Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


1999 | 1 | 10-14

Article title

PODSTAWY PRAWNE, ZAKRES I FORMY URZĘDOWEJ INGERENCJI KONSERWATORSKIEJ A PRAWO DO REKLAMY PODMIOTÓW PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ W OBIEKTACH ZABYTKOWYCH

Authors

Content

Title variants

EN
The Legal Foundation, Range and Forms of Official Conservation Intervention and the Right to Advertise of Subjects Engaged in Economic Activity in Historical Objects

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The aesthetics of advertising is one of the basic as yet unresolved problems of the protection of historical monuments in Poland. Its reference involves imprecise legal regulations. Heretofore legal studies discussed this issue from the viewpoint of other research levels, a process which the presented article also takes into consideration. Within this context, the author considers conservation rights justifying the official intervention of public administration organs. The voivodeship conservator of historical monuments is only one of the subjects co-shaping the aesthetic image of individual historical objects and entire historical areas. Furthermore, conservation intervention is performed upon the basis of premises other than those which entitle remaining organs of governmental and self–government administration to enter the sphere of subjective rights.

Keywords

Year

Issue

1

Pages

10-14

Physical description

Dates

published
1999

Contributors

author

References

  • R. Leduc, La publicité, une force au service de l’entreprise, Paris 1984.
  • B. Jaworska–Dębska, Wokół pojęcia reklamy, „Przegląd Ustawodawstwa Polskiego” (dalej: PUG) 1993, nr 12, s. 20.
  • J. Kurek, Architektura reklam — na przykładzie śródmieścia Krakowa, „Renowacje” 1998, nr 4, s. 73–79
  • P. Dobosz, Komercja i reklama w obiektach zabytkowych, tamże, 110–112.
  • C. Mik, Reklama w prawie międzynarodowym praw człowieka, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” (dalej: Kw. Pr. Pr.) 1995, z. 1, s. 107–123,
  • E. Nowińska, E. Traple, Prawo reklamy, Kraków 1994;
  • E. Nowińska, Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 1997;
  • E. Traple, J. Preussner–Zamorska, Interes konsumenta oraz instrumenty jego ochrony w dziedzinie reklamy, Kw. Pr. Pr. 1996, z. 1, s. 5–35;
  • Reklama. Dyrektywa Rady 84/450/EWG z dnia 10 XI 1984 r. o upodobnieniu przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących reklamy wprowadzającej w błąd;
  • Projekt dyrektywy Rady EWG o reklamie porównawczej i o zmianie dyrektywy 84/450/EWG o reklamie wprowadzającej w błąd; Międzynarodowy Kodeks Reklamy — Międzynarodowe reguły postępowania w sprawach praktyki reklamowej Międzynarodowej Izby Handlowej (MIH), tłum. z jęz. niemieckiego Fryderyk Zoll, Kw. Pr. Pr. 1996, z. 1, s. 161–175;
  • R. Skupisz, R. Sagan, Prawo reklamy. Wprowadzenie. Zbiór przepisów. Orzecznictwo. Literatura, Lublin 1998.
  • Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, pod red. J. Szwaji, Urząd Antymonopolowy, Warszawa 1994;
  • J. Barta, R. Markiewicz, Ustawa o zwalczniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz,Warszawa 1994
  • J. Gooelicki, Sztuka reklamy, Kraków 1997;
  • J. Kall, Reklama, Warszawa 1998;
  • W. Biedrzyński, Reklama technik skutecznej perswazji, Warszawa 1999,
  • W. Matysiak, Ochrona przed nieuczciwą reklamą, Warszawa 1977, s. 128.
  • M. Gajlewicz, Reklama: Czy powinno istnieć dobro chronione?, PUG 1993, nr 4, s. 2–5
  • I. Skrzydło–Niżnik, G. Zalas, Opinia prawna wykonana na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na temat: „Legalności wielkich kampanii reklamowych napojów alkoholowych, głównie piwa, na tle art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdzia- łaniu alkoholizmowi”, Kraków, 24 VII 1997 (niepublikowana), s. 3,
  • E. Nowińska, Reklama napojów alkoholowych (niepublikowana, 1997), s. 2.
  • P. Dobosz, Administracyjnoprawne instrumenty kształtowania ochrony zabytków, Kraków 1997.
  • P. Dobosz, Obowiązki prawne samorządu terytorialnego w zakresie ochrony dziedzictwa kulturalnego (kulturowego), (w:) Funkcjonowanie samorządu terytorialnego — diagnoza i perspektywy.
  • Międzynarodowa konferencja naukowa Opole–Pokrzywna 17–19 maja 1997, pod red. S. Dolaty, Opole 1997, s. 123–133.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0029-8247

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4f65dbe3-4a13-4a44-8b44-94c51709c6fa
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.