Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2003 | 4(14) | 91-110

Article title

Turystyka i sposoby promocji miast

Content

Title variants

EN
Tourism and the Ways of Cities Promotion

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Zasadniczym tematem artykułu jest miejska turystyka, postrzegana jako forma promocji miast – promocji, od której w dużym stopniu zależy ich rozwój. W początkach epoki przemysłowej turystyka skupiała się wokół kurortów nadmorskich i uzdrowisk. Dopiero załamanie się industrialnego paradygmatu rozwoju w krajach zachodnich spowodowało zmiany w turystyce. Podupadające miasta związane niegdyś z przemysłem w celu poprawienia swej sytuacji ekonomicznej zaczęły zmieniać wizerunek. Stawiano w nim na kulturę, ona bowiem jak nigdy dotąd stała się turystycznie atrakcyjna. Artykuł przedstawia różne sposoby promowania miast. Szczególny nacisk został położony na inwestycje w przestrzeń miejską (rewitalizacja, tematyzacja i komercjalizacja przestrzeni miejskich, budowa muzeów i innych obiektów użyteczności publicznej przez wybitnych architektów). Rozwój turystyki w miastach wiąże się też ze zmianami w zachowaniach i preferencjach turystów. Opisane w artykule zjawiska tłumaczą wzrost zainteresowania miastem jako atrakcją turystyczną i podkreślają niezbędność podejmowania wysiłków promocyjnych.
EN
The main focus of the text is the city tourism viewed as a form of city promotion on which the city development depends to a great extent. At the beginning of the industrial age, tourism concentrated around the sea resorts and spas. The first changes in tourism resulted from the decline of the paradigm of the industrial progress in western countries. The decaying cities previously bound up with industry started then to change the image in order to improve their economic situation. The new image pointed out culture in the first place, because culture started being perceived as the tourist attraction. The article presents the different ways of city promotion. The particular stress is placed here upon public space investments – such as revitalization phenomena, theme space and commercialization of urban landscape and constructing the museums and other public use buildings by the outstanding architects. The development of the urban tourism is also closely tied up with the changes in tourists’ behaviour and preferences. The phenomena presented in this article explain the increasing interest in the city as the tourist attraction and emphasise the indispensability of the promotion efforts.

Contributors

References

  • Corrigan P., 1998, The Sociology of Consumption, London: SAGE Publications.
  • Czornik M., 2000, Promocja miasta, Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej.
  • Florida R., 2002, The Rise of the Creative Class: and How it's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, New York: Basic Books.
  • Gądecki, J., 2003, "Konsumpcja (w) muzeum", Odra, nr 3 (496).
  • Ghirardo D., 1999, Architektura po modernizmie, Toruń: Wydawnictwo VIA.
  • Krier L., 2001, Architektura. Wybór czy przeznaczenie, Warszawa: Arkady.
  • Lorens P., 2002, "Przestrzenie tematyczne" (w:) M. Kochanowski (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
  • Lynch K., 1972, What Time is that Place, Cambridge: MIT Press.
  • MacCannel D., 2001, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa: Wydawnictwo MUZA
  • Markowski T., 1999, Zarządzanie rozwojem miast, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Meethan K., 2001, Tourism in Global Society. Place, Culture, Consumption, Palgrave, Hampshire.
  • Miles S., 1998, Consumerism as a Way of Life, London: SAGE Publications.
  • Rifkin J., 2003, Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  • Rybarczyk M., 1999, "Blackpool pachnie tłuszczem i seksem", Polityka, nr 45.
  • Rybczyński W., 2002, "Efekt Bilbao", Forum, nr 43.
  • Rybczyński W., 2003, "Miasta na godziny", Forum, nr 16.
  • Rykwert J., 2002, The Seduction of Place. The History and Future of the City, New York: Vintage Books.
  • Staszyc M., 2003, "Palma zamiast syrenki", Życie Warszawy, magazyn Stolica, nr 24.
  • Urry J., 1990, Tourist Gaze, London: SAGE Publications.
  • Wallis A., 1967, Socjologia wielkiego miasta, Warszawa: PIW.
  • Wilk E., 1998, "Byliśmy na wczasach", Polityka, nr 34.
  • Williams A., Shaw G., 1997, The Rise and Fall of British Coastal Resorts: Cultural and economic perspectives, London: Mansell.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5130a63a-087a-42a7-9373-699144aa74e8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.