Journal
Article title
Authors
Content
Title variants
The theoretical and social constitution of the internal logic of modern education. Reflections following to Jan Amos Comenius and Jean-Jacques Rousseau
Languages of publication
Abstracts
Autorzy artykułu poddają analizie teoretyczne i społeczne ukonstytuowanie własnej logiki wychowania przez rozważenie napięcia powstającego wskutek zestawienia idei pansofii Jana Amosa Komeńskiego i przedstawionego przez niego ugruntowania nowożytnego wychowania oraz teorii woli powszechnej Jana Jakuba Rousseau i opracowanej przez niego teorii wychowania negatywnego. W oparciu o to napięcie wyjaśniają następnie, dlaczego współczesne studia poświęcone rekonstrukcji własnej struktury działania pedagogicznego muszą co prawda odwoływać się do refleksji obu myślicieli, jednak nie mogą przyjmować za swoją podstawę tych samych przekonań co oni.
Keywords
Journal
Year
Issue
Pages
9-21
Physical description
Contributors
author
- Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW
author
- Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW
References
- Hornstein H. (1997). Die Dinge sehen, wie sie aus sich selber sind. Überlegungen zum Orbis pictus des Comenius. Hohengehren.
- Komeński J.A. (1956). Wielka dydaktyka. Tłum. K. Remerowa, Wrocław: Wydawnictwo PAN.
- Rousseau J.J. (1955). Emil, czyli o wychowaniu. Tłum. W. Husarski, Przedmowa, ks. II (fragmenty), Wrocław: Wydawnictwo PAN.
- Rousseau J.J. (1966). Uwagi o rządzie polskim i jego projektowanej naprawie. Tłum. z jęz. fr. M. Staszewski. W: J.J. Rousseau, Umowa społeczna oraz…, oprac. B. Baczko, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 181-302.
- Rousseau J.J. (2009). Umowa społeczna. Przeł. A. Peretiatkowicz, Kęty: Wydawnictwo M. Derecki.
- Ruhloff J. (2012). Nur durch Erziehung Mensch?, Pädagogische Korrespondenz, 45, s. 7-19.
- Schaller K. (2004). Johann Amos Comenius. Ein pädagogisches Porträt. Weinheim-Basel-Berlin.
- Stępkowski D. (2010a). Ukształcalność jako zasada działania edukacyjnego. W sprawie zapomnianej kategorii J.F. Herbarta i jej współczesnej reinterpretacji. W: M. Kowalski, A. Pawlak, A. Famuła-Jurczak (red.) Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 37-58.
- Stępkowski D. (2010b). Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D.E. Schleiermachera, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-4e0e2146-9522-4281-86a3-367cdb327ac2