Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 6 (371) | 41-55

Article title

Nawyki żywieniowe młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych z terenu Nowego Sącza

Content

Title variants

EN
Eating Habits of Secondary School Students from Nowy Sącz
RU
Питательные навыки молодежи из сверхгимназиальных школ с территории Нового Сонча

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
Cel artykułu: ocena nawyków żywieniowych młodzieży ponadgimnazjalnej z Nowego Sącza. Rodzaj wykorzystanej metodologii badawczej: badania ankietowe przeprowadzono w 2016 roku wśród 125 osób. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety, składający się z pytań odnoszących się do wybranych zachowań żywieniowych. Do analizy wyników badań wykorzystano test niezależności chi-kwadrat Pearsona. Główne wyniki badań: przekonanie o zdrowym odżywianiu się jest zróżnicowane ze względu na płeć i typ szkoły. Płeć determinuje częstotliwość spożywania kolacji, ilość płynów wypijanych codziennie (w tym spożycie napojów gazowanych), a także częstość spożywania mięsa oraz ryb. Natomiast spożywanie drugiego śniadania, jak ilość płynów wypijanych codziennie, ma związek z typem szkoły. Wnioski: w badanej populacji występuje niskie spożycie ryb, produktów mlecznych, a także małej ilości płynów; równocześnie nadmierne spożywanie napojów gazowanych oraz słodyczy. Implikacje praktyczne: wyniki badań wskazują na konieczność wprowadzenia edukacji żywieniowej wśród młodzieży w celu kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. Kategoria artykułu: badawczy.
EN
Aim: The main aim of the study is to evaluate nutrition and eating habits of secondary school students from Nowy Sącz. Type of research methodology/approach used: The survey was conducted in 2016 among 125 high school students. The research tool was a survey questionnaire consisting of close-ended questions relating to the chosen eating behaviours. Pearson’s chi-square test of independence was used to analyse the obtained results. Main research/analysis results: The belief in healthy eating varies by gender and type of school. Gender determines the frequency of dinner consumption, the amount of beverages consumed daily (including carbonated drinks), and the frequency of meat and fish consumption. On the other hand, eating a second breakfast, like the amount of fluids drunk daily, is related to the type of school. Conclusions: In the examined population, there is a low consumption of fish, dairy products and also a small amount of beverages; at the same time, an excessive consumption of carbonated drinks and sweets. Practical implications: The results of the study indicate the necessity of introducing dietary education among young people in order to develop proper eating habits.
RU
Цель статьи: оценить питательные навыки молодежи из сверхгимназиальных школ из Нового Сонча. Вид использованной исследовательской методологии: опросы провели в 2016 г. среди 125 лиц. Исследовательским инструментом избрали вопросник анкеты, состоящий из вопросов, касающихся избранных типов питательного поведения. Для анализа результатов опросов использовали критерий согласия Пирсона. Основные результаты изучения: убежденность о здравом питании дифференцируется по полу и типу школы. Пол предопределяет частотность ужина, объем выпиваемой ежедневно жидкости (в том числе газированных напитков), а также частотность приема в пищу мяса и рыбы, тогда как второй завтрак и объем выпиваемой ежедневно жидкости связаны с типом школы. Выводы: в обследованной популяции выступает низкий уровень потребления рыбы, молочных продуктов, а также небольшого количества жид- кости, при одновременном излишнем потреблении газированных напитков и сластей.

Year

Issue

Pages

41-55

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
author
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie

