaps. In the main part of the article Kosińska-Krippner presents a short history of documentary soap operas, classification of its various types and the analysis of its components. She then defines this genre and describes its features. In the conclusion the author compares docusoaps and documentary soap operas, and shows the similarities and differences between the two genres, she also comments upon the value and usefulness of this genre.
Keywords
Contributors
  • Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk
References
  • Lünenborg, Margaret. 2002. Journalism as Popular Culture. Docu-Soap: A new Genre crossing the Border of Fact and Fiction. Conference presentation. Barcelona: IAMCR.
  • Ruoff, Jeffrey K. 1998. A Bastard Union of Several Forms. Style and Narrative in „An American Family”. W: Documenting the Documentary. Red. K. Berry, G. Sloniowski. Detroit: Wayne State University Press.
  • Hobson, Dorothy. 2003. Soap Opera. Cambridge: Polity Press.
  • Piotrowska, Anita. 1999. Jak sfilmować czyjeś łzy. „Tygodnik Powszechny”. 19-26.12.
  • Pęczak, Mirosław. 1999. Kamera w brzuchu. „Polityka”. 01.05.
  • Jabłońska, Katarzyna. 1999. Na żywo. „Więź”. November.
  • Uszyńska, Anna. 2004. Być dokumentalistą. Rozmowa z M. Łozińskim i J. Bławutem. „Zeszyty Telewizyjne”. Nr 3.
  • Godzic, Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków 2004
  • Hendrykowska, Małgorzata. 2005. Telenowela dokumentalna. W: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989. Red. M. Hendrykowska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
  • Przylipiak, Mirosław. 2003. Najnowsze tendencje dokumentalizmu tv. „Zeszyty telewizyjne”. Nr 1
  • Smoczyńska, Izabela. 2000. Marzyciele i podglądacze. „Kino”. Nr 7/8.
  • Lünenborg, Margaret. 2002. Journalism as Popular Culture. Docu-Soap: A new Genre crossing the Border of Fact and Fiction. Conference presentation. Barcelona: IAMCR.
  • Ruoff, Jeffrey K. 1998. A Bastard Union of Several Forms. Style and Narrative in „An American Family”. W: Documenting the Documentary. Red. K. Berry, G. Sloniowski. Detroit: Wayne State University Press.
  • Hobson, Dorothy. 2003. Soap Opera. Cambridge: Polity Press.
  • Piotrowska, Anita. 1999. Jak sfilmować czyjeś łzy. „Tygodnik Powszechny”. 19-26.12.
  • Pęczak, Mirosław. 1999. Kamera w brzuchu. „Polityka”. 01.05.
  • Jabłońska, Katarzyna. 1999. Na żywo. „Więź”. November.
  • Uszyńska, Anna. 2004. Być dokumentalistą. Rozmowa z M. Łozińskim i J. Bławutem. „Zeszyty Telewizyjne”. Nr 3.
  • Godzic, Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Universitas.
  • Hendrykowska, Małgorzata. 2005. Telenowela dokumentalna. W: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989. Red. M. Hendrykowska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Przylipiak, Mirosław. 2003. Najnowsze tendencje dokumentalizmu tv. „Zeszyty telewizyjne”. Nr 1.
  • Smoczyńska, Izabela. 2000. Marzyciele i podglądacze. „Kino”. Nr 7/8.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-49a2b048-dcdf-410e-9399-d170d0b4e851
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.