Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 1 | 131-142

Article title

Obraz współczesnego nauczyciela w prasie internetowej w kontekście trzech wydarzeń lat 2019 – 2020

Content

Title variants

EN
The image of today’s teacher in the Internet press in the years 2019 - 2020

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Zawód nauczyciela jest zawodem o szczególnej symbolice i niebagatelnym dorobku znaczeniowym, historycznym i kulturowym. W licznych publikacjach w prasie internetowej z jednej strony można dostrzec duże wątpliwości wypowiadane przez autorów dotyczące deprecjonowania nauczyciela wśród innych zawodów. Natomiast z drugiej strony zawód nauczyciela kojarzy się z wysokim poziomem prestiżu i zaufania. Zaobserwowane sprzeczności postrzegania roli nauczyciela stały się przesłankami do próby rozpoznania i opisania obrazu współczesnego nauczyciela na podstawie treści artykułów prasy internetowej w latach 2019-2020. Czasu niezwykle istotnych zmian w pracy nauczyciela i szeroko rozumianej oświaty (strajk nauczycieli, zmiany systemowe, pandemia – zdalne nauczanie). W niniejszym opracowaniu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jaki jest obraz współczesnego nauczyciela w prasie internetowej w kontekście trzech wydarzeń 2019- 2020? W artykule wyodrębnione są dwie części: teoretyczna oraz empiryczna. W części teoretycznej zawarte są niezbędne wyjaśnienia terminologiczne dotyczące kluczowych pojęć. W części empirycznej analizowana jest prasa internetowa w kontekście wyłaniającego się obrazu nauczyciela, których tłem są wymienione wydarzenia.
EN
Teaching is a profession with special symbolism and considerable semantic, historical and cultural achievements. In numerous publications in the Internet press one can see great doubts expressed by the authors about the depreciation of the teacher among other professions. On the other hand, the teaching profession is associated with a high level of prestige and trust. The observed contradictions in the perception of the role of the teacher have become grounds for an attempt to identify and describe the image of today’s teacher on the basis of the content of articles in the online press in 2019-2020. A time of extremely significant changes in the work of a teacher and broadly understood education (teachers' strike, system changes, pandemic - remote teaching). This study attempts to answer the question: what is the image of today’s teacher in the Internet press in the context of the three events 2019-2020? The article consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part includes the necessary terminological explanations of key concepts. In the empirical part, the Internet press is analyzed on the basis of which the image of a contemporary teacher emerges.

Keywords

Year

Issue

1

Pages

131-142

Physical description

Dates

published
2021-06-30

Contributors

  • Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie

References

  • Bogunia – Borowska M. (2012), Fotospołeczeństwo. Społeczno- kulturowe konteksty dyskursu o społeczeństwie. [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, (red.) M. Bogunia - Borowska, P. Sztompka, Wydawnictwo „Znak”, Kraków.
  • Clarke L. (1997). Zarządzanie zmianą. Gebethner & Ska, Warszawa.
  • Czerepaniak- Walczak M. (1997), Niepokoje współczesnej młodzieży. W świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Duraj-Nowakowa K. (2000), Systemologiczne inspiracje pedeutologii. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Mazurkiewicz G. (red.) (2014). „Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciel w zmieniającym się świecie”. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Nalaskowski A., (1997), Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Wyd. Adama Marszałek, Toruń.
  • Konarzewski K., (1995), Nauczyciel, [w:] Sztuka nauczania. Szkoła. (red.) K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Korczyński S., (2002), Obraz nauczyciela. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Korczyński S., (2005), Obraz idealnego nauczyciela kreowany przez uczniów i rodziców, [w:] Korczyński S. (red.), Nauczyciel epoki przemian. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Levinson P., (2010), Nowe nowe media,.WAM, Kraków.
  • Okoń W., (2010), Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • Pazik P., https://www.press.pl/tresc/60319,sprzedaz-dziennikow-ogolnopolskich-spadacoraz-wolniej (dostęp: 8.02.2020).
  • Śliwerski B., Nauczyciel jako zawód: https://oskko.edu.pl/kongres1/materialy/BSliwerskiKongres.pdf (dostęp: 14. 05.2020).
  • Torczyńska M. (2014), Współczesny wizerunek zawodu nauczyciela w świetle badań opinii publicznej. Rozprawy Społeczne, 3 (VIII).
  • Turewicz W. https://edurada.pl/artykuly/kaktus-na-dloni-nauczyciela-czyli-pozytywnemyslenie/kaktus na dłoni nauczyciela czyli pozytywne myślenie (dostęp: 15.08.2020).
  • Mihułka K., Walory osobowe nauczyciela w opinii uczniów. „Języki obce w szkole” 2018/4.
  • https://reporterzy.info/3569,czytelnictwo-prasy-w-polsce-bogaci-czytaja-dziesiec-razy-czesciej.html (dostęp: 7.06.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-4943

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4ee03324-9a0e-4957-851c-7bdc7dd91b75
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.