Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1(17) | 271-282

Article title

ROLA CONVENTION BUREAU W KSZTAŁTOWANIU POTENCJAŁU KONKURENCYJNEGO MIAST – ZAŁOŻENIA PROJEKTU BADAWCZEGO

Content

Title variants

EN
THE SIGNIFICANCE OF CONVENTION BUREAU IN FORMING THE CITIES’ COMPETITIVENESS POTENTIAL – RESEARCH PROJECT’S FRAMEWORK

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Ze względu na nasilanie się konkurencji pomiędzy regionami turystycznymi, w tym między miastami, konieczne jest poszukiwanie zasobów i rozwiązań, które przyczynią się do wzmacniania potencjału konkurencyjnego poszczególnych jednostek przestrzennych. Jednym z owych sposobów może być przyciąganie wydarzeń oraz rozwijanie szeroko pojętego przemysłu spotkań, określanego też jako turystyka biznesowa. Zarządzaniem tym segmentem turystyki zajmują się Convention Bureaux, a więc w omawianym zakresie to efektywność prowadzonych przez nie działań powinna wpływać na potencjał konkurencyjny określonego miasta. W związku z powyższym w artykule zawarto najważniejsze założenia projektu badawczego mającego na celu określenie roli Convention Bureau w kształtowaniu tego potencjału. Omówiono przede wszystkim uzasadnienie podjęcia tematu, a także przedstawiono problem badawczy, cel, hipotezę oraz zarys metodyczny. Artykuł stanowi koncepcję rozprawy doktorskiej.
EN
Increasing competition between tourism destinations, including cities, enforces a need of searching for resources and solutions, which will amplify theirs competitiveness potential. One of ways could be attracting events and developing a business tourism or in other words – an events industry. Convention Bureaux are responsible for managing this industry and for that reason their activity could influence on the cities’ competitiveness potential. Therefore, this paper presents the framework of research project. Its aim is to define the significance of convention bureaux in forming the cities’ competitiveness potential. The paper focuses on importance of this topic and presents the research problem, purpose, hypothesis and methods. The paper lays a concept of PhD thesis out.

Year

Issue

Pages

271-282

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

References

  • Baggio R., Scott N.,. Cooper C., Network Science. A Review Focused on Tourism, „Annals of Tourism Research” 2010, nr 37 (3).
  • Celuch E., Raport przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2013, Poland Convention Bureau, POT, Warszawa 2013.
  • Davidson R., Cope B., Turystyka biznesowa. Konferencje, podróże motywacyjne, wystawy, turystyka korporacyjna, tłum. M. Karpiłowska, POT, Warszawa 2003.
  • Derek M., Kowalczyk A., Swianiewicz P., Wpływ turystyki na sytuację finansową i rozwój miast w Polsce (na przykładzie miast średniej wielkości), „Prace i Studia Geograficzne” 2005, nr 35.
  • Dredge D., Policy Networks and the Local Organisation of Tourism, „Tourism Management” 2006, nr 27.
  • Dwyer L., Forsyth P., Rao P., The Price Competitiveness of Travel and Tourism. A Comparison of 19 Destinations, „Tourism Management” 2000, nr 21 (1).
  • Gartrell R.B., Destination Marketing for Convention and Visitors Bureaus, Kendall Hunt Publishing Company, Iowa 1988.
  • Getz D., Anderson D., Sheehan L., Roles, Issues and Strategies for Convention and Visitors’ Bureaux in Destination Planning and Product Development. A Survey of Canadian Bureaux, „Tourism Management” 1998, nr 19 (4).
  • Global Report on the Meetings Industry, UNWTO, Madrid 2014.
  • Goeldner C.R., Ritchie J.R.B., Tourism. Principles, Practice, Philosophies, John Wiley & Sons, New York 2003.
  • Hjalager A.M., Innovation Patterns in Sustainable Tourism. An analytical typology, „Tourism Management” 1997, nr 18 (1).
  • Iwanek M., Wilkin J., Instytucje i instytucjonalizm w ekonomii, UW, Warszawa 1998.
  • Klasik A., Analiza konkurencyjności i strategie konkurencyjne miast, [w:] Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, red. R. Broszkiewicz, AE, Wrocław 1999.
  • Klasik A., Strategia konkurencyjna regionu, [w:] Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym, red. A. Klasik, F. Kuźnik, AE, Katowice 2001.
  • Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, PWN, Warszawa 2009.
  • Kozak M., Baloglu S., Managing and Marketing Tourist Destinations. Strategies to Gain a Competitive Edge, Routledge: Taylor & Francis Group, New York–London 2011.Matczak A., Problemy badania funkcji turystycznej miast Polski. Funkcja turystyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Turyzm” 1989, t. 5.
  • Matczak A., Turystyka miejska – kierunki badań geograficznych, [w:] Turystyka miejska, red. A. Matczak, WSG, Bydgoszcz 2008.
  • Mikołajewicz Z., Czynniki konkurencyjności rozwoju regionów, [w:] Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, red. R. Broszkiewicz, AE, Wrocław 1999.
  • Pawlicz A., Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau – ujęcie instytucjonalne, „Ekonomiczne Problemy Turystyki” 2011, nr 15.
  • Poon A., Tourism, Technology and Competitive Strategies, CABI, Wallingford 1993.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, tłum. A. Ehrlich, PWE, Warszawa 1992.
  • Porter M.E., The Competitive Advantage of Nations, The Macmillan Press, London 1990.
  • Ritchie J.R.B., Crouch G.I., The Competitive Destination. A Sustainable Tourism Perspective, CABI, Wallingford 2003.
  • Romanow Z.B., Historia myśli ekonomicznej w zarysie, AE, Poznań 1997.
  • Survey on Destination Governance. Evaluation Report, UNWTO, Madrid 2010.
  • Swarbrooke J., Horner S., Business Travel and Tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford 2001.
  • Tinsley R., Lynch P., Small Tourism Business Networks and Destination Development, „Hospitality Management” 2001, nr 20.
  • Zehrer A., Raich F., Applying a Lifecycle Perspective to Explain Tourism Network Development, „The Service Industries Journal” 2010, nr 30 (10).
  • Zeman-Miszewska E., Tworzenie przewagi konkurencyjnej regionów – aspekt marketingowy, [w:] Konkurencyjność miast i regionów a przedsiębiorczość i przemiany strukturalne, red. A. Klasik, AE, Katowice 2001.
  • Zmyślony P., Internacjonalizacja zarządzania funkcją turystyczną w dużym mieście, „Prace Geograficzne” 2013, z. 134.
  • Zmyślony P., Piechota N., Znaczenie przemysłu spotkań w kształtowaniu potencjału turystycznego miast, [w:] Zarządzanie i organizacja przemysłu spotkań w Polsce. Teoria i praktyka, red. K. Celuch, SGTiR ,Warszawa 2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-52e1cb91-11de-49a8-abda-6432064e30a2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.