Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 86 | 3 | 392-402

Article title

Library User Experience, czyli o budowaniu doświadczenia użytkownika w bibliotece

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Library User Experience – How to Build the Experience of Library Users

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Teza/cel – Przedmiot artykułu stanowi koncepcja Library User Experience (LUX). Celem jest określenie potencjału koncepcji opartych na budowaniu doświadczenia użytkownika dla bibliotek i opracowanie schematu zastosowania LUX w projektowaniu innowacyjnych usług bibliotecznych. Metoda – Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. W oparciu o wyszukiwanie prowadzone za pomocą wyszukiwarki zasobów naukowych Google Scholar – wybranej ze względu na szeroki zakres przeszukiwanych baz – ustalono stan badań nad zjawiskiem LUX. Pod uwagę wzięto wyłącznie prace opublikowane w języku polskim i angielskim w latach 2010-2017. Wyniki – Dokonano charakterystyki koncepcji LUX, porównano założenia LUX z założeniami koncepcji projektowej UXD (ang. User Experience Design), jak również porównano założenia LUX z zasadami charakterystycznymi dla ekonomii doświadczeń (ang. experience economy), założenia LUX odniesiono do koncepcji projektowych service design i design thinking oraz opracowano schemat zastosowania LUX w projektowaniu innowacyjnych usług bibliotecznych, ze szczególnym uwzględnieniem usług informacyjnych. Wnioski – Przeprowadzona analiza pokazuje dużą użyteczność podejścia LUX w projektowaniu innowacyjnych usług bibliotecznych.
EN
Thesis/Objective – The author discusses a concept of Library User Experience (LUX), intending to define a potential of concepts based on the development of library users’ experience and build a template of LUX application in the design of innovative library services. Method – The method of literature analysis and critique was used. The author defined the current state of research on LUX phenomenon based on the search results obtained via Google Scholar search engine (selected due to the broad scope of the databases available). The material analyzed included only works in Polish or English published between 2010 and 2017. Results – The author described LUX concept, compared LUX principles and features with those of UXD (User Experience Design) design concept, experience economy and design concepts such as service design and design thinking and, last but not least, she prepared a template of LUX application in the design of innovative library services, primarily information services. Conclusions – The analysis delivered by the author shows a high usefulness of LUX-based approach in the development of innovative library services.

Year

Volume

86

Issue

3

Pages

392-402

Physical description

Contributors

  • Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Jagielloński

References

  • Appleton, Leo (2016). User experience (UX) in libraries: let’s get physical (and digital). Insights, Vol. 29(3), pp. 224-227.
  • Bowles, Cennydd; Box, James (2010). Undercover User Experience Design. Berkeley, Calif.: New Riders; London: Pearson Education.
  • Brodowska-Szewczuk, Jolanta (2009). Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej. Zeszyty Naukowe Administracja i Zarządzanie, nr 80, s. 87-100.
  • Dziewanowska, Katarzyna. (2013). Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń. Marketing i Rynek, nr 1(20), s. 16-24.
  • Graham, Tess (2012). Rethinking library web sites with user experience design: Conference report. Journal of Electronic Resources Librarianship, vol. 24, Iss. 1, pp. 53-54.
  • Kim, Bohyun (2013). The present and future of the library mobile experience. Library Technology Reports, vol. 49(6), pp. 15-28.
  • Krug, Steve (2000). Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability. Indianapolis: New Riders.
  • Majchrzak, Magdalena (2014). Ekonomia doświadczeń a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, nr 1, s. 27-35.
  • Nielsen, Jacob; Molich, Rolf (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. In: Proc. ACM CHI’90 Conf. New York: ACM, pp. 249-256.
  • Niezgoda, Agnieszka (2013). Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań. Folia Turistica, nr 28(1), s. 91-106.
  • Norman, Donald A. (1988). The Design of Everyday Things. New York: Basic Books.
  • Plattner, Hasso; Meinel, Christoph; Leifer, Larry eds. (2010). Design thinking: understand–improve–apply. Berlin: Springer Science & Business Media.
  • Priestner, Andy; Borg, Matt eds. (2016). User experience in libraries: applying ethnography and human-centred design. London: Routledge.
  • Reason, Ben; Løvlie, Lavrans; Flu, Melvin Brand (2015). Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience. Hoboken: Wiley.
  • Schmidt, Aaron; Etches, Amanda (2014). Useful, Usable, Desirable: Library User Experience. Chicago: ALA.
  • Taranko, Teresa (2013). Zmiany w zachowaniach konsumentów i ich wpływ na kształtowanie produktów. Marketing i Rynek, 3(20), s. 2-7.
  • Wójcik, Magdalena. Ekonomia doświadczeń a usługi informacyjne. Bibliotheca Nostra, nr 2(44), s. 101-111.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-50c89814-129d-4b43-bddf-87748fcc355d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.