PL EN


2016 | 5 | 29–37
Article title

From Transactional Analysis in education to Educational Transactional Analysis: a personal encounter

Authors
Content
Title variants
PL
Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie
Languages of publication
EN PL
Abstracts
PL
W poniższym artykule autorka dokonuje retrospekcji własnych doświadczeń w odniesieniu do rozwoju założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej. Opisuje analizę transakcyjną jako praktyczną psychologię uczenia się, rozumianego jako wzrost i rozwój, kładącą nacisk na rozwój emocjonalny, który warunkuje skuteczne uczenie się w aspekcie poznawczym. Podkreśla, że odeszliśmy w psychologii od nacisku na zaburzenia w kierunku dobrostanu (well-being) i nakreśla trzy obszary rozwoju analizy transakcyjnej: badania naukowe, networking i promocja AT wśród specjalistów z innych dziedzin nauki.
Contributors
author
References
  • Adams, G. (1990). TA in Education, ed. Hong Kong: Ecrit.
  • Adler, A. (1998), What Life Could Mean to You. Center City, Minnesota: Hazelden.
  • Allen, J.R. (2003). Concepts, Competencies and Interpretive Communities. Transactional Analysis Journal, 33(2).
  • Barrow, G., Newton, T. (2016). Educational Transactional Analysis: an international guide to theory and practice. London: Routledge.
  • Barrow, G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing transactional analysis as positive psychology. Transactional Analysis Journal, 37.
  • Barrow, G. (2011). Educator as Cultivator. Transactional Analysis Journal, 41. http://dx.doi.org/10.1177/036215371104100407.
  • Choy, A. (1990). The Winners Triangle. Transactional Analysis Journal, 20.
  • Clarke, J., Dawson, C. (1998). Growing Up Again: Parenting ourselves, parenting our children. Center City: Hazelden (original work published 1989).
  • Emmerton, N., Newton, T. (2004). The Journey of Educational Transactional Analysis from its beginning to the present. Transactional Analysis Journal, 34.
  • English, F. (2007). Open letter to Agnès Le Guernic. Transactional Analysis Journal, 37.
  • Fregola, C., Lozzelli, A. (2013). TA, relationship with one’s own learning process and strategic studying. International Journal of Transactional Analysis Research, 4.1.
  • Gelo, O. (2015). How can basic TA concepts be empirically validated to reach scientific recognition?. Keynote speech, EATA conference Rome 10 July 2015.
  • Gopnik, A. (2016). The Gardener and the Carpenter: What the New Science of Child Development Tells Us About the Relationship Between Parents and Children. London: Bodley Head.
  • Temple, S., Evans, D. (1997/1998). INSPIRATIONS 1 & 2. Institute of Transactional Analysis.
  • Landaiche, M. (2016). Book review. Transactional Analysis Journal, 46(3).
  • Le Guernic, A. (2004). Fairy Tales and Psychological Life Plans. Transactional Analysis Journal, 34(3).
  • Levin-Landheer, P. (1982). The Cycle of Development. Transactional Analysis Journal, 12.
  • Mazzetti, M. (2011). Cross-Cultural Transactional Analysis. [in:] H. Fowlie, C. Sills (ed.), Relational Transactional Analysis: principles in practice. London: Karnac.
  • Napper, R., Newton, T. (2000). Tactics: Transactional Analysis concepts for all trainers, teachers and tutors + insight into collaborative learning strategies (2nd edition 2014). Ipswich, UK: TA Resources.
  • Newton, T. (2003). The Script. International Transactional Analysis Association, 33(6).
  • Newton, T. (2007). The Health System: Metaphor and meaning. Transactional Analysis Journal, 37.
  • Newton, T. at al, (2015). Welke voordelen kan TA opleveren bij leerlingen die hun schooloverstap maken? in Strook. Nederlandstalig Tijdschrift voor Transactionele Analyse. Themanummer TA en Onderzoek (Can learning TA benefit pupils in school transition?).
  • Temple, S. (2004). Update on the Functional Fluency Model in Education. Transactional Analysis Journal, 34.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-55fe0125-e342-4489-9017-9540c032cdc1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.