Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2010-2011 | 39-40 | 55-66

Article title

Twórczość wyrazowa dzieci 7-letnich

Content

Title variants

EN
Word Creativity of Seven-Year-Old Children

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule poruszona jest problematyka twórczości wyrazowej dzieci 7-letnich rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Mimo że jest to czas, kiedy powinna ona stopniowo zanikać, w mowie dzieci nadal funkcjonują dość liczne neologizmy. Pierwszoklasiści tworzą neologizmy, używając niewłaściwych formantów słowotwórczych bądź też wybierając niewłaściwe wyrazy podstawowe – w ten sposób zdradzają odmienny sposób interpretowania zjawisk otaczającego ich świata. Wnioski zamieszczone w artykule sformułowane zostały dzięki badaniom kwestionariuszowym wykonanym w 30-osobowej grupie dzieci. Zastosowana metodologia badań umożliwiła wyłonienie kategorii słowotwórczych najlepiej znanych dzieciom rozpoczynającym naukę w szkole oraz kategorii, w obrębie których dzieci wykazywały największą kreatywność językową.
EN
The article discusses the problem of word creativity of seven-year-old children who start primary school. Despite the fact that this is the time when this creativity should gradually disappear, comparatively many neologisms still function the seven-year-old children’s speech. First-graders create neologisms by using wrong word formatives (derivational morphemes) or by choosing wrong root words: in this way they reveal a different way of interpreting the phenomena in the world around them. The conclusions in this article were formulated owing to questionnaire surveys conducted on a thirtychild group. The methodology of research made it possible to distinguish word-formation categories best known to children starting primary school, and the categories within which children exhibited their greatest language creativity.

Journal

Year

Volume

Pages

55-66

Physical description

Dates

published
2010-01-01

Contributors

  • Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, Lublin Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego

References

  • Dokulil M., 1979, Teoria derywacji, tłum. A. Bluszcz, J. Stachanowski, Wrocław.
  • Doroszewski W., 1963, Syntaktyczne podstawy słowotwórstwa, [w:] Językoznawstwo, „Z polskich studiów slawistycznych”, 2, t. 1, s. 65–78.
  • Chmura-Klekotowa M., 1971, Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, „Prace Filologiczne”, XXI, s. 99–235.
  • Grzegorczykowa R., 1982, Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa.
  • Grzegorczykowa R., Puzynina J., 1984, Słowotwórstwo, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, Warszawa.
  • Haman E., 2000, Semantic vs. Formal determinants of derivational morphology: the case of derived nouns in Polish, „Polish Psychological Bulletin”, 31 (2), s. 123–136.
  • Haman E., 2003, Early productivity in derivation. A case study of diminutives in the acquisition of Polish, „Psychology of Language and Communication”, 7 (1), s. 37–56.
  • Kaczmarek L., 1966, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.
  • Muzyka E., 2007, Metodologia badań akwizycji reguł słowotwórczych, [w:] Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań, seria: „Mowa, teoria, praktyka”, t. 2, Lublin, s. 252–281.
  • Muzyka-Furtak E., 2010, Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Lublin.
  • Zarębina M., 1965, Kształtowanie się sytemu językowego dziecka, Wrocław.
  • Zarębina M., 1980, Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-51ef7166-95c2-417d-8c41-a085b3061456
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.