Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 13 | 3 | 56-73

Article title

Pedagogiczny model ojcostwa – konstrukt teoretyczny

Content

Title variants

EN
Pedagogical model of fatherhood – theoretical construct

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące pedagogicznego modelu ojcostwa, przez który ukazano istotę ojcostwa, zadania i funkcje, jakie ma ojciec do spełnienia we współczesnej rodzinie. Pedagogiczny model ojcostwa przedstawiono jako określony konstrukt teoretyczny pożądanego, idealnego wizerunku ojcostwa. Termin ten oznacza zespół cech, właściwości indywidualnych: zewnętrznych i wewnętrznych ojca, zwłaszcza dotyczących jego zachowań werbalnych i instrumentalnych, relacji ojca z innymi członkami rodziny (dzieci, żona), charakteru, okazywanych uczuć, określonych postaw w procesie wychowania dziecka.
EN
The article regards pedagogical model of fatherhood, through which the essence of fatherhood and the role and functions which fathers perform in the contemporary family are presented. The pedagogical model of fatherhood is portrayed as a specific theoretical construct of a desired, ideal image of fatherhood. This construct contains a set of characteristics and individual properties - external and internal of the father, in particular those related to his verbal and instrumental behaviors, relations with other members of the family (children, wife), character, emotions displayed, specific attitudes in the process of the child’s upbringing.

Year

Volume

13

Issue

3

Pages

56-73

Physical description

Contributors

  • Zakład Pedagogiki Społecznej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-54b2ffb6-cc04-44a4-a7c3-9e73bf24ff54
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.