Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2016 | 2(16) | 99-107

Article title

Odpowiedzialność placówki medycznej w komunikacji z pacjentem

Authors

Content

Title variants

EN
The Responsibility of the Medical Facility for the Communication with the Patient

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł dotyczy niezwykle ciekawego zagadnienia, jakim jest odpowiedzialność placówek medycznych w procesie komunikacji z pacjentem. Przy ograniczonych możliwościach komunikacji marketingowej nacisk należy kłaść na komunikację z pacjentem w trakcie procesu leczenia, komunikację, która powinna odchodzić od modelu paternalistycznego na rzecz partnerskiego. Studia literaturowe z zakresu komunikacji marketingowej, socjologii organizacji, socjologii medycyny itd. pozostawiają niedosyt co do wskazówek, w jaki sposób doprowadzić do zmian w relacjach lekarz–pacjent. Postulaty dotyczące odpowiedzialności placówki medycznej w komunikacji z pacjentem rozbijają się o procedury, standardy i problemy systemowe. Celem artykułu jest wskazanie na rolę relacji lekarz–pacjent w komunikacji marketingowej z otoczeniem.
EN
The article deals with a very interesting question: the responsibility of medical facilities in the process of communication with patients. With the limited potential for marketing communication, the stress should be put on the communication with patients when they are medically treated and it should not be based on the paternalistic model any longer, it ought to be replaced by a partnership. There are hardly any tips on how to change the relation between physician and patient in the existing literature on marketing communication, sociology of organisations, sociology of medicine, etc. Attempts to change anything in the responsibility of medical facilities concerning their communication with patients are confronted with procedures, standards and problems of the whole system. The article focuses on the relation between physician and patient in marketing communication with the environment.

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Antkowiak, M. (2011). Zakaz reklamy świadczeń zdrowotnych. Pobrano z: http://www.prawoimedycyna.pl/index.php?str=artykul&id=1023.
  • Brzozowska-Woś, M. (2013). Elektroniczne instrumenty komunikacji marketingowej w marketingu usług medycznych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 10/1 (14), 31–40.
  • Dunn, S.W., Barban, A.M., Krugman, D.M., Reid, L.N. (1990). Advertising. Its Role in Modern Marketing. Orlando: The Dryden Press.
  • FOB (2011). Forum Odpowiedzialnego Biznesu – strategie CSR. Raport z wywiadów indywidualnych online, 13. Warszawa: Interaktywny Instytut Badań Rynkowych.
  • FOB (2013). Zrównoważony łańcuch dostaw: trendy i innowacje. Analiza Tematyczna. Pobrano z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/analiza-tematyczna-zrownowazony-lancuch-dostaw-trendy-i-innowacje/.
  • Jarosz, M.J., Kawczyńska-Butrym, Z., Włoszczak-Szubzda, A. (2012). Modele komunikacyjne relacji lekarz–pacjent–rodzina. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 3 (18), 212–218.
  • Kotler, Ph. (2011). Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kozłowska, A. (2010). Instrumenty komunikowania marketingowego w dobie globalizacji. Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, 1, 151–173. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Kozłowska, A., Korporowicz, V. (2015). Profilaktyka chorób w kontekście idei społecznej odpowiedzialności biznesu. W: V. Korporowicz (red.), Zarządzanie progresywne zdrowiem. Metody, strategie, metody (s. 167–186). Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kozłowska, A. (2015). Reklama: w kierunku komunikacji społecznie odpowiedzialnej. W: A. Kołodziej-Durnaś (red.), Reklama społeczna – między społecznymi problemami a innowacjami (s. 75–96). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US „Minerwa”.
  • Krzyżanowska, O. (2015). Odpowiedzialny biznes w Polsce. Pobrano z: www.epr.pl/czytelniatrzy. php?id=233&itemcat=1.
  • LBKS (2015). Laboratorium Badania Komunikacji Społecznej. Pobrano z: http://www.badaniakomunikacji.pl/.
  • Littwin, K.I. (2013). Rola profesjonalistów medycznych w zarządzaniu szpitalem. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 10 (1), 205–214. Łódź: Społeczna Akademia Nauk.
  • Makuch, L. (2011). CSR a wartość dla klienta. W: M. Bonikowska, M. Grewiński (red.), Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu (s. 205–231). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.
  • Midura, J. (2009). Kultura przenikania. Marketing przy kawie, 260. Pobrano z: http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=895.
  • Mielnik-Błaszczak, M., Zioło, A., Kawiak-Jawor, E. (2011). Relacja lekarz–pacjent. Od paternalizmu do partnerstwa. Zdrowie Publiczne, 121 (1), 95–98.
  • Orońska, A. (2000). Rozmowa z nieuleczalnie chorym. W: J. Barański, W. Waszyński, A. Steciwko (red.), Komunikowanie się lekarza z pacjentem (s. 39–62). Wrocław: Astrum.
  • Ostrowska, A. (2006). Paternalizm czy partnerstwo? Relacje między pacjentami a lekarzami w Europie. W: H. Domański, A. Ostrowska, P.B. Sztabiński (red.), W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego (s. 185–200). Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
  • Ratajska, A., Kubica, A. (2010). Co leży u podłoża złej współpracy lekarz–pacjent? – spojrzenie psychologa. Folia Cardiologica Excerpta, Via Medica, 2 (5), 84–87.
  • Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
  • Stangierska, I., Horst-Sikorska, W. (2007). Ogólne zasady komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem. Forum Medycyny Rodzinnej, 1 (1), 58–68.
  • Swayne, L.E., Duncan, W.J., Ginter, P.M. (2012). Zarządzanie strategiczne w ochronie zdrowia. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Ustawa (2011). Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. DzU 2011, nr 112, poz. 654.
  • Wiercińska, A. (2012). Specyfika rynku usług zdrowotnych. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 287 (63), 1–12.
  • Zalewska-Turzyńska, M. (2013). Zintegrowana komunikacja marketingowa w usługach zdrowotnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 10/1 (14), 41–51.
  • Zieger, O. (2001). Świadomość konsumencka – czy jesteśmy w stanie płacić więcej za lepiej? Pobrano z: www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/swiadomosc.html.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-52b50980-2a80-4c25-9afb-5d90f721fb20
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.