References

  • Bieżanowska-Kopeć R., Kopeć A., Leszczyńska T., Pisulewski P.M. (2012), Częstotliwość i preferencje spożycia produktów wysokotłuszczowych przez uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych w Krakowie, „Roczniki Państwowego Zakładu Higieny”, nr 63(4).
  • Bojar I., Wojtyła A., Biliński P., Wojtyła K. (2010), Zwyczaje żywieniowe młodzieży w Polsce, „Medycyna Ogólna”, nr 16 (XLV).
  • CBOS (2014), Komunikat z badań, Zachowania żywieniowe Polaków, nr 115, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_115_14.PDF [dostęp: 02.07.2017].
  • Ciborowska H., Rudnicka A. (2014), Dietetyka żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
  • Czarniecka-Skubina E., Namysław I. (2008), Wybrane elementy zachowań żywieniowych uczniów szkół średnich, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, nr 6(61).
  • Gajda R., Jeżewska-Zychowicz M. (2010), Zachowania żywieniowe młodzieży mieszkającej w województwie świętokrzyskim – wybrane aspekty, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 91(4).
  • Gawęcki J., Roszkowski W. (2009), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Grimm D., Harnack L., Story M. (2004), Factors associated with soft drink consumption in schoolaged children, “Journal of American Dietetic Association”, No. 104.
  • International Association for the Study of Obesity (IASO) – Childhood overweight in the European Union (EU27) (2010),
  • http://www.iaso.org/site_media/uploads/Child_EU_27_September_2010.pdf [dostęp: 18.06.2017].
  • Jakubowska D., Radzymińska M., Staniewska K. (2015), Postawy i zachowania dzieci w wieku szkolnym względem żywności i żywienia – wyniki badań jakościowych, „Handel Wewnętrzny”, nr 2(355).
  • Jarosz M (2008), Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa.
  • Jarosz M., Wolnicka K., Kłosowska J. (2011), Czynniki środowiskowe związane z występowaniem nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży, „Postępy Nauk Medycznych”, nr 9.
  • Kiciak A, CałyniukB., Grochowska-Niedworok E., Kardas M., Dul L. (2014), Zachowania żywieniowe młodzieży z województwa śląskiego, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, Tom 20, nr 3.
  • Kocka K., Bartoszek A., Fus M., Rząca M., Łuczyk M., Bartoszek A., Muzyczka K., Nowicki G., Ślusarska B. (2016), Nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna młodzieży szkół ponadgimnazjalnych jako czynniki ryzyka wystąpienia otyłości, „Journal of Education, Health and Sport”, No. 6(7).
  • Marcysiak M., Zagroba M., Ostrowska B., Wiśniewska E., Marcysiak M., Skotnicka-Konowicz G.
  • (2010), Aktywność fizyczna a zachowania żywieniowe dzieci i młodzieży powiatu ciechanowskiego, „Nursing Topics”, No. 18(2).
  • Orkusz A, Babiarz M. (2015), Ocena wybranych zwyczajów żywieniowych młodzieży licealnej, „NAUKI INŻYNIERSKIE I TECHNOLOGIE”, nr 2(17).
  • Podsumowanie wyników badania TNS OBOP przeprowadzonego na zlecenie marki Winiary: Gimnazjaliści o żywieniu (2017),
  • http://konkurs.kampaniespoleczne.pl/kk_files/jsiz_opis_badania_tns_obop.pdf [dostęp: 03.07.2017].
  • Raport z przeprowadzonych badań (2010), Nawyki żywieniowe uczniów sieradzkich szkół, Instytut Badawczy IPC, Wrocław.
  • Socha J. (1998), Żywienie dzieci zdrowych i chorych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
  • Stefańska E., Falkowska A., Ostrowska L. (2012), Wybrane zwyczaje żywieniowe dzieci i młodzieży w wieku 10-15 lat, „Roczniki Państwowego Zakładu Higieny”, nr 63 (1).
  • Sygit K. (2010), Nieprawidłowości żywieniowe zagrożeniem zdrowia populacji dzieci i młodzieży, „Zdrowie Publiczne”, nr 120(2).
  • Walentukiewicz A., Łysak A., Wilk B (2011), Uwarunkowania zdrowia gdańskich 18-latek – zachowania zdrowotne, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 92(3).
  • Wojtyła-Buciora P., Marcinkowski J. T. (2010), Sposób żywienia, zadowolenie z własnego wyglądu i wyobrażenie o idealnej sylwetce młodzieży licealnej, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 91(2).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-52dc5613-7689-4046-b23f-0d9b5a9f6ea6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.