Title variants
Conditioning emotional statements at people with biological norm and persons with speech disorders
Languages of publication
Abstracts
This article is about the mechanisms of learning and using a suprasegmental structure of language in social interactions, in order to provide information about emotions. The issue is discussed in the context of the biological and social standards. It is also related to the possibility of using emotional prosody by persons with different speech disorders: caused by perceptual efficiency deficits (for example in hearing loss) and executive efficiency deficits (in dysarthria in cerebral palsy).
Publisher
Journal
Year
Issue
Pages
133-142
Physical description
Uwarunkowania wypowiedzi emocjonalnych osób w normie biologicznej i osób z zaburzeniami mowy
Dates
published
2014-01-01
Contributors
author
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
References
- Bachorowski J.: Vocal expression and perception of emotion. „Current Directions In Psychological Science” 1999, Vol. 8, No. 2.
- Basztura C.: Źródła, sygnały i obrazy akustyczne. Warszawa, WKiŁ 1988.
- Borkowska M.: Mózgowe porażenie dziecięce. ABC rehabilitacji dzieci. Red. M. Borkowska. T. 2. Warszawa, Pelikan 1989.
- Darwin K.: Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt. Przeł. K. Dobrski. Warszawa, Drukarnia J. Sikorskiego 1873.
- Demenko G.: Analiza cech suprasegmentalnych języka polskiego na potrzeby technologii mowy. Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza 1999.
- Grabias S.: Język w zachowaniach społecznych. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej 2003.
- Grabias S.: Język, poznanie, interakcja. W: Język. Interakcja. Metodologia badań. Mowa: Teoria, praktyka. T. 2. Red. A. Domagała, T. Woźniak. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej 2007.
- Grabias S.: Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowań językowych. „Logopedia” 2010/2011, T. 39/40.
- Grabias S.: Mowa i jej zaburzenia. „Audiofonologia” 1997, T. 10.
- Gurański K., Słotