Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | Nr 13 |

Article title

Problematyka łączenia mandatu parlamentarnego ze stanowiskami członka Rady Ministrów i sekretarza stanu w administracji rządowej

Content

Title variants

EN
The issue of combining a parliamentary mandate with the positions of a member of the Council of Ministers and a secretary of state in government administration

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest analiza wyjątku od zasady incompatibilitas, ustanowionego w art. 103 ust. 1 in fine Konstytucji RP, pozwalającego na łączenie mandatu parlamentarnego ze stanowiskami członka Rady Ministrów i sekretarza stanu w administracji rządowej. Analizie poddano uregulowanie zasady incompatibilitas w kontekście mandatu parlamentarnego i wyjątku od niej w Konstytucji RP oraz to, jak doktryna i orzecznictwo interpretują omawiany wyjątek. Poddano również ocenie pozytywne i negatywne aspekty możliwości łączenia funkcji w ramach władzy ustawodawczej i wykonawczej. Do badań zastosowano m.in. metodę dogmatycznoprawną oraz historyczną. Autor negatywnie ocenia ustanowienie omawianego wyjątku przez ustrojodawcę, jako niekorzystnego dla funkcjonowania władzy ustawodawczej. Postuluje jednocześnie wprowadzenie instytucji zawieszenia mandatu na czas zasiadania w rządzie, a także instytucji tzw. zastępcy, wykonującego obowiązki parlamentarzysty w miejsce członka rządu.
EN
Author analyzes the exception to the principle of incompatibilitas, established in art. 103 sec. 1 in fineof the Constitution of the Polish Republic, allowing to combine a parliamentary mandate with the membership in the Council of Ministers and function of secretary of state in government administration. The article exam-ines incompatibilitas in the context of the parliamentary mandate, the exception from it and interpretations of doctrine and jurisprudence. Positive and negative aspects of combining legislative and executive functions were also assessed. Author used e.x. legal and historical methods. The author negatively evaluates discussed exception as unfavorable for the legislative authority and proposes the institution of suspending the mandate and function of „deputy”, performing parlamentary duties in place of cabinet member.

Year

Issue

Physical description

Contributors

References

  • Banaszak, B. (1999). Prawo konstytucyjne. Warszawa.
  • Banaszak, B. (2007). Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych. Kraków.
  • Duszka-Jakimko, H. (2023). Zaufanie do prawa jako wartość i jego ochrona w porządku prawnym państwa. „Państwo i Prawo” 3: 76–90.
  • Gierach, E. (2016). Komentarz do art. 103, [w:] M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, t. 2: Komentarz do art. 87–243. Warszawa.
  • Grajewski, K. (2009). Odpowiedzialność posłów i senatorów na tle zasady mandatu wolnego. Warszawa.
  • Granat, M. (1997). Opinia sporządzona w Biurze Studiów i Ekspertyz Kancelarii Senatu w sprawie niepołączalności mandatu posła albo senatora z zatrudnianiem w administracji rządowej. „Przegląd Sejmowy” 6(23): 96–98.
  • Granat, M., Lis-Staranowicz, D. (2003). W sprawie pojmowania zasady niepołączalności mandatu parlamentarnego w prawie konstytucyjnym. „Przegląd Sejmowy” 3(56): 133–139.
  • Kropiwnicki, R. (2022). Mandat wolny i jego granice. „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 4(68): 65–75.
  • Kruk, M. (red.). (1994). Jaka Konstytucja? Analiza projektów Konstytucji RP zgłoszonych do Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego w 1993 r. Warszawa.
  • Lang, J. (1997). Opinia sporządzona w Biurze Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu w sprawie niepołączalności mandatu posła albo senatora z zatrudnianiem w administracji rządowej. „Przegląd Sejmowy” 6(23): 71–73.
  • Lis-Staranowicz, D. (2005). Niepołączalność mandatu parlamentarnego w polskim prawie konstytucyjnym. Warszawa.
  • Ławniczak, A. (2014). Komentarz do art. 103, [w:] M. Haczkowska (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa.
  • Mikuli, P. (2012). Wielka Brytania, [w:] S. Bożyk, M. Grzybowski (red.), Systemy ustrojowe państw współczesnych. Białystok–Kraków.
  • Orłowski, W. (1998). Status prawny posła i senatora, [w:] W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne. Lublin: 233–248.
  • Pastuszko, G., Grzesik-Kulesza, M., Zięba-Załucka, H. (2020). Polskie prawo parlamentarne. Zarys problematyki. Warszawa.
  • Radziewicz, P. (2021). Komentarz do art. 103, [w:] P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. LEX/el.
  • Sielski, J. (2010). Idealny wzór partii politycznej a dzisiejsza rzeczywistość w Polsce. „Przegląd Politologiczny” 3: 149–162.
  • Sitek, B. (2017). Rozdział władzy ustawodawczej od wykonawczej gwarancją niezależności sądownictwa w Polsce. „Journal of Modern Science” 3(34): 79–90.
  • Suchocka, H. (1998). Zasada podziału i równoważenia, [w:] W. Sokolewicz (red.), Zasady podstawowe polskiej konstytucji. Warszawa.
  • Tuleja, P. (2021). Komentarz do art. 11, [w:] P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Kraków.
  • Wiktorowska, A. (1997). Opinia sporządzona w Biurze Studiów i Ekspertyz Kancelarii Senatu w sprawie niepołączalności mandatu posła albo senatora z zatrudnianiem w administracji rządowej. „Przegląd Sejmowy” 6(23): 98–104.
  • Zawadzka, B. (1994). Status posła, [w:] M. Kruk (red.), Analiza projektów Konstytucji RP zgłoszonych do Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego w 1993 r. Warszawa.
  • Zubik, M. (2022). Konstytucja a rzeczywista rola ustrojowa Sejmu III RP. „Państwo i Prawo” 10: 191–212.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-57252611-3e2b-45b0-bcb4-b480d6fbc57b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.