Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2(33) | 5-24

Article title

Próba rekonstrukcji pierwotnego tekstu słownego w koncercie Mutetta super Nicolai Solemnia Franciszka Liliusa

Authors

Content

Title variants

EN
An attempt to reconstruct the original lyrics of the concerto Mutetta super Nicolai Solemnia by Franciszek Lilius

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Franciszek Lilius was one of the most prominent composers of the 17th century Poland, a pedagogue and a choirmaster of Krakow’s Cathedral between 1630 and 1657. The majority of the sources containing his compositions was created after composer’s death. Many of them are incomplete. Owing to these two facts, we do not know the original version of compositions mentioned by Lilius. One of the examples is the concerto Mutetta super Nicolai Solemnia preserved in Staatsbibliothek in Berlin as a German contrafactum with the text „Kompt lasst uns betrachten”. The composition may have been performed during services at the Protestant church of St Mary Magdalene in Wrocław. The text probably was modified and adapter to Evangelical requirements in this place. However, originally the work must have been intended to be performed in the Catholic church during the feast of St. Nicholas (6th December), as is suggested not only by its original name – Mutetta super Nicolai Solemnia, but also by the precompositional material used in it. This material comprises, on the one hand, the one-voice hymn Nicolai solemnia preserved in e.g. the hymnbook of Stanisław Serafin Jagodyński from 1639 and the hymnbook of Literary Archconfraternity in Warsaw from 1668, and on the other hand – its four-voice arrangement preserved in the Sandomierz and Wawel sources. If the copyist hadn’t written original Latin title in his manuscript, we would not know what kind of Latin text was previously used by composer. Only this information made it possible to recreate original, missing catholic version of the concerto. The main issue of the article is an attempt to reconstruct the original lyrics of the concerto Mutetta super Nicolai Solemnia and to analyse different problems connected with it.

Year

Issue

Pages

5-24

Physical description

Dates

online
2017-04-01

Contributors

author
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

References

  • Bohn E., Die musikalischen Handschriften des XVI. und XVII. Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau. Ein Beitrag zur Geschichte der Musik im XVI. und XVII. Jahrhundert, Breslau 1890 (nowe wydanie: Hildesheim–New York 1970).
  • Jarosiewicz M., Magnificat a 8 voci e 2 violini Giovanniego Rovetty we wrocławskim kościele św. Marii Magdaleny, „De Musica” 2008, z. XIV (Nuove Pagine 3), [online] http://www.demusica.pl/cmsimple/images/file/jarosiewicz_nuove_pagine_3%281%29.pdf [dostęp: 07.03.2017].
  • Konradt G., Die Instrumentalbegleitung in Historienkompositionen der Schutzzeit, „Schutz-Jahrbuch” 19 (1997).
  • Lilius F., Opera omnia II. Motetti, Concerti, Aria e Toccata, wyd. M. Bebak, seria ≪Sub Sole Sarmatiae≫, red. Z.M. Szweykowski, A. Patalas, Krakow 2016.
  • Patalas A., Nieznana msza Asprilia Pacellego Ave maris stella. Traktowanie cantus firmus, „Muzyka” 1994, nr 2, s. 11–26 (artykuł opublikowany także w angielskiej wersji językowej: taż, The Unknown Missa Ave maris stella by Asprilio Pacelli, „Musica Iagellonica” 1 (1995), s. 23–50).
  • Przybyszewska-Jarmińska B., Ave florum flos Hyacinthe Marcina Mielczewskiego. Problemy z rekonstrukcją oryginalnego kształtu kompozycji zachowanej z tekstem niemieckojęzycznej kontrafaktury, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio L – Artes”, 1 (2003), s. 109–127.
  • Przybyszewska-Jarmińska B., Odpisy oraz opracowania kompozycji Marcina Mielczewskiego i innych muzykow polskich Wazow w siedemnastowiecznej kolekcji muzykaliow kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, „Muzyka” 2006, nr 1–2, s. 117–145.
  • Przybyszewska-Jarmińska B., Muzyka pod patronatem polskich Wazow. Marcin Mielczewski, Warszawa 2011.
  • Wydra W., Pieśni nabożne… z krakowskiej oficyny Antoniego Wosińskiego (1627), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2012, nr 19 (39), s. 329–345.

Notes

PL
Artykuł powstał w wyniku realizacji projektu badawczego Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki. Projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/09/N/HS2/02344. Niniejszy tekst stanowi rozszerzoną wersję referatu wygłoszonego podczas Otwartego Seminarium Doktoranckiego, które odbyło się w Instytucie Muzykologii UJ w dniu 27 maja 2016 roku. Autor składa serdeczne podziękowanie Pani Profesor Zofii Fabiańskiej za cenne uwagi, które wykorzystał w ostatecznej redakcji artykułu.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2353-7094

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-58ac4f51-d55b-4531-a552-e3d47fe666d9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.