Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 53 | 1(105) | 82-95

Article title

Information Behavior within the Humanities: Searching or Browsing, Recall or Precision? Researching the Information Needs of Academics: the Case Study of the Faculty of History of the University of Warsaw

Authors

Title variants

PL
Zachowania informacyjne w humanistyce: wyszukiwanie czy przeglądanie, kompletność czy dokładność? Badanie potrzeb informacyjnych naukowców: przypadek Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
PURPOSE/THESIS: The aim of this research was to discover the characteristics of information behavior among the scholars whose academic focus lies within the field of humanities. Recognizing the importance of local conditions and their impact on information behavior, the researcher conducted her empirical study on a group of Polish academics, i.e. the employees of the Faculty of History at the University of Warsaw. Particular emphasis was put on establishing (1) how academics retrieve required literature, (2) what factors may influence the degree of satisfaction from the query, (3) how crucial was the level of results’ relevance and (4) whether academics assign greater importance to query recall or precision. APPROACH/METHODS: Empirical research was preceded by the analysis of subject literature enabling the author of the paper to outline several internationally observed tendencies in information behavior of academics, and to formulate theses with regard to Polish academics. These were verified on the basis of 54 in-depth interviews with the employees of the Faculty of History at the University of Warsaw and their ordered queries of academic literature. RESULTS AND CONCLUSIONS: Research results have indicated that humanities scholars prefer browsing document sets characterized by a high level of recall as a method of retrieving required subject literature. Due to the difficulty in formulating query instructions with sufficient precision, they less frequently choose the method of searching for document sets characterized by high precision factor. The need to browse through irrelevant titles was found to have no significant impact on the level of user satisfaction. Additional research has also indicated that academic texts databases are still insufficiently adjusted to the needs of humanities scholars. ORIGINALITY/VALUE: The research has allowed to describe information behavior of humanities scholars with regard to the use of digital technologies in the research process, which so far has not taken place in the case of Polish academic community.
PL
CEL/TEZA: Celem prowadzonych badań było poznanie charakterystyki zachowań informacyjnych naukowców, których specjalizacja mieści się w obrębie nauk humanistycznych. Uznając istotność uwarunkowań lokalnych i ich wpływ na zachowania informacyjne badaniem empirycznym objęto grupę naukowców polskich, pracowników naukowych Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Szczególny nacisk położono na ustalenie w jaki sposób naukowcy wyszukują potrzebną literaturę, jakie czynniki wpływają na satysfakcje z wyników kwerendy, jak ważny jest poziom relewancji wyników, czy istotniejsza w opinii naukowców będzie kompletność czy dokładność wyszukiwania. KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Badania empiryczne poprzedzono analizą literatury, która pozwoliła na ustalenie tendencji zachowań informacyjnych naukowców obserwowanych na świecie i postawienie tez badawczych w odniesieniu do środowiska naukowców polskich. Tezy były weryfikowane na podstawie 54 wywiadów pogłębionych przeprowadzonych z pracownikami Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz zleconych przez nich kwerend literatury naukowej. WYNIKI I WNIOSKI: Wyniki badania wykazały, że przedstawiciele nauk humanistycznych, jako metodę docierania do potrzebnej literatury preferują przeglądanie zbiorów dokumentów charakteryzujących się wysokim poziomem kompletności. Ze względu na trudności z precyzyjnym formułowaniem instrukcji rzadziej wybieraną formą jest dążenie do wyszukania zbioru dokumentów o wysokim poziomie współczynnika dokładności. Konieczność przeglądania nierelewantnych pozycji nie ma istotnego wpływu na poziom satysfakcji użytkowników. Dodatkowo badania wykazały, że bazy piśmiennictwa naukowego nadal nie są dostosowane po potrzeb przedstawicieli nauk humanistycznych. ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Przeprowadzone badania pozwoliły na opisanie zachowań informacyjnych przedstawicieli nauk humanistycznych w kontekście wykorzystywania technologii cyfrowych w procesie badawczym, co do tej pory nie miało miejsca w odniesieniu do polskiego środowiska naukowego.

Year

Volume

53

Issue

Pages

82-95

Physical description

Dates

received
2015-05-06
revised
2015-07-08
accepted
2015-07-09

Contributors

  • Institute of Information Science and Book Studies, Unirersity of Warsaw, Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warsaw

