Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 2 | 103-122

Article title

Uczenie się dorosłych w hybrydowym modelu pracy

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Adult learning in a hybrid model of work

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule tym zaprezentowana jest część wyników badania przeprowadzonego na przełomie 2022 i 2023 roku, którego przedmiotem było nieformalne uczenie się dorosłych w hybrydowym modelu pracy1 . Model ten wyznacza ramy zawodowego funkcjonowania coraz większej liczby pracowników oraz jest źródłem ich doświadczeń zawodowych. Wyniki badania wskakują m.in., że model ten jest wewnętrznie mocno zróżnicowany, szybko się przeobraża i częściowo już występuje w wariantach, które nie były jeszcze teoretycznie opisane i wymienienie w literaturze przedmiotu podczas planowania badania. Najbardziej zróżnicowane odpowiedzi uzyskano w grupach stwierdzeń dotyczących uczenia się jako działania i uczenia się jako przynależności. Natomiast najmniejsze zróżnicowanie wystąpiło w grupach stwierdzeń dotyczących uczenia się jako stawania się i doświadczania. Przejście na hybrydowy model pracy najczęściej zwiększało zaangażowanie w realizację zadań zawodowych, ale jednocześnie utrudniało komunikację ze współpracownikami. W opinii respondentów charakter i intensywności relacji społecznych między pracownikami w modelu hybrydowym są podobne jak w modelu stacjonarnym.
EN
This article presents part of the results of a study conducted in 2022/2023 on informal adult learning in a hybrid work model. This model frames the professional functioning of an increasing number of workers and is the source of their work experience. Among other things, the survey results reveal that the model is internally highly heterogeneous, is rapidly transforming and partly already exists in variants that were not yet theoretically described and mentioned in the literature when the survey was planned. The most diverse responses were obtained in the groups of statements concerning learning as action and learning as belonging. In contrast, the least variation occurred in the groups of statements on learning as becoming and experiencing. Switching to a hybrid work model most often increased commitment to work tasks, but at the same time made communication with colleagues more difficult. According to the respondents, the nature and intensity of social relationships between employees in the hybrid model are similar to those in the stationary model.

Year

Issue

2

Pages

103-122

Physical description

Dates

printed
2023-06-25

Contributors

author
  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Banaszak S. (2018), Diagnoza: pojęcie, cechy diagnostyczne i zastosowania w badaniach Edukacyjnych, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 47, s. 137–146.
  • Chawrilska I. (2020), Hybrydy i hybrydyczności z pogranicza literatury i sztuk wizualnych, Pelplin: Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.
  • Deloitte (2012), Kobiety i władza w biznesie. Czy płeć ma znaczenie dla budowania pozycji i wpływu w organizacji?, Warszawa: Deloitte.
  • Illeris K. (2011), The Fundamentals of Workplace Learning, Understanding How People Learn in Working Life, Routledge, New York.
  • Illeris K. (2009a), (ed.),Contemporary Theories of Learning, London and New York: Routledge.
  • Illeris K. (2009b), (ed.), International Perspectives on Competence Development. Developing Skills and Capabilities, London and New York: Routledge lleris K. (2008), Competence Development – the key to modern education, or just another buzzword?, „Asia Pacific Educational Review”, 2008, no. 9.
  • Illeris K. (2007), How We Learn: Learning and non-learning in school and beyond, London and New York: Routledge.
  • Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, przeł. A. Jurgiel i in., Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
  • Illeris K. (2004), Adult Education and Adult Learning, Roskilde: Roskilde University Press.
  • Illeris K. & Associates (2004), Learning in Working Life, Roskilde: Learning Lab Denmark, Roskilde University Press.
  • Illeris K. (2003), Workplace Learning and Learning Theory, “Journal of Workplace Learning”, 2003, no. 4.
  • Leek J., Rojek M. (2022), Learning Civic Attitudes through Intergenerational Cooperation with ICT Tools. Promising Practices from Local Communities. In: E. Gutzwiller-Helfenfinger, H.J. Abs, & K. Göbel (Red.), “The Challenge of Radicalization and Extremism. Integrating Research on Education and Citizenship in the Context of Migration”, no 19, pp 271–290, Brill, https://doi.org/10.1163/9789004525658_012.
  • Leek J., Rojek M. (2022), Functions of digital learning within the international mobility programme – perspectives of university students and staff from Europe, “Educ Inf Technol” 27, 6105–6123 https://doi.org/10.1007/s10639-021-10855-y
  • Lisowska E. (2009), Kobiecy styl zarządzania, Gliwice: Helion.
  • Łobocki M. (2010), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP.
  • Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne: metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Niechoda L., (2019), Płeć a kompetencje menedżerskie w opinii podwładnych, „Kobieta i Biznes/Women and Business”, 2019, nr 1–4, s. 21–30.
  • Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • OECD (1996), Lifelong learning for all, Meeting of the Education Committee at Ministerial Level, 16–17 January 1996.
  • Palka S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Rojek M. (2022a), Ocena trafności kwestionariusza pomiaru właściwości uczenia się dorosłych w hybrydowym modelu pracy, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 3 (118), s. 147–161. DOI:10.34866/4nq2-ye68
  • Rojek, M. (2022b), Rzetelność kwestionariusza pomiaru właściwości uczenia się dorosłych w hybrydowym modelu pracy, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4 (119), s. 107–120. DOI:10.34866/z3kk-5m63.
  • Rojek M. (2021), Coworki, (akademickie) inkubatory przedsiębiorczości i startupy – nowe środowiska pracy i uczenia się dorosłych. „Rocznik Andragogiczny”, nr 28, 17–41, https://doi. org/10.12775/RA.2021.002
  • Rojek M., Leek J. (2019), Intergenerational Learning in the Virtual World. Case of the European Community-Based Educational Project, „The New Educational Review”, Vol. 56, Iss. 2.
  • Rozkosz E. (2017), Teoria Etienne’a Wengera w badaniach usytuowanego uczenia się kompetencji informacyjnych. Forum Oświatowe, 29(1), pobrano z: http://forumoswiatowe.pl/index. php/czasopismo/article/view/538, dostęp: 11.01.2022. Rubacha K. (2013), Standardy badań społecznych. Problematyzowanie praktyki edukacyjnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 16.
  • Smyła J. (2015), Młoda kobieta na rynku pracy. Szanse i ograniczenia rozwoju, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
  • Titkow A. (red.) (2003), Szklany sufit. Bariery i ograniczenia karier kobiet, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-580f615a-b0a3-420f-995c-105b1946041a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.