PL EN


2014 | 3(13) | 15-36
Article title

Relationship context of personnel marketing of scientific organizations

Content
Title variants
PL
Relacyjny kontekst marketingu personalnego organizacji naukowych
Languages of publication
EN PL
Abstracts
EN
In the article the problems of relationship context of personnel marketing in scientific organizations were presented. The special attention was paid to feelings of contentment and satisfaction which causing is the main goal of the mentioned idea. The author wanted to realize two research aims (to define the dependences between the level of satisfaction and the level of contentment; to analyse the chosen determinants of the both categories) and to verify the research hypothesis that the level of satisfaction is the significant determinant of the level of contentment. On the base of the results of the field researches one can state that vertical relations are stronger determinants then horizontal relations in the case of the level of satisfaction and in the case of the level of contentment. The strongest dependence exists between the both of analysed categories, so the research hypothesis is true. It shows that organizations must pay the same attention to feelings of satisfaction and contentment by creating the relation system conformable with employees’ expectations and preferences. It can be done thanks implementing personnel marketing.
PL
W artykule przedstawiono zagadnienia związane z relacyjnym kontekstem marketingu personalnego w organizacjach naukowych. Szczególną uwagę zwrócono na odczucia zadowolenia i satysfakcji, których wywołanie jest głównym dążeniem wspomnianej koncepcji. Podjęto w nim próbę osiągnięcia dwóch celów badawczych (określenia zależności między poziomem zadowolenia i poziomem satysfakcji oraz poddania analizie wybranych relacyjnych determinant obu tych kategorii) oraz zweryfikowania hipotezy badawczej, iż poziom satysfakcji jest istotną determinantą poziomu zadowolenia odczuwanego przez pracownika. Na podstawie wyników badań pierwotnych stwierdzono, że zarówno zadowolenie, jak i satysfakcja są relatywnie silniej determinowane przez czynniki związane z relacjami wertykalnymi, natomiast czynniki związane z relacjami horyzontalnymi są słabszymi determinantami obu kategorii, chociaż analizowane zależności także w ich przypadku były statystycznie istotne. Najsilniejsza zależność występowała między zadowoleniem i satysfakcją, potwierdzając prawdziwość hipotezy badawczej. Organizacje powinny zatem przywiązywać równie dużą wagę do jednej i drugiej kategorii, co jest możliwe dzięki kreowaniu układu relacyjnego spełniającego oczekiwania pracowników poprzez implementację marketingu personalnego.
Publisher
Year
Issue
Pages
15-36
Physical description
Dates
published
2014-09
Contributors
References
  • Bakan I., Buyukbese T., The Relationship between Employees' Income Level and Employee Job Satisfaction: An Empirical Study, ”International Journal of Business and Social Science” 2013, vol. 4, no. 7.
  • Baruk A., Petitioner or Partner. Multifaceted Insight into the Market Role of a Contemporary Purchaser on the Consumer Goods Market, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2014.
  • Harter J.K., Schmidt F.L., Hayes T.L., Business-Unit-Level Relationship Between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes: A Meta-Analysis, ”Journal of Applied Psychology” 2002, vol. 87, no. 2.
  • Keelson S.A., The Evolution of the Marketing Concepts: Theoretically Different Roads Leading to Practically Same Destination, ”Online Journal of Social Sciences Research” 2012, vol. 1, iss. 2.
  • Lusch R.F., Marketing's Evolving Identity: Defining Our Future, ”Journal of Public Policy & Marketing” 2007, vol. 26, no. 2.
  • Martensen A., Grønholdt L., Internal marketing: a study of employee loyalty, its determinants and consequences, ”Innovative Marketing” 2006, vol. 2, iss. 4.
  • Meyer C.S., Mukerjee S., Sestero A., Work-family benefits: Which ones maximize profits?” Journal of Managerial Issues” 2001, vol. 13.
  • Moyes G.D., Shao L.P., Newsome M., Comparative analysis of employee job satisfaction in the accounting profession, ”Journal of Business & Economics Research” 2008, vol. 6, no. 2.
  • Nayar V., Employees first, customers second. Turning conventional management upside down, Harvard Business Review Press, Massachusetts 2010.
  • Plakoyiannaki E., Tzokas N., Dimitratos P., Saren M., How Critical is Employee Orientation for Customer Relationship Management? Insights from a Case Study, ”Journal of Management Studies” 2008, vol. 45, no. 2.
  • Wright P.M., Gardner T.M., Moynihan L.M., Allen M.R., The relationship between HR practices and firm performance: Examining causal order, ” Personnel Psychology” 2005, vol. 58.
Notes
EN
Available in Open Access.
PL
Publikacja w otwartym dostępie (Open Access).
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-49a9131d-fac7-49a2-920e-d253226e53de
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.