Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 74 | 3 (330) | 167-175

Article title

Doświadczenie nieskrępowanej wolności. O pracy aktorskiej nad postacią Olgi D. w przedstawieniu „Wierszalin. Reportaż o końcu świata”

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Experiencing Unhampered Freedom. On Preparing the Part of Olga D. in “Wierszalin. Reportaż o końcu świata”

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia aktorskie doświadczenie Katarzyny Siergiej związane z kreacją postaci Olgi D. w przedstawieniu zatytułowanym Wierszalin. Reportaż o końcu świata. Autorka przedstawia wybrane aspekty pracy twórczej Teatru Wierszalin, związane przede wszystkim z przenoszeniem książki Włodzimierza Pawluczuka na scenę. Mowa tu zarówno o formach ekspresji aktorskiej, dynamice pracy z tekstem, roli muzyki, a przede wszystkim o powstającej podczas prób specyfice aktorskiego ansamblu. Istotną rolę zajmuje tu również partytura spektaklu wyznaczająca zakres zadań artystycznych oraz kształtująca jego sens. Jak podkreśla autorka/aktorka, praca nad rolą Olgi D. uświadomiła jej rolę teatru formy w osiągnięciu niczym nieograniczonej wolności scenicznej.
EN
Presentation of the acting experiences of Katarzyna Siergiej connected with the creation of the part of Olga D. in the spectacle Wierszalin. Reportaż o końcu świata (Wierszalin. A Report on the End of the World). The author considers selected aspects of the creative work of Teatr Wierszalin, associated predominantly with the stage adaptation of Włodzimierz Pawluczuk’s book. Mention is made both of the forms of actor’s expression, the dynamics of working on the text, the role played by music, and, first and foremost, the specificity of the actors’ ensemble emerging in the course of the rehearsals. An essential part was also performed by the spectacle score designating the range of artistic tasks and moulding its sense. The author / actress stresses that working on the role of Olga D. made her aware of the part played by the theatre of the form in attaining totally unrestricted stage freedom.

Year

Volume

74

Issue

Pages

167-175

Physical description

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4d0333fe-536c-432d-a6c0-cf0e95c20b6e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.