Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 34 | 183-192

Article title

Paradoksy współczesnej kultury widziane okiem pedagoga

Content

Title variants

EN
The Paradoxes of Contemporary Culture as Seen by the Teacher

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W całej historii ludzkości kultura nie osiągnęła jeszcze tak wysokiej integracji, by mogła uwolnić się od sprzecznych tendencji. Nie było także w dziejach kultury, która obfitowałaby w większe sprzeczności niż współczesna kultura rozprzestrzeniająca się na cały świat. Następujące po sobie przemiany na przestrzeni wieku ujawniły, obok spektakularnych zwycięstw, cały szereg klęsk, a przede wszystkim to, że człowiek wewnętrznie nie dorósł do świata, w którym żyje i który zmienia. Przywrócenie stale chwiejącej się równowagi rozwojowej może nastąpić tylko przez spotęgowanie czynników integracyjnych, moralnych, przez odkrycie wielkich celów i podporządkowanie im całości życia kultury.
EN
Throughout the history of mankind culture has not reached such a high integration to free itself from the contradictory tendencies. There wasn’t also in the history of culture, the one that would abound in the larger conflict than the contemporary culture spreading all over the world.Consecutive transformations over the past century have revealed a series of spectacular victories, a whole range of disasters and above all, that a man has not internally grown up into the world he lives in and changes.Restoration of constantly swaying balance of development can take place only by intensification of integration factors or moral oues by the discovery of great goals and the subordination of the entire culture life.

Year

Issue

34

Pages

183-192

Physical description

Contributors

  • Katedra Pedagogiki Rodziny Katolicki Uniwersytet Lubelski

References

  • Adamski, F., Integralna wizja kultury u podstaw chrześcijańskiego wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak – T. Ożóg, Lublin 2000, s. 15-20.
  • Bocheński, J.M., Sens życia i inne eseje, Kraków 1993.
  • Czuba, K., Idea Europy kultur w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2003. Dziewiecki, M., Pedagogika integralna, Warszawa 2010.
  • Finkielkraut, A., Zagubione człowieczeństwo, Warszawa 1999.
  • Jan Paweł II, Veritatis splendor, Poznań 1993.
  • Jan Paweł II, Kultura służy wyniesieniu człowieka i rozwojowej współpracy między narodami, w: Jan Paweł II. Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, red. M. Radwan – S. Wylężek – T. Gorzkuła, Rzym – Lublin 1988, s. 137-145.
  • Jan Paweł II, W dziele kultury Bóg zawarł przymierze z człowiekiem. Przemówienie do przedstawicieli świata kultury, Rio de Janerio, 01.07.1989, w: Jan Paweł II. Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, red. M. Radwan – S. Wylężek – T. Gorzkuła, Rzym – Lublin 1988, s. 69-74.
  • Jan Paweł II, Orędzie na XXXI Światowy Dzień Pokoju, 1 stycznia 1998.
  • Jaspers, K., O źródle i celu historii, tł. J. Marzęcki, Kęty 2006.
  • Koszowy, M., Paradoksy, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2007, s. 14-17.
  • Mościcki, Z., Jeszcze o kulturze. Artykuł w maszynopisie w prywatnych zbiorach autorki
  • Mościcki, Z., O humanizmie chrześcijańskim, w: Konferencje ciechocińskie, Ciechocinek 1967, s. 66151. Artykuły w maszynopisie w prywatnych zbiorach autorki.
  • Reroń, T., Kultura, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin – Kraków 2002, s. 457-459.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-50e808c8-9eac-45c8-b9a0-3a6493e4b99c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.