PL
Niniejszy artykuł omawia prace dwóch artystek, Mariny Abramowicz (Kuchnia) i Elżbiety Jabłońskiej (Supermatka), które zajmują się zderzeniem heroizmu z codziennością w przestrzeni kuchni. Codzienność w sposób nieubłagany domaga się zrealizowania. Bezkompromisowość jej wyroków nie omija ani mistyczek, ani wolnych duchów – artystek. Nawet najbardziej uduchowiona osoba musi jeść i pić. Aby rozwiązać konflikt materii i ducha, artystki sięgają do odmiennych tradycji, które transcendują codzienność: mistycyzmu i kultury popularnej. Abramowicz wchodzi do kuchni jako św. Teresa z Avili, a Jabłońska wdziewa strój Supermana. Czy trzeba unieść się nad ziemią, aby poczuć, że gotowanie, sprzątanie i zmywanie nie są ponad siły przeciętnej kobiety? Czy ciało i duch skazane są na nieustanną walkę? Twórczość każdej z artystek podpowiada różne rozwiązania.
EN
A discussion of the works of two artists: Marina Abramovic (The Kitchen) and Elżbieta Jabłońska (Supermother), dealing with the clash of heroism and daily life within the space of a kitchen. Everyday existence mercilessly demands to be realised. The uncompromising character of its verdicts does not spare either female mystics or free spirits-artists. After all, even the most spiritual person must eat and drink. In order to resolve the conflict between matter and spirit both artists reached for different traditions transcending mundane existence: mysticism and popular culture. Abramovic enters the kitchen in the manner of St. Therese of Avila, and Jabłońska puts on the costume of Superman. Is it necessary to soar above the Earth in order to feel that cooking, cleaning, and washing up do not surpass the strength of an average woman? Are body and soul condemned to an endless battle? The oeuvre of both artists suggests different solutions.