Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 2(16) | 63-88

Article title

Planowanie jednostek lekcyjnych i metodycznych – modele i schematy

Authors

Content

Title variants

EN
Planning lessons and didactic units – models and schemas

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to point out the risk that lies in the uncontrolled freedom of choosing methods and techniques of teaching foreign languages. The author also tries to find solutions to this problem. In the first part of the article the main methodological conceptions are presented. The need to remain coherent is underlined here. Some of the most commonly used schemas of foreign language lessons are presented by the author. Characteristics of CEFR concludes the first part of the article. CEFR is regarded as an element, which links past and present in glottodidactics. The second part of the article contains hints and remarks on planning lessons and methodological units. The author concentrates on task¬ oriented teaching, she explains the specific character of task¬ based lessons and suggests how to keep such lessons coherent.

Year

Issue

Pages

63-88

Physical description

Contributors

  • Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska

References

  • Anthony E.M., 1963, Approach, method and technique, „ELT Journal”, No. 17 (2).
  • Beacco J.C., 2007, L’approche par compétences dans l’enseignement des langues: enseigner à partir du Cadre européen de référence pour les langues, Paris.
  • Canale M., Swain M., 1980, Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing, „Applied Linguistics”, No. 1.
  • Defays J.M., 2003, Le français langue étrangère et seconde. Enseignement et apprentissage, Spirmont.
  • Droździał-Szelest K., Pawlak M., 2007, When I think about grammar… Exploring English department students’ beliefs about grammar, grammar learning and grammar teaching, w: Pawlak M., red., Studies in Pedagogy and Fine Arts. Special issue: Exploring focus on form in language teaching, Poznań–Kalisz.
  • Ellis R., 2003, Task-Based Language Learning and Teaching, Oxford.
  • Estaire S., 2009, El aprendizaje de lenguas mediantetareas: de la programación al aula, Madrid.
  • Harmer J., 2001, The Practice of English Language Teaching, London.
  • Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.
  • Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
  • Krajka J., 2009, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego, w: Komorowska H., red., Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa.
  • Nunan D., 1989, Designing Tasks for the Communicative Classroom, Cambridge.
  • Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
  • Puren Ch., 2005, Domaines de la didactique des langues-cultures: entrées libres, „Les Cahiers Pédagogiques”, No 437.
  • Puren Ch., 2006, L’évolution historique des approches en didactique des langues-cultures, ou comment faire l’unité des ‘unitésdidactiques’, http://www.tesol- france.org/articles/Colloque05/Puren05.pdf [dostęp: 24.04.2014].
  • Robert J.P., Rosen E., Reinhardt C., 2011, Faire classe en FLE. Une approche actionnelle et pragmatique, Paris.
  • Rada Europy: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: nauczanie, uczenie się, ocenianie, przeł. Martyniuk W., Warszawa.
  • Seretny A., 2006, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys, w: Lipińska E., Seretny A., red., Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
  • Skehan P., 1996, A Framework for the Implementation of Task-based Instruction, „Applied Linguistics”, No. 17.
  • Węglińska M., 2009, Jak przygotować się do lekcji?, Kraków.
  • Willis J., 1996, A Framework for Task-Based Learning, London.
  • Woodward T., 2001, Planning Lessons and Courses. Designing sequences of work for the language classroom, Cambridge.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4eb69760-c777-49a8-abb9-c1c24b4ae13e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.