Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 6 | 79-89

Article title

Dziedzictwo kulturowe i jego rola w kształtowaniu tożsamości miejsca oraz relacji wśród lokalnej społeczności

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem opracowania jest ukazanie konieczności poznania i zrozumienia lokalnego dziedzictwa kulturowego po to, by móc rozwijać oparty na nim produkt turystyczny bez antagonizowania miejscowej społeczności i z poszanowaniem jej tradycji. W artykule zaprezentowano wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw turystycznych na terenie miasta Wisła. Wykazano, że brak znajomości lokalnego dziedzictwa kulturowego przez część przedsiębiorców rozpoczynających działalność turystyczną w Wiśle (zwłaszcza pochodzących z zewnątrz) powoduje, iż stosowane przez nich działania promocyjne nie zawsze są w pełni zgodne z tożsamością jednostki terytorialnej, co może utrudniać budowanie pozytywnej atmosfery w lokalnej społeczności, a nawet prowadzić do konfliktów. Egzemplifikacji takiej sytuacji dokonano przez przedstawienie działań promocyjnych podjętych przez właścicielkę jednej z wiślańskich restauracji oraz sposobu postrzegania tych działań przez lokalnych przedsiębiorców turystycznych. Promocja restauracji polegała na udziale w ogólnopolskim programie kulinarnym w którym wykorzystano elementy dziedzictwa kulturowego sąsiedniej gminy – Istebnej, a nie Wisły. Spotkało się to z dużą krytyką ze strony części wiślańskiej społeczności.

Year

Issue

6

Pages

79-89

Physical description

Dates

online
2016-11-01

Contributors

  • Katedra Teorii Zarządzania, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

References

  • Ashworth G. J., 1992, Whose history, whose heritage? Management means choice, [w:] Managing tourism in historic cities, International Cultural Center, Kraków
  • Czernek K., 2012, Motywy i cele partnerów w kooperacji na rzecz rozwoju turystyki w regionie, „Folia Turistica”, nr 26, Kraków, s. 5-23
  • Czernek K., 2013, Organizacje partnerskie na jednym obszarze turystycznym – problemy i wyzwania, „Ruch Prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny”, rok LXXV – zeszyt 2, s. 201-215
  • Czernek K., 2016, Zastosowanie analizy sieci społecznych do identyfikacji przywództwa w strukturach partnerskich – przykład „Wiślańskiej Organizacji Turystycznej” [w:] Trendy w Turystyce, E. Biernat, E. Dziedzic (red.), Wyd. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, s. 143-157
  • Dhanaraj C., Parkhe A., 2006, Orchestrating innovation networks, “Academy of Management Review”, nr 31(3), s. 659-669
  • Florek M., Augustyn A., 2011, Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Best Place, Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa
  • Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka
  • Hawison R., 1989, Heritage and interpretation, [w:] D. L. Uzzell (red.), Heritage Interpretation: The Natural and Build Environment, London
  • Insch A., Florek M., 2008, A great place to live, work and play: Conceptualising place satisfaction in the case of a city's residents, “Journal of place management and development”, nr 1(2), s. 138 - 149
  • Junghardt R., 2000, ABC promocji miast, gmin i regionów, Fundacja im. Fridricha Eberta, Gliwice
  • Karczewska M., 2002, Udział społeczności lokalnych w ochronie i popularyzacji dziedzictwa kulturowego wsi jako elementu rozwoju turystyki, „Problemy turystyki i hotelarstwa”, nr 4
  • Kostera M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, WN PWN, Warszawa
  • Kruczek Z., 2006, Polska. Geografia atrakcji turystycznych, wyd. IV, Proksenia, Kraków
  • Kuligowski W., 2007, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, [w:] Stringi w kulturze. Przypadek Koniakowa, TAiWPN Universitas, Kraków, s. 37– 74
  • Kuźniar W., 2013, Organizacyjne aspekty rozwoju marketingu terytorialnego w gminach turystycznych, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie. Finanse i Marketing”, nr 10(59), s.444-450
  • Lemmetyinen A., Go F.M., 2009, The key capabilities required for managing tourism business networks, “Tourism Management”, nr 30, 31-40
  • MacCannel D., 1973, Staged authenticity: arrangements of social space in tourist settings, “America Journal of Sociology”, nr 79, 589-603
  • Miles M.B., Huberman A.M., 2000, Analiza danych jakościowych, TRANS HUMANA Białystok
  • Niezgoda A., 2011, Możliwości wykorzystania marketingu miejsc na obszarze recepcji turystycznej - istota i problemy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług”, Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: wybrane aspekty marketingu terytorialnego, nr 75, s. 393-406
  • Siggelkow N., 2007, Persuasion with case studies, “Academy of Management Journal”, nr 50 (1), s. 20 -24
  • Silverman D., 2008, Prowadzenie badań jakościowych, WN PWN, Warszawa
  • Slater J., 2002, Brand Lousiana, Come as you are. Leave different (in) N. Morgan, A. Pritchard, I. R. Pried (red)., Destination branding. Creating the unique destination position, s. 148 - 162, Oxford: Butterworth Heinemann
  • Szromnik A., 2008, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
  • Töpfer A., Müller R., 1988, Marketing im kommunalen Bereich, „Städtetag”, nr 1
  • http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3300734,restauracja-malinowka-w-wisle-przezywa-kolejne-oblezenie-dzieki-magdzie-gessler-zdjecia,id,t.html?cookie=1, [14.11.2015]
  • http://player.pl/programy-online/kuchenne-rewolucje-odcinki,114/odcinek-12,S07E12,20209.html [17.03.2015]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4c4e06c4-a81b-45fd-8766-75cf2f1e0680
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.