PL
Zawód nauczyciela jest zawodem o szczególnej symbolice i niebagatelnym dorobku znaczeniowym, historycznym i kulturowym. W licznych publikacjach w prasie internetowej z jednej strony można dostrzec duże wątpliwości wypowiadane przez autorów dotyczące deprecjonowania nauczyciela wśród innych zawodów. Natomiast z drugiej strony zawód nauczyciela kojarzy się z wysokim poziomem prestiżu i zaufania. Zaobserwowane sprzeczności postrzegania roli nauczyciela stały się przesłankami do próby rozpoznania i opisania obrazu współczesnego nauczyciela na podstawie treści artykułów prasy internetowej w latach 2019-2020. Czasu niezwykle istotnych zmian w pracy nauczyciela i szeroko rozumianej oświaty (strajk nauczycieli, zmiany systemowe, pandemia – zdalne nauczanie). W niniejszym opracowaniu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jaki jest obraz współczesnego nauczyciela w prasie internetowej w kontekście trzech wydarzeń 2019- 2020? W artykule wyodrębnione są dwie części: teoretyczna oraz empiryczna. W części teoretycznej zawarte są niezbędne wyjaśnienia terminologiczne dotyczące kluczowych pojęć. W części empirycznej analizowana jest prasa internetowa w kontekście wyłaniającego się obrazu nauczyciela, których tłem są wymienione wydarzenia.
EN
Teaching is a profession with special symbolism and considerable semantic, historical and cultural achievements. In numerous publications in the Internet press one can see great doubts expressed by the authors about the depreciation of the teacher among other professions. On the other hand, the teaching profession is associated with a high level of prestige and trust. The observed contradictions in the perception of the role of the teacher have become grounds for an attempt to identify and describe the image of today’s teacher on the basis of the content of articles in the online press in 2019-2020. A time of extremely significant changes in the work of a teacher and broadly understood education (teachers' strike, system changes, pandemic - remote teaching). This study attempts to answer the question: what is the image of today’s teacher in the Internet press in the context of the three events 2019-2020? The article consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part includes the necessary terminological explanations of key concepts. In the empirical part, the Internet press is analyzed on the basis of which the image of a contemporary teacher emerges.