References

  • Al-Shboul, M. K.; Abrizah, A. (2014). Information Needs: Developing Personas of Humanities Scholars. Journal of Academic Librarianship, 40(5), 500–509.
  • Bass, A.; Fairlee, J.; Fox, K.; Sullivan, J. (2005). The information behavior of scholars in the humanities and social sciences. Seattle: University of Washington.
  • Bates, M. J. (1996). The Getty end-user online searching project in the humanities: Report No 6: Overview and conclusions. College & Research Libraries, 57(6), 514–523.
  • Becker, G. S. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education (Vol. 3d edition). Chicago: The University of Chicago Press.
  • Becker, G. S. (1990). Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
  • Blitzer, C. (1967). This wonderful machine: Some thoughts on computers and the humanities. In A. Bowles (Ed.), Computers in humanistic research. Englewood Cliffs, NJ.: Prentice-Hall.
  • Bouazza, A. (1989). Information user studies. In: Encyclopedia of Library and Information Science, 44, 144–164.
  • Brockman, W. S.; Neumann, L.; Palmer, C. L.; Tidline, T. J. (2001). Scholarly Work in the Humanities and the Evolving Information Environment. Washington DC: Digital Library Federation, Council on Library and Information Resources
  • Bronstein, J.;Baruchson-Arbib, S. (2008). The application of cost-benefit and least effort theories in studies of information seeking behavior of humanities scholars: The case of Jewish studies scholars in Israel. Journal of Information Science, 34(2), 131–144.
  • Buchanan, G.; Cunningham, S.; Blandford, A.; Rimmer, J.; Warwick, C. (2005). Information Seeking by Humanities Scholars. In: A. Rauber, S. Christodoulakis, A. Tjoa (Eds.), Research and Advanced Technology for Digital Libraries. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 3652. Berlin: Springer, 218–229.
  • Dalton, M. S.; Charnigo, L. (2004). Historians and their information sources. College and Research Libraries, 65(8), 400–425.
  • Gould, C. C. (1988). Information needs in the humanities: An assessment. Stanford: The Group.
  • Graham, S. R. (2000). Historians and electronic resources: A citation analysis [online]. Journal of the Association for History and Computing, 3(3), [06.07.2015], http://quod.lib.umich.edu/j/ jahc/3310410.0003.308/--historians-and-electronic-resources-a-citation-analysis?rgn=main;view= fulltext
  • Jasińska-Kania, A. (2006). Teoria racjonalnego wyboru. In: A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki (Eds.), Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: Wydaw. Naukowe Scholar, 135–137.
  • Lissowski, G. (2002). Teoria racjonalnego wyboru. In: W. Kwaśniewicz (red.), Encyklopedia socjologii. Vol. 4. Warszawa: Oficyna Naukowa, 194–198.
  • Madden, R. (2014). Information behaviour of humanities PhDs on an information literacy course. Reference Services Review, 42(1), 90–107.
  • Mierzecka-Szczepańska, A. (2012). Ewaluacja efektywności systemów informacyjno-wyszukiwawczych – wybrane parametry ocen. In: B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro (red.), Społeczeństwo i sieć informacyjna. Problemy i technologie. Warszawa: : Wydaw. SBP, 111–124.
  • Mierzecka-Szczepańska, A. (2013). Badania zachowań informacyjnych. Warszawa: Wydaw. SBP.
  • Neumann, L. J. (2002). The Information Work of Interdisciplinary Humanities and Scholars: Exploration and Translation. Library Quarterly, 72(1), 85.
  • Palmer, C. L.; Neumann, L. J. (2002). The Information Work of Interdisciplinary Humanities and Scholars: Exploration and Translation. Library Quarterly, 72(1), 85.
  • Rimmer, J.; Warwick, C.; Blandford, A.; Gow, J.; Buchanan, G. (2006). Humanities scholars’ information- seeking behaviour and use of digital resources – paper presented at workshop on digital libraries in the context of users’ broader activities. The Joint Conference on Digital Libraries.
  • Sosińska-Kalata, B. (2011). Nowe narzędzia organizacji wiedzy a jakość usług informacyjnych. In: D. Pietruch-Reizes, W. Babik (red.) Bezpieczna, innowacyjna i dostępna informacja – perspektywy dla sektora usług informacyjnych w społeczeństwie wiedzy. Katowice: PTIN, 95–109.
  • Stone, S. (1982). Humanities scholars. Information needs and uses. Journal of Documentation, 38(4), 292–313.
  • Tahir, M.; Mahmood, K.; Shafique, F. (2010). Use of electronic information resources and facilities by humanities scholars. The Electronic Library, 28(1), 122–136.
  • Talja, S.; Maula, H. (2003). Reasons for the use and non‐use of electronic journals and databases. Journal of Documentation, 59(6), 673–691.
  • Tibbo, H. R. (2003). Modeling the Information-Seeking Behavior of Social Scientists: Ellis’s Study Revisited. Journal of the American Society for Information Science & Technology, 54(6), 570.
  • Toms, E.; Flora, N. (2005). From physical to digital humanities library – designing the humanities scholar’s workbench. In: R. Siemens, D. Moorman (Eds.) Mind Technologies: Humanities Computing and the Canadian Academic Community. Calgary: University of Calgary Press.
  • Toms, E.; O’Brien, H. L. (2008). Understanding the information and communication technology needs of the e-humanist. Journal of Documentation, 64(1), 102–130.
  • Watson-Boone, R. (1994). The information needs and habits of humanities scholars. Reference Quarterly, 34, 203–216.
  • Whitmire, E. (2002). Disciplinary Difference and Undergraduates’ Information-Seeking Behavior. Journal of the American Society for Information Science & Technology, 53(8), 631–638.
  • Wiberley, S. E.; Jones, W. G. (2000). Time and Technology: A Decade-Long Look at Humanists’ Use of Electronic Information Technology. College & Research Libraries, 61(5), 421–431.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0324-8194
EISSN
2392-2648

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-50c7a319-6ae2-4a40-9cbb-81aeaddee68e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.