Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 8 | 116-136

Article title

Specyfika formatu Jersey Shore

Authors

Content

Title variants

EN
Characteristics of the Jersey Shore format

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem niniejszego artykułu jest charakterystyka formatu Jersey Shore oraz zbadanie jego odbioru wśród grup fokusowych. Analizie w szczególności zostały poddane: aspekt etyczny formatu oraz jego rola zarówno w funkcjonowaniu jednostki, jak i grupy odbiorców. Badania przeprowadzone przy pomocy metody wywiadu grupowego (FGI) na dwóch grupach studentów opierają się na trzech obszarach badawczych, które określają stosunek respondentów do formatu Jersey Shore, badają poziom identyfikacji studentów z zaprezentowanymi zachowaniami uczestników reality show oraz umożliwiają zlokalizowanie omawianego programu między kreacją programu a rzeczywistością, a także badają wrażliwość widzów i ich poczucie etyki w odniesieniu do formatu Jersey Shore. Badania pomagają określić specyfikę programu, definiując ją na podstawie osobistych odczuć respondentów, których istotnymi konkluzjami zdaje się być wspólna refleksja nad fenomenem formatu oraz jego przyszłością.
EN
The purpose of this article is to define the Jersey Shore format and to examine its reception among focus groups. In particular, the analysis covered the ethical aspect of the format and its role in the functioning of the individual as well as the group of recipients. Research conducted with the help of the group interview method (FGI) on two groups of students is based on three research areas that determine respondents’ attitude to the Jersey Shore format, examine the level of student identification with presented behaviors of reality show participants and enable locating the discussed reality between program creation and reality, and also examine the viewers’ sensitivity and their sense of ethics in relation to the Jersey Shore format. The research helps determine the specificity of the program, defining it on the basis of personal emotions of the respondents, whose important conclusions seem to be a common reflection on the phenomenon of the format and its future.

