PL EN


2014 | 9 | 132-163
Article title

Top 10 Polish Politicians on Twitter – a Revolu-tion in Political Communication? – Reconnais-sance Research

Content
Title variants
PL
Top 10 polskich polityków na Twitterze – rewoucja w komunikacji politycznej? rekonesans badawczy
Languages of publication
EN PL
Abstracts
EN
The article refers to the world's largest microblogging platform – Twitter.com. The author, in his reflections on mediatisation and virtualization of modern political communication, indicates changes that are undergoing right now in the social communication. He characterizes the specific nature of Twitter and tries to identify the source of its popularity. In the second part of the text, the author presents partial results of a research project dedicated to the activity of Polish politicians on Twitter. The author qualified the analysis to the ten Twitter profiles of Polish politicians who had the largest number of followers on 24 December 2013. The author, through the presentation of empirical results, considers methodological aspects of the analysis of politicians’ activity on Twitter. Furthermore, he proposes certain indicators of research for the analysis of political communication in social media and stresses the need for research in virtual space, because – according to the author – it profoundly affects the thinking and perception of contemporary politicians about their role in the public sphere.
PL
Artykuł poświęcony jest największej na świecie platformie mikroblogowej– Twitter.com. Autor w swoich rozważaniach nad mediatyzacją i wirtualizacją współczesnej komunikacji politycznej wskazuje zmiany, jakie dokonują się na naszych oczach w zakresie szeroko rozumianej komunikacji społecznej. Charakteryzuje specyfikę Twittera oraz próbuje zidentyfikować źródła jego popularności. W drugiej części tekstu prezentuje cząstkowe wyniki projektu badawczego poświęconego aktywności polskich polityków na Twitterze. Analizie poddał profile dziesięciu polskich polityków, którzy mają największą liczbę śledzących (ang. followers) na stan 24 grudnia 2013 r. Autor poprzez prezentację wyników empirycznych rozważa metodologiczne aspekty standaryzacji oceny aktywności polityków na Twitterze. Proponuje określone wskaźniki badawcze do analizy komunikacji politycznej w mediach społecznościowych oraz podkreśla konieczność prowadzenia badań w  przestrzeni wirtualnej, gdyż – zdaniem autora – w sposób przemożny oddziałuje ona na sposób myślenia i postrzeganie własnej roli w przestrzeni publicznej współczesnych polityków.
Year
Issue
9
Pages
132-163
Physical description
Contributors
  • Uniwersytet Warszawski Instytut Dziennikarstwa Nowy Świat 69 00-927 Warszawa
References
  • Ahmad A. N., Is Twitter a useful tool for journalists? “Journal of Media Practice”, 2010.
  • Brock A., From the Balchand Side: Twitter as a Cultural Conversation, "Journal of Broadcasting&Electronic Media, 2012, Vol. 54, No. 4.
  • Bruns A., Burgess J., #ausvotes—How Twitter covered the 2010 Australian federal Election, “Communication, Politics & Culture”, 2011.
  • Farhi P., The Twitter explosion, “American Journalism Review”, 2009, Vo. 31, No. 3.
  • Gackowski T., Political Image as the Substance of the Political Communication in the Era of Post-Politics, “Online Journal of Communication and Media Technologies”, Volume III, Issue 4, October 2013, http://www.ojcmt.net/articles/34/344.pdf, 25.01.2014.
  • Golbeck J., Grimes J., Rogers A., Twitter use by the US Congress, "Journal of the American Society for Information Science and Technology", 2010, Vol. 61, No. 8.
  • Grant W. J., Moon B., Digital Dialogue? Australian Politicians’ use of the Social Network Tool Twitter, “Australian Journal of Political Science”, Vol. 45, No. 4, December 2010.
  • Greenwood D. N., Fame, Facebook, and Twitter: How Attitudes About Fame Predict Frequency and Nature of Social Media Use, "Psychology of Popular Media Culture", 2013, Vol. 2, No. 4.
  • Jackson N., Lilleker D., Microblogging, Constituency Service and Impression Management: UK MPs and the Use of Twitter, "The Journal of Legislative Studies", Vol. 17, No. 1, March 2011.
  • Larsson A. O., Tweeting the Viewer—Use of Twitter in a Talk Show Context, "Journal of Broadcasting & Electronic Media", 2013, Vol. 57, No. 2, 2013.
  • Lassen D.S., Brown A. R., Twitter: the electoral connection?, "Social Science Computer Review" 2011.
  • Lee E-J., Shin S. Y., Are They Talking to Me? Cognitive and Affective Effects of Interactivity in Politicians’ Twitter Communication, "Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking", 2012, Vol. 15, No. 10.
  • Levinson P., New New Media, London 2009.
  • Levinson P., The long story about the short medium: Twitter as a communication medium in historical, present, and future context, "Journal of Communication Research", 2011.
  • Lievrouw L., Alternative and Activist New Media. Digital media and society series, Cambridge 2011.
  • Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., New Media: A Critical Introduction, London 2003.
  • Lievrouw L., Livingstone S., Handbook of New Media, London 2006.
  • Manovich L., The Language of New Media, Massachusetts 2002.
  • Miragliotta N., Politicians, Twitter and the Limits of the Virtual Political Public Sphere, "Social Alternatives", 2012, Vol. 31, No. 2.
  • Misiewicz E., Karnowski M., Anatomia władzy, Warsaw 2010.
  • Poynter R., The Handbook of Online and Social Media Research: Tools and Techniques for Market Researchers, Chichester 2010,
  • Siapera E., Understanding New Media, London 2012
  • Terblanche S., You cannot run or hide from social media—ask a politician, “Journal of Public Affairs”, 2011.
  • http://blog.globalwebindex.net/twitter-now-the-fastest-growing-social-platform-in-the-world/, 8.01.2014.
  • http://blog.webcertain.com/global-web-users-like-to-share-content-rather-than-create-it/06/09/2011/, 8.01.2014.
  • http://globalwebindex.net/, 8.01.2014.
  • http://www.msz.gov.pl/pl/aktualnosci/wiadomosci/minister_spraw_zagranicznych_podsumowuje_rok_2013_i_mowi_o_planach_na_przyszlosc, 8.01.2013 and
  • http://www.owlasylum.net/owl_underground/handbook_of_social_media_research.pdf, 25.01.2013.
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-na-twitterze-komentuja-emocjonalnie-w-wiekszosci-pozytywnie, 8.07.2013.
  • http://www.youtube.com/watch?v=RtMWgWTWha4#t=15, 8.01.2013.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-5869ee19-ffd5-4c62-bd1c-507b5407cf46
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.