PL EN


2015 | 106 | 2 | 139-176
Article title

Oryginały czy imitacje? Wokół „najprawdziwszych” polskich haiku

Title variants
EN
Originals or Imitations? On “Most Real” Polish Haiku
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł prezentuje analizy obszernej grupy współczesnych polskich wierszy bliskich wyznacznikom gatunkowym haiku. Kluczowymi kategoriami opisu są pojęcia mimetyzmu sensualnego i nowoczesnej epifanii. Autorka zwraca uwagę na pułapki czyhające na twórców miniatur inspirowanych japońskimi 17-zgłoskowcami: to, z jednej strony, trywializm i antytetyczność kompozycji, z drugiej – nadmierne (w perspektywie haiku) bogactwo stylistyczne i intelektualizacja utworów. Kolejne części szkicu poświęcone są strategiom odświeżania poetyki gatunku: dezautomatyzacji percepcji, metaforyzacji, konceptyzmowi. Autorka skupia się także na kwestiach stricte semantycznych: operowaniu niejednoznacznością, wykorzystaniu orientalnej topiki, przekroczeniach tabu haiku (erotyzm, śmierć). Zamknięcie artykułu przynosi odpowiedź na pytanie, czy twórcy „najprawdziwszych” polskich haiku to kontynuatorzy wschodniej tradycji, czy – epigoni.
EN
The article presents analyses of a numerous group of Polish contemporary poems which are close to genre determinants of haiku. The key categories of description are sensual mimesis and modern epiphany. The author pays attention to the traps the poets producing the miniatures inspired by Japanese 17-syllable poems may fall into, which are, on the one hand, triviality and antitheticality of compositions, and, on the other hand, excessive (in the perspective of haiku) stylistic richness and intellectualisation of the pieces. The following parts of the sketch are devoted to the strategies of refreshing the poetics of the genre: perception defamiliarisation of metaphorisation and conceptism. The author also focuses on strictly semantic issues: using ambiguity, exploiting oriental topoi, transgressing the taboo of haiku – erotism, death. The final part of the paper provides an answer to the question whether the authors of “most real” Polish haiku are continuators of Eastern tradition or epigones.
Year
Volume
106
Issue
2
Pages
139-176
Physical description
Dates
published
2015-06-25
Contributors
  • Instytut Badań Literackich PAN
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
0031-0415
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-56cfffec-b720-435a-986a-b70f81ce05af
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.