Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 7 | 3 | 245-251

Article title

Preferowane metody doskonalenia kompetencji pracowniczych – różnice międzypokoleniowe

Authors

Content

Title variants

EN
Preferred methods of employee competences’ development – cross-generational differences

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Jednym z kluczowych instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi staje się obecnie zarządzanie kompetencjami. Uwagę zarówno teoretyków zarządzania, jak i praktyków zajmuje poszukiwanie rozwiązań ułatwiających identyfikację i rozwój kompetencji. Skuteczność zarządzania kompetencjami pracowników może zwiększać m.in. implementacja programów wspierania doskonalenia kompetencji. Celem artykułu jest identyfikacja różnic w zakresie preferowanych metod doskonalenia kompetencji pracowników w różnym wieku, reprezentantów pokoleń Y, X i Baby Boomers. Na podstawie wyników badań, w których uczestniczyło 2027 osób zatrudnionych w dużych i średnich przedsiębiorstwach, wskazano na preferowane przez pracowników w różnym wieku metody doskonalenia kompetencji oraz sformułowano wnioski dla potrzeb HRM na podstawie stwierdzonych różnic.
EN
Currently, competence management has become one of the critical instruments of HR management. Both management theoreticians and practitioners are focused on search for solutions facilitating competences’ identification and development. Efficiency of employees’ competences’ management may contribute e.g. to the implementation of programs supporting competence development. The objective of the present paper is the identification of differences in the preferred methods of competence development as regards employees of various age-representatives of the Generation Y, X, and Baby Boomers. On the basis of the study encompassing 2027 employees of large and medium companies, the preferred methods of competence development of employees in various age groups were indicated, and recommendations for HRM based on the observed differences were offered.

Year

Volume

7

Issue

3

Pages

245-251

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author

References

  • Armstrong M. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków.
  • Fritzsche B.A., DeRouin R.E., Salas E. (2009), The Effects of Stereotype Threat and Pacing on Older Adults’ Learning Outcomes, „Journal of Applied SocialPsychology” vol. 39, issue 11.
  • Gołębiowski B. (1980), Dialog pokoleń. Studia nad socjologicznymi i kulturowymi zagadnieniami dialogu i następstwa pokoleń w Polsce XX wieku, Warszawa.
  • Kulkarni P.P. (2013), A Literature Review on Training & Development and Quality of Work Life, „Journal of Arts, Science & Commerce, International Refereed ResearchJournal” vol. IV, issue 2, www.researchersworld.com (06.2016).
  • Maurer T.J., Barbeite F.G., Weiss E.M., Lippstreu M. (2008), New Measures of Stereotypical Beliefs about Older Workers’ Ability and Desire for Development: Exploration Among Employees Age 40 and Over, „Journal of Managerial Psychology” no. 23(4).
  • Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Warszawa.
  • Reisenwitz T.H., Iyer R. (2009), Differences in Generation X and Generation Y: Implications for the Organization and Marketers, „Marketing Management Journal” vol. 19, issue 2.
  • Różański A. (2014), Rozwój zasobów ludzkich w organizacji, Lublin.
  • Smolbik-Jęczmień A. (2013), Rozwój kariery zawodowej wśród przedstawicieli pokolenia x i y – nowe wyzwania, „Modern Management Review” vol. XVIII, no. 20(4).
  • Worek B., Turek K. (2015), Uczenie się przez całe życie – „akcelerator” rozwoju [w:] J. Górniak (red.), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015, Warszawa–Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5468eb4e-b694-439f-a384-4e6fb63d6391
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.