Year

Issue

8

Pages

116-136

Physical description

Contributors

References

  • Bartoszcze R. (2006). Funkcje komunikowania masowego. [w:] Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
  • Bralczyk J., Majkowska G. (2000). Język mediów – perspektywa aksjologiczna. [w:] Język w mediach masowych. Warszawa: Upowszechnienie Nauki – Oświata.
  • Caramanica J. (2011). „Jersey Shore” arrives in Academia. discuss, https://www.nytimes. com/2011/10/31/arts/television/jersey-shore-has-its-day-at-university-of-chicago.html [10.04.2019].
  • Coyne S. M., Robinson S. L., Nelson D. A. (2010). Does reality backbite? Physical, verbal, and relational aggression in reality television programs. Journal of Broadcasting & Electronic Media 54: 282–298, DOI: 10.1080/08838151003737931.
  • Gołaszewska M. (1999). Multimedia – krytyka i obrona. Esej o estetycznym statusie nowych mediów. [w:] Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Kraków: Universitas. de Graaf A. (2013). Alcohol makes others dislike you: reducing the positivity of teens’ beliefs and attitudes toward alcohol use. Health Communication 28(5): 435–442, DOI: 10.1080/10410236.2012.691454.
  • Hill A. (2005).Reality TV: Audiences and popular factual television. Abingdon: Routledge.
  • Jersey Shore (2009), sezon 1., odcinek 1 (program telewizyjny).
  • Kavka M. (2012). Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press
  • Kavka M. (2015). Sex on the shore: care and the ethics of license in Jersey Shore. Camera Obscura 30 (1): 10–127, DOI: 10.1215/02705346-2885464.
  • Kloch Z. (2004). Reality show i kultura masowa. Pamiętnik Literacki 95(3): 145–171.
  • Kozłowska A. (2006). Oddziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • Kurdupski M. (2018). „Warsaw Shore 9” hitem MTV Polska. „Format osiągnął status kultowego”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-ogladalnosc-9-sezonu- -hit-mtv-polska) [03.12.2018].
  • Laskowska M. (2012). Oddziaływanie i wpływ mediów audiowizualnych: zarys problematyki. Studia Ełckie 14: 351–359.
  • Maliński J. (2017) Kapitał uwagi jako skutek powstania mediów społecznościowych. Adeptus 10: 2–13.
  • Małysz K. (2017). Potoczność, wulgarność i agresja w programach reality show na wybranych przykładach „Big Brothera”. Kultura–Media–Teologia 28: 50–73.
  • Manninen B.A. (2016). Virtue ethics, sex and Reality TV: If Aristotle had watched Snooki. Think 15(44): 47–68, DOI: 10.1017/S1477175616000208.
  • McCoy Ch.A., Scarborough R.C. (2014). Watching „bad” television: Ironic consumption, camp, and guilty pleasures watching bad television. Poetics 47: 41–59, DOI: 10.1016/j. poetic.2014.10.003.
  • Mrozowski M. (1991). Między manipulacją a poznaniem: człowiek w świecie mass mediów. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury. O zjawisku podglądania na podstawie programu Big Brother (brak daty), https://www. nauki-spoleczne.info/o-zjawisku-podgladania-na-podstawie-programu-big-brother [16.05.2019].
  • Oświadczenie Rady Etyki Mediów w sprawie reality show (2002), „Rzeczpospolita”, https://archiwum.rp.pl/artykul/380490-Oswiadczenie-Rady-Etyki-Mediow-w-sprawie- -reality-show.html [20.05.2020].
  • Papacharissi Z., Mendelson A.M. (2007). An exploratory study of reality appeal: uses. Journal of Broadcasting & Electronic Media 51(2): 355–370, DOI: 10.1080/ 08838150701307152.
  • Prauzner T. (2010). Wpływ nowoczesnych mass mediów na osobowość człowieka. Częstochowa: Wydawnictwo Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.
  • Sastre A. (2014). The “Guido” Situation: minstrelsy, parody, and ethnic performance on MTV’s Jersey Shore. Communication, Culture & Critique 7(3): 356–370, DOI: 10.1111/cccr.12041.
  • Scarborough R.C., McCoy Ch.A. (2014). Moral reactions to reality TV: Television viewers’ endogenous and exogenous loci of morality. Journal of Consumer Culture 16(1): 164–191, DOI: 10.1177/1469540514521078.
  • Seidman R. (2010). Nielsen ratings for ‘Jersey Shore’ Season One, http://tvbythenumbers. zap2it.com/2010/07/30/nielsen-ratings-for-jersey-shore-season-one/58648 [08.02.2019].
  • Sherry M., Martin K. (2015). Jersey Shore: part fantasy, part train wreck cloaked in neoliberalism. Journal of Popular Culture 47(6): 1271–1282, DOI: 10.1111/jpcu.12211.
  • Sorrentino M., Mills Ch. (2010), Here’s the situation. a guide to creeping on chicks avoiding grenades, and getting in your GTL on the Jersey Shore. New York: Penguin Group.
  • South Park (2013), sezon 17, odcinek 9 (program telewizyjny).
  • Szponar E. (2010). Ludzie przed kamerami są w stanie zrobić wszystko, https://kultura. onet.pl/film/wiadomosci/ludzie-przed-kamera-sa-w-stanie-zrobic-wszystko/z8en 4f4?utm_source=l.facebook.com_viasg_kultura&utm_medium=referal&utm_campaign =leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 [21.04.2019].
  • Thompson E., Mittell J. (2013). How to watch television: New York: New York University Press.
  • Thompson J.B. (2001). Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław: Astrum.
  • Ward S. J. A (2013). Global media ethics: problems and perspectives: Malden, MA–Chichester: Wiley-Blackwell
  • Warsaw Shore (2013), sezon 1., odcinek 2 (program telewizyjny).
  • Warsaw Shore (2013), sezon 1., odcinek 3 (program telewizyjny).
  • Warsaw Shore (2018), sezon 9., odcinek 2 (program telewizyjny).
  • Witwicka K. (brak daty). Rola mediów we współczesnym świecie i ich wpływ na rozwój młodego człowieka, http://www.profesor.pl/publikacja,5543,Artykuly,Rola-mediow-we- -wspolczesnym-swiecie-i-ich-wplyw-na-rozwoj-mlodego-czlowieka [05.12.2018].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-54a0787d-e1f9-4e50-a7ae-98bf940a9764
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.