Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 3 | 2 | 25-39

Article title

Analiza złych praktyk brytyjskich instytucji finansowych – wnioski dla rynku polskiego

Content

Title variants

EN
UK financial institutions bad practices analysis – lessons for the Polish market

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego opracowania jest analiza najważniejszych kwestii związanych ze złymi praktykami instytucji finansowych oraz ich konsekwencjami na podstawie doświadczeń rynku Wielkiej Brytanii. Spojrzenie na krajowy rynek z perspektywy doświadczeń międzynarodowych umożliwi należyte zrozumienie intencji, które przyświecały rodzimym instytucjom (w szczególności Komisji Nadzoru Finansowego) dążącym do wdrożenia najwyższych standardów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w bankach. Doświadczenia brytyjskie pokazują, iż współpraca obu sektorów bardzo często skutkowała naruszaniem praw konsumentów, co w konsekwencji doprowadziło do bardzo dużego wzrostu liczby skarg klientów oraz wartości wypłaty odszkodowań. Analiza przeprowadzona w treści artykułu wskazuje najważniejsze elementy, w których można doszukać się analogii do zjawisk występujących również na rynku polskim, zwłaszcza w zakresie ubezpieczeń sprzedawanych w bankowych sieciach dystrybucji.

Year

Volume

3

Issue

2

Pages

25-39

Physical description

Contributors

  • Dr, Katedra Bankowości, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Gdañski, ul. Armii Krajowej 101, 81-824, Sopot

References

  • Aggregate complaints statistics (2014), Financial Services Authority, London.
  • Aneks do raportu Rzecznika Ubezpieczonych z 2007 r. – skargi z zakresu bancassurance wniesione w 2012 r. (2012), Rzecznik Ubezpieczonych, Warszawa.
  • List Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego do Ministerstwa Finansów w sprawie ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (2012), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • List Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego skierowany do podmiotów objętych nadzorem ws. sprzedaży produktów inwestycyjnych (2012), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • List Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego skierowany do Prezesów Zarządów Banków i Zakładów Ubezpieczeń (2012), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • List Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego do Prezesa Związku Banków Polskich (2013), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • List Zastępcy Przewodniczącego KNF do Prezesów Zarządów Banków (2013), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • List Zastępcy Przewodniczącego KNF do Prezesów Zarządów Banków ws. sprawozdań finansowych i ewidencji produktów ubezpieczeniowych (2013), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Over half of claims management companies are not up front about fees and chances of a payout (2012), Citizens Advice Boureau, London, www.citizensadvice.org.uk/index/pressoffice/press_index/press_office-20121108.htm.
  • Podstawowe problemy bancassurance w Polsce – raport Rzecznika Ubezpieczonych (2007), Rzecznik Ubezpieczonych, Warszawa.
  • Raport PIU – Polski Rynek Bancassurance po 2 kwietnia 2013 (2013), Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa.
  • Raport PIU – Polski Rynek Bancassurance po 4 kwietnia 2013 (2014), Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa.
  • Rekomendacja dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktami bankowymi (2009), Związek Banków Polskich, Warszawa.
  • Rekomendacja S dotycząca dobrych praktyk w zakresie zarządzania ekspozycjami kredytowymi finansującymi nieruchomooeci oraz zabezpieczonymi hipotecznie (2011), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Rekomendacja U dotycząca dobrych praktyk w zakresie bancassurance – Projekt z dnia 27 grudnia 2013 r. (2013), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Rekomendacja U dotycząca dobrych praktyk w zakresie bancassurance – Projekt z dnia 29 maja 2014 r. (2014), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Rekomendacja w sprawie dobrych praktyk w zakresie ubezpieczeń finansowych powiązanych z produktami bankowymi zabezpieczonymi hipotecznie (2010), Związek Banków Polskich, Polska Izba Ubezpieczeń.
  • Rekomendacja dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktami bankowymi (2012), Związek Banków Polskich, Polska Izba Ubezpieczeń Warszawa.
  • Rekomendacja dobrych praktyk informacyjnych dotyczących ubezpieczeń na życie związanych z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, (2013), Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa.
  • Skargi kierowane do Rzecznika Ubezpieczonych dotyczące problematyki ubezpieczeń gospodarczych oraz zabezpieczenia emerytalnego w okresie III kwartałów 2013 r. (2013), Rzecznik Ubezpieczonych, Warszawa.
  • Skargi na instytucje finansowe (2014), Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Waugh N., Silk C., The cost of redress: the lessons to be learned from the PPI mis-selling scandal (2014), Citizens Advice and Citizens Advice Scotland.
  • Wojna ubezpieczycieli z kancelariami odszkodowawczymi na pozwy zbiorowe (2014), Gazeta Wyborcza.biz, Warszawa.
  • Wytyczne dla zakładów ubezpieczeń dotyczące dystrybucji ubezpieczeń (2014), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Zestawienie zidentyfikowanych problemów i podjętych środków zaradczych w zakresie PPI na podstawie opinii EIOPA (2013), Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-580763b0-8998-4263-b5cb-ce84cfecf390
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.