PL
Cyberprzemoc rówieśnicza to akty agresji online podejmowane celowo i w sposób powtarzalny kierowane przeciwko innej osobie, która nie może się obronić. Negatywne konsekwencje psychologiczne cyberprzemocy uzasadniają konieczność opracowania i doskonalenia różnych form oddziaływań minimalizujących jej niekorzystny wpływ na dobrostan uczniów. Kluczowa jest adekwatność podejmowanych prób pomocy w działaniach profilaktycznych i interwencyjnych. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań jakościowych realizowanych w ramach projektu Interdyscyplinarny Model Przeciwdziałania Agresji i Cyberprzemocy Technologicznej (IMPACT), zawierających analizę poglądów i opinii nastolatków na temat pomocy. Jest to subiektywny obraz doświadczeń opisywany przez pryzmat ich własnych historii i bezpośrednich relacji na temat tego, jak spostrzegają działania edukacyjno-profilaktyczne, które w zamierzeniu mają oferować efektywną pomoc psychologiczną oraz profesjonalne wsparcie pedagogiczne w sytuacjach cyberprzemocy. Analiza zebranych treści z wywiadów z udziałem 55 uczniów z 25 szkół gimnazjalnych z całej Polski, którzy mieli kontakt z przypadkami cyberprzemocy, pozwoliła wyodrębnić cztery obszary ważne z punktu widzenia spostrzeganej przez młodzież efektywności pomocy w sytuacjach cyberprzemocy. Obraz udzielanej pomocy jest kreślony jej słowami i obejmuje charakterystykę stosowanych działań profilaktycznych, ambiwalentny stosunek do kompetencji dorosłych, wskazówki dla metodyki prowadzenia działań profilaktycznych oraz pozytywne wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych przez młodych ludzi jako inhibitor cyberprzemocy. Wyniki analiz treści wywiadów wskazały z jednej strony na częstą nieadekwatność pomocy dorosłych podejmowanej w związku z cyberprzemocą rówieśniczą w percepcji młodych ludzi, a z drugiej – na wiele konkretnych wytycznych dla metodyki efektywnych programów profilaktycznych dla młodzieży.
EN
Peer cyberbullying is online aggression deliberately and repetitively directed against another person who cannot defend himself. Negative psychological consequences of cyberbullying justify the need to develop and improve various forms of interventions that minimize the adverse impact on student well-being. An important aspect is the adequacy of attempts to help both in prevention and intervention activities. The aim of the article is to present qualitative research carried out as part of the project „Interdisciplinary Model of Counteracting Aggression and Technological Cyberbullying” (IMPACT) - views and opinions of young people about help through the prism of their own stories and direct relations about how young people perceive educational and preventive activities, which are intended to offer effective psychological assistance and professional pedagogical support in cyberbullying cases. The analysis of the collected content from interviews, with 55 students from 25 junior high schools from all over Poland, who had contact with cyberbullying cases, allowed to distinguish four areas important for the perspective of effective help in cyberbullying expressed “in young people’s own words”: cyberbullying characteristics, ambivalent attitude to the competences of adult activities, tips on the consequences for the methodology of conducting preventive activities and positive use of information and communication technologies by young people as an inhibitor of cyberbullying. The results of the analysis of the content of the interviews indicated, on the one hand, the frequent inadequacy of adult help in peer cyberbullying cases in the perception of young people, and on the other a number of specific guidelines for the methodology of effective prevention programs for young people.