Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 61 | 10: Nauki o Rodzinie | 021-034

Article title

The Present Situation and the Idea of Personalistic Education

Authors

Title variants

PL
Obecna sytuacja i idea personalistyczej edukacji

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Punktem wyjścia jest krótka charakterystyka współczesnej sytuacji człowieka w odniesieniu do zjawisk anonimowości i samotności spowodowanych brakiem świata tradycyjnych wartości i przekonań, bez których nie znajdujemy pewnych racji dla tego co nazywamy przyszłością i sensem całości ludzkiego życia. Wychodząc od potrzeby poszukiwania systemu globalnych, humanistycznych zasad etycznych, wskazuję iż fundamentalną zasadą tych poszukiwań winna być godność osoby i świadomość dobra wspólnego. Są to personalistyczne kategorie ważne w pluralistycznej rzeczywistości świata spójne z chrześcijańską wizją człowieka. Wskazuję zarówno przesłanki wychowawcze jakimi należy się kierować aby wychowanie było w pełni wychowaniem personalistycznym, jak i zjawiska niezgodne z zasadami personalizmu. Nawiązuję do zasady pomocniczości, która w wychowaniu jest wolnością wyboru dobra i jego realizacji. Odwołuję się też do filozofii racjonalistycznej, która ujmuje byt ludzki w kategoriach bytu osobowego a główny przejaw ludzkiej natury wiąże z jej dążeniem do pełni, tj. do spotencjalizowania człowieka. Temu celowi także winno służyć wychowanie
EN
The paper begins with a brief characterization of the situation of modern man with regard to the phenomena of anonymity and loneliness caused by the lack of the traditional values and beliefs without which the question of the meaning of human life cannot be seriously approached, and a truly meaningful future thus cannot be looked forward to. Acknowledging the need for searching for a system of global humanistic ethical principles, it then argues that the fundamental principle of these explorations should be personal dignity and the awareness of the common good. These are personalistic categories, important in the pluralist world and consistent with the Christian vision of man. The paper presents educational premises that, it suggests, should be followed if upbringing and education are to be fully personalistic processes, and describes phenomena inconsistent with the principles of personalism, making reference to the principle of subsidiarity, which in the context of upbringing and education means freedom to choose the good and to implement it, and to the philosophy of rationalism which perceives the human being in terms of a personal being and defines the main manifestation of human nature as the desire to achieve a certain kind of fulfillment.

Contributors

References

  • Adamski F.: Poza kryzysem tożsamości w kierunku pedagogiki personalistycznej, Kraków 1993.
  • Bauman Z.: Conversazioni sullÌ educazione, Trento 2012.
  • Bis D., Smołka E., Skrzyniarz R.: Wychowanie wobec współczesnych przemian społeczno-kulturowych, Lublin: KUL 2012.
  • Bocchi G., Cruti M.: Educazione e globalizzazione, Milano: Rafaefaello Cortina Editore 2004.
  • Brzezinka W.: W dobie przemian kulturowych, Kraków: Wydawnictwo WAM 2004.
  • Connor S., red., The Cambridge Companion to Postmodernism., Cambridge 2005.
  • Dubel L., Maralczyk J.: Historia doktryn polityczno-prawnych, Lublin 2001.
  • Halik T.: Zacheuszu! Kazania na niedzielę i święta, translation, A. Babuchowski, Kraków 2006.
  • Hallonsten Gösta: Ett nytt politiskt slagord, http://signum.se/
  • JanPaweł II: Encyklika Centesimus annus, 1991.
  • JanPaweł II: Encyklika Evangelium vitae, 1995.
  • Kiereś H.: Socjalizm czy personalizm? Ku kryterium oceny programów edukacyjnych, In: Służyć kulturze, Lublin 1998.
  • Krąpiec M. A.: Człowiek i kultura, Warszawa 1996.
  • Krąpiec M. A.: Rozważania o narodzie, Lublin 2004.
  • Kristeva J.: Pouvirs de l'horreur. Essai sur l'abjection, Paris 1980.
  • Maryniarczyk A.: Zeszyty z metafizyki III. Realistyczna interpretacja rzeczywistości, Lublin 1999.
  • Nowosad S., Eckman A., Adamczyk T., Bauman Z.: Wposzukiwaniu człowieka w człowieku. Chrześcijańskie korzenie nadziei, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2012.
  • Politkovskaya A.: Rosja Putina, Warszawa 2005.
  • Sloterdijk P.: Essai d'intoxication volontaire, Paris 1999.
  • Stepulak M. Z.: Specyfika wychowania w systemie rodzinnym, Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie 2013.
  • ThomasAquinas: In libros Metaphisicorum, prooenium.
  • ThomasAquinas: Sententia Libri Ethicorum.
  • Życiński J.: Personalizm po śmierci podmiotu ludzkiego, In: M. Rusecki (ed.), Personalizm Polski, Lublin KUL 2008.
  • Scientia, Chełmskie Towarzystwo naukowe nr 7, 2013

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-502584c1-81f3-4890-9c78-1ee2a2c4290c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.