Title variants
Changes in the delineation of relevant markets in the modern channel of daily consumer goods retailing based on concentration decisions made by the President of UOKiK
Languages of publication
Abstracts
W artykule dokonano przeglądu decyzji Prezesa UOKiK z lat 2001–2014, w sprawach kontroli koncentracji przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze handlu detalicznego artykułami konsumpcyjnymi w tzw. nowoczesnym kanale dystrybucji, który tworzą sklepy wielkopowierzchniowe. Analizy ww. decyzji dokonano pod kątem ewolucji w podejściu organu antymonopolowego do wyznaczania granic rynków właściwych w omawianym sektorze gospodarki. Wskazano na tendencje i przyczyny zmian w definiowaniu rynków. Zwrócono uwagę na korzystanie przez Prezesa UOKiK w praktyce decyzyjnej z dorobku zagranicznych organów antymonopolowych. Autor podjął również próbę oceny analizowanych zmian.
This article reviews the decisions of the President of UOKiK in matters concerning the control of concentration of undertakings operating in the modern channel of consumer goods retailing (i.e. large-format stores) issued between 2001 and 2014. The decisions are examined from the perspective of the evolution in the approach of the NCA to delineating relevant markets in this sector of the economy. Trends and reasons are pointed out for changes in relevant-market definition. Attention is drawn to the NCA making use of the achievements of foreign competition authorities. Finally, the reviewed decisions are assessed
Keywords
Year
Volume
Issue
Pages
81-94
Physical description
Contributors
author
- Prawnik w zespole prawa konkurencji kancelarii Wardyński i Wspólnicy; doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-4a788fce-d7bf-4096-b601-808a685f479f