Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 7 | 4(25) | 303-323

Article title

Mądrość życiowa a doświadczenia życiowe u osób w okresie późnej dorosłości

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

Okres późnej dorosłości to czas, w którym ludzie charakteryzują się najwyższą mądrością życiową jak również posiadają bogate doświadczenia życiowe. Przedmiotem tego artykułu jest przedstawienie mapy biograficznej osób w okresie późnej dorosłości w zależności od poziomu mądrości życiowej. Badaniami objęto 73 osoby w wieku od 60 do 86 lat. Wykorzystano skalę do badania mądrości życiowej „Three Dimensional Wisdom Scale” autorstwa M. Ardelt oraz Mapę Biograficzną, która jest formą autonarracji i obejmuje następujące okresy życia: dzieciństwo, młodość, dorosłość oraz obecny okres życia.

Keywords

Contributors

  • III Klinika Psychiatryczna w Warszawie

References

  • Ardelt M., Antecedents and effects of wisdom in old age: A longitudinal perspective on aging well, “Research on Aging”, 22(4), 2000
  • Ardelt M., Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale, “Reaearch on Aging”, 25(3), 2003
  • Ardelt M., How similar are wise men and women? A comparison across two age cohorts, “Research in Human Development”, 6(1), 2009
  • Ardelt M., Social crisis and individual growth: The long-term effectsof the Great Depression, “Journal of Aging Studies”, 12(3), 1998
  • Ardelt M., Wisdom and life satisfaction in old age, “Journal of Gerontology: Psychological Sciences”, 52B(1), 1997
  • Bartosz B., Ludzie chcą opowiedzieć swoją historię. Konstruowanie rzeczywistości w narracji. (w:) E. Dryll, A. Cierpka (red.), Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa 2004
  • Clayton V. P., Birren J. E., The development of wisdom across life-span:A reexamination of an ancient topic. (w:) P. B. Batles, O. G. Brim Jr. (red.), Life span development and behaviour (Vol. 3, s. 103-135). New York 1980
  • Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Szkice i rozprawy. Łódź 2000
  • Czerniawska O., Mapa biograficzna – pamiętać czy zapomnieć.(w:) Dzięgielewska (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Edukacja Dorosłych, Tom 18. Łódź 2000a
  • Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków 2000
  • Dyczewski L., Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze. Lublin 1994
  • Gluck J., Kunzmann U., Wisdom: Its structure and function in regulating successful life span development. (w:) C. R. Synder, S. J. Lopez (red.), Handbook of positive psychology. Oxford 2002
  • Halicka M., Pędich W., Satysfakcja życiowa ludzi starych. (w:) B. Synak (red.), Polska starość. Gdańsk 2002
  • Havighurst R. J., Successful aging. (w:) C. Tobbits, W. Donahue (red.), Processes of aging. New York 1963
  • Kozieł D., Trafiałek E., Kształcenie na Uniwersytetach Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów, „Gerontologia Polska”, 3, 2007
  • Lazarus R., Lazarus B., Coping with aging. Oxford 2006
  • Łój G., Psychologiczne wyznaczniki przeżywanej starości (Psychoneuroimmunologia starości). Mysłowice 2007
  • Misztal A., Mapa biograficzna życia uczestników Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. (w:) Steuden S., Marczuk M., Starzenie się a satysfakcja z życia. Lublin 2006
  • Nerło M., Mądrość w okresie późnej dorosłości dorosłości jako efekt indywiduacji rozwoju. (w:) A. I Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec,K Ziółkowska. (red). Szanse rozwojowe w okresie późnej dorosłości. Poznań. 2007
  • Niewiadomski C., Narracja i kształcenie. (w:) O. Czerniawska, E. Dubas, Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Tom 27. Warszawa-Radom 2002
  • Oleś P., Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa 2003
  • Orwoll L., Achenbaum W. A., Gender and the development of wisdom, “Human Development”, 36, 1993
  • Radlińska H., Pedagogika społeczna. Wrocław 1961
  • Ryff C. D., Singer B., Ironies of the human condition: well-being and health on the way to mortality. (w:) L. G. Aspinwall, U. M Staundinger (red.),A psychology of human strengths: Fundamential questions and future directions for a positive psychology. Washington D. C. 2002
  • Steuden S., Mądrość jako pozytywny aspekt starzenia się. (w:) S. Steuden, M. Stanowska, K Janowski (red.), Starzenie się z godnością. Lublin 2012a
  • Steuden S., Psychologia starzenia się i starości. Warszawa 2011
  • Steuden S., Szczęśliwi po pięćdziesiątce. Warszawa 2009
  • Steuden S., Wacko B., Wojciechowska K., Mapa biograficzna własnego życia osób starszych – opracowanie własne. Katedra Psychologii Klinicznej KUL, 2012
  • Steuden S., Z rozważań nad mądrością. (w:) I. Ulik-Jaworska, A. Gała, Dalej w tą samą stronę. Lublin 2012

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1899-3524

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-500bfd92-4167-4491-93ea-acf0b574f891
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.