PL EN


2020 | 3(275) | 199-208
Article title

Pretekstem Jaremianka: O biografii, reportażu biograficznym i nie tylko

Title variants
EN
On the Pretext of Jaremianka: About Biography, Biographical Reportage, and More
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
This article offers a critical reflection on Agnieszka Dauksza’s book Jaremianka. Biografia, a biography of the artist Maria Jarema. Situating the publication in the context of contemporary trends in biographical writing, it concentrates on the following topics: the biographer’s presence in the text, the personal character of biographical reflection, the question of the border between biography and biographical reportage, and the relationship of the work under discussion with herstory.
Year
Issue
Pages
199-208
Physical description
Contributors
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
References
  • Dauksza, A. & Szostak, N. (2020). Mówili mi, że Jaremianka wszystko przegrała i że nie warto o niej pisać (Rozmowa). Gazeta Wyborcza, 22.09. https://wyborcza.pl/7,75517,26321262,mowili-mi-ze-jaremianka-wszystko-przegrala-i-nie-warto-o-niej.html?disableRedirects=true
  • Dauksza, A. (2019). Jaremianka: Biografia. Kraków: Znak.
  • Dauksza, A., & Małochleb, P. (2019). Artystka niezawłaszczona (Rozmowa). Przekrój, 23. 06. https://przekroj.pl/kultura/artystka-niezawlaszczona-paulina-malochleb
  • Furmanik-Kowalska, M. (2020). Jarema – awangardowa feministka? Obraz artystki w biografii Agnieszki Daukszy. Kultura Liberalna, 37. https://kulturaliberalna.pl/2020/08/25/magdalena-furmanik-kowalska-recenzja-agnieszka-dauksza-jaremianka/
  • Kaczorowski, A. (2020). Wypowiedź. https://www.nagrodajuliusz.pl/?news=19634
  • Poskuta-Włodek, D. (2020). Jaremianka: Kompozycja. Didaskalia, 156. https://didaskalia.pl/pl/artykul/jaremianka-kompozycja
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-4bbca6a5-e9f5-4819-8c42-cf47b94467ba
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.