Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3 (362) | 216-227

Article title

Rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y

Content

Title variants

EN
The Role of Social Media in Communication of Generation Y
RU
Роль социальных медиа в коммуникации поколения Y

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
Celem opracowania (artykułu badawczego) jest ocena roli, jaką pełni szeroko rozumiana komunikacja elektroniczna, w tym w szczególności media społecznościowe w codziennej rzeczywistości pokolenia Y (milenialsów). Cele szczegółowe sformułowane zostały następująco: identyfikacja specyficznych cech pokolenia Y, wyróżniających je na tle innych pokoleń oraz charakterystyka procesów komunikacji w pokoleniu Y, w tym w szczególności komunikacji w mediach społecznościowych. Do realizacji powyższych celów posłużyły studia literaturowe oraz badania typu desk research. Cechą charakterystyczną opisującą znakomitą większość przedstawicieli generacji Y jest niezwykła biegłość w posługiwaniu się technologią cyfrową. Poziom wykorzystania mediów elektronicznych w życiu codziennym stał się dla tej generacji swoistym wyznacznikiem przynależności i stylem życia, wpływając na wiele jego aspektów, w tym między innymi na relacje międzyludzkie, wyznawany system wartości, aktywność zawodową, zainteresowania, a także zachowania konsumenckie. Wszystko to sprawia, iż pokolenie Y jest specyficznym segmentem konsumentów, stanowiącym szczególne wyzwanie dla marketingowców z każdej branży.
EN
The main objective of the article is to assess the role of the widely understood electronic communication, including in particular social media in everyday reality of Generation Y (Millennials). Specific objectives were formulated in the following way: to identify the specific characteristics of Generation Y, distinguishing them from other generations and the characteristics of communication processes in Generation Y, including in particular social media communication. To achieve these objectives literature studies and desk research were used. A characteristic feature describing the vast majority of the Generation Y representatives is their unusual proficiency in handling digital technology. The level of electronic media usage in everyday life has for this generation become a specific indicator of belonging to a group and lifestyle, influencing many aspects, including but not limited to relationships, system of values, professional activity, interests, and consumer behaviour. All this makes Generation Y a specific consumer segment which constitutes a great challenge for marketing actions in every industry.
RU
Цель разработки (исследовательской статьи) – оценить роль, какую играет электронная коммуникация в широком смысле, в том числе, в особенности, социальные медиа в повседневной действительности поколения Y (миллениалов). Частные цели сформулировали следующим образом: выявить специ- фические свойства поколения Y, выделяющие его на фоне других поколений, а также дать характеристику процессов коммуникации в поколении Y, в том числе, в особенности, в социальных медиа. Осуществлению этих целей послужили изучение литературы и исследования типа desk research. Характерной чертой, описывающей подавляющее большинство представителей поколения Y, является необыкновенное умение применять цифровую технологию. Уровень использования электронных средств в повседневной жиз- ни стал для этого поколения своеобразным определителем принадлежности и стилем жизни, влияя на многие ее аспекты, в том числе, в частности, на отношения между людьми, исповедуемую систему ценностей, прфессиональную активность, интересы, а также на потребительское поведение. Все это приводит к тому, что поколение Y – специфический сегмент потребителей, представляющий собой особый вызов для работников маркетинга из каждой отрасли.

Year

Issue

Pages

216-227

Physical description

Contributors

References

  • Behrer M., van den Bergh J. (2012), Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y, Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa.
  • Bomba R. (2008), Pokolenie X, http://wiedzaiedukacja.eu/archives/76 [dostęp: 11.11.2015].
  • Chojnowska A. (2014), Pokolenie X, Y, Z. Czym się różnią i jak się komunikują?,http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,17056726,Pokolenie_X__Y__Z__Czym_sie_roznia-_i_jak_sie_komunikuja_.html#ixzz3r67JomOpci [dostęp: 11.11.2015].
  • Coupland D. (2008), Pokolenie X: opowieści na czasy przyśpieszającej kultury, G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa.
  • Czechowicz B. (2015), Facebook ma już ponad 1,4 miliarda aktywnych użytkowników, http://pclab.pl/news61762.html [dostęp: 10.11.2015].
  • Grzesiak M. (2014), 21 różnic pokoleniowych między Baby Boomers, X i Y, http://mateuszgrzesiak.natemat.pl/122459,21-roznic-pokoleniowych-miedzy-baby-boomers-x-i-y [dostęp: 12.11.2015].
  • Mruk H. (2004), Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa.
  • Oleszkowicz A., Senejko A. (2013), Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pruszyński J. (2012), Pijaru Ficzery #19, http://pijarukoksu.pl/pijaru-ficzery-19.html [dostęp 10.11.2015].
  • Raport (2015), Media społecznościowe jako kanały komunikacji – charakterystyka użytkowników, PBI/Gemius, http://www.brief.pl/artykul,3420,uzytkownicy_social_mediow_w_polsce.html [dostęp: 14.11.2015].
  • Raport (2014a), OMG! Czyli jak mówić do polskich milenialsów, Odyseja Public Relations, Mobile Insitute, Mexad, http://mobileinstitute.eu/files/omg-millenialsi-2014.pdf [dostęp: 11.11.2015].
  • Raport (2014b), Social Media w Polsce 2014, IRR Center, http://ircenter.com/social-media-2014-polska/ [dostęp: 14.11.2015].
  • Rosa G. (2013), Formy komunikacji Polaków na podstawie badań pokoleń X, Y, Baby Boomers, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 751, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 29.
  • Sieńkowska E. (2009), Pokolenie Y – śmierć tradycyjnej reklamy?, „Marketing w Praktyce”, nr 5(135), http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/marketing-w-nowychmediach/ pokolenie-y---smierc-tradycyjnej-reklamy-4313 [dostęp: 11.11.2015].
  • Słownik Języka Polskiego (1992), tom II, wydanie VII, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Somers R. (2014), Instagram Video vs. Vine: Which Is the Video Marketing Champ?, „Marketing-Profs”, http://marketingprofs.com/opinions/2013/24073/instagram-video-vs-vine-which-is-thevideo-marketing-champ [dostęp: 10.11.2015].
  • Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Wagner K. (2014), Messaging Wars: Vine vs. Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat, „Mashable”,http://mashable.com/2014/04/04/social-network-messaging-vine/ [dostęp: 10.11.2015].
  • Webster’s II New College Dictionary (2005), Houghton Mifflin Reference Books, Boston MA.
  • Zalewska D. (2013), Zbuntowana generacja, Wydawnictwo Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4e898ef6-f50f-4381-aada-a286d1d383fd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.