Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | Special Issue - Polish Film Scholars on Polish Cinema | 203-216

Article title

Construction – Reproduction. graphics, photography and film in Polish Constructivism

Authors

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Giżycki deals with the problem of an interest in photography and film, shown by Polish avant-garde artists from its beginnings. According to Giżycki, photomontage, film, prints made of typographic elements, and first of all film collage were the means that were perfectly suitable for the realisation of Constructivist ideas. One of the basic aims of Constructivism – to turn towards new materials – could be put in practice through the use of finished and prefabricated elements. Giżycki traces the way in which the artworks were evolving from the “literary quality” of the early photomontages of Mieczysław Szczuka, Teresa Żarnower's abstract and geometric compositions, Stefan and Franciszka Themerson’s films, inspired by Constructivism "Pharmacy" (1930) and "Europa" (1932) and Jalu Kurek’s "Rhytmic Calculations" (1932) into typically collage-montage films of Janusz Maria Brzeski ("Sections", 1931; "Concrete", 1933) or his anti-Utopian and anti-industrial series of photomontages "Birth of a Robot" (1934). Giżycki also points out that after a period of Utopian projects by artists relishing a regained freedom, the Constructivists expressed through art their, mostly left-wing, political beliefs.

Keywords

Contributors

  • Rhode Island School of Design

References

  • Czyżewski, Tytus. 1978. Mediumiczno-magnetyczna fotografia poety Brunona Jasieńskiego (zdjęta przy świetle gilotynowym). W: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Red. H. Zaworska. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Jasieński, Bruno. Przejechali – Kinematograf. http://pressboardpress.com/2012/08/06/they-ran-him-over-by-bruno-jasienski-translated-by-mila-jaroniec/
  • Stern, Anatol i Aleksander Wat. 2001. Primitivists to the Nations of the World and to Poland. W: Manifesto: A Century of Isms. Red. M. A. Cows. Lincoln: University of Nebraska Press
  • Strzemiński, Władysław. 1975. Review of Foto-Auge by Tschichold and Roh. W: idem. Pisma. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
  • Szczuka, Mieczysław. 1924. Fotomontaż. „Blok”. Nr 6-7
  • Szczuka, Mieczysław. 1924. Odczuwa się w całokształcie życia. „Blok”. Nr 1
  • Berlewi, Henryk. 1924. Mechano-Faktura. Warszawa
  • Berlewi, Henryk. 1961. Funktionelle Grafik der zwanziger Jahre in Polen. An offprint from: “Neue Grafik”. Nr 9
  • Themerson, Stefan. 1979. [a recreation of the screen play for Europa]. W: Film as Film. Formal Experiment in Film, 1910-1975. London: Hayward Gallery
  • Szczuka, Mieczysław. 1924. Parę zasadniczych elementów filmu abstrakcyjnego. „Blok”. Nr 8-9
  • Berlewi, Henryk. 1958. Henryk Berlewi, wywiad. „Film”. Nr 33
  • Ford, Karol. 1928. Poezja ekranu. „Kino dla wszystkich”. Nr 61
  • Kurek, Jalu. 1935. Objaśniam „Or”. „Linia”. Nr 5
  • Kurek, Jalu. 1926. Kino – zwycięstwo naszych oczu. Rzecz o estetyce filmu. „Głos Narodu” 22.03.1926
  • Kurek, Jalu. 1933. Nogi dziewczęce (Polska awangarda filmowa). „Światowid”. Nr 26
  • 1933. „Beton”, Nowy film krótkometrażowy. „Światowid”. Nr 50
  • Grotowski, Z. 1934. ...ale ludzie nie są z betonu. „Awangarda”. Nr 15
  • Brzeski, Janusz Maria. 1934. Narodziny robota. „Ilustrowany Kurier Codzienny”; supplement „Kurier Literacko-Naukowy”.1.01.1934
  • Żarnower, Teresa. 1923. Chęć zbadania niezbadanego... W: Katalog Wystawy Nowej Sztuki. Wilno
  • Vogel, Deborah. 1934. Genealogia fotomontażu i jego możliwości. „Sygnały”. Nr 12-13

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4b3bed08-ec3c-4f10-b453-f035c0979af4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.