Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 1 | 51-57

Article title

Charakterystyka skutecznej EZR w szkole w świetle dokumentów ONZ i badań przeprowadzonych w Polsce i w Wielkiej Brytanii

Authors

Content

Title variants

EN
The effectiveness of education for sustainable development in practice, formal education

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Od samego początku powstania koncepcji zrównoważonego rozwoju edukacja jest postrzegana jako konieczny warunek do jej osiągnięcia. Przyjęte na najwyższym, międzynarodowym szczeblu zobowiązania do realizacji edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR) zawierają konkretne zalecenia co do celów, zadań, metod oraz grup i obszarów oddziaływania. Obecnie realizacja EZR powinna opierać się na wytycznych określonych dla wdrażania, przyjętej przez ONZ, a koordynowanej przez UNESCO, Dekady EZR (2005–2014) oraz zawartych w Strategii Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Szczególnie ważnym miejscem wdrażania edukacji jest szkoła. W niniejszym artykule została podjęta próba określenia, na podstawie wytycznych zawartych w najnowszych dokumentach obligujących do wdrażania EZR oraz wyników badań prowadzonych w Polsce i w Wielkiej Brytanii, charakterystyki skutecznej edukacji dla zrównoważonego rozwoju w edukacji szkolnej.
EN
From the very beginning of the concept of sustainable development education is seen as a necessary condition to achieving it. Adopted at the highest international level obligations for implementation of ESD cover specific indications as to the objectives, tasks, methods and groups and areas of impact. Currently, the realization of EZR should be based on the guidelines set out by the UN Decade for ESD (2005–2014) coordinated by UNESCO and UNECE Strategy for ESD. The school is particularly important place for the implementation of education. In this article an attempt was made to describe the characteristics of effective education for sustainable development in formal education on the basis of the guidelines contained in the latest documents and the results of research carried out in Poland and the UK.

Year

Issue

1

Pages

51-57

Physical description

Dates

published
2013-03-04

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-52f0466c-9e69-45c7-bb53-2c54fec94f54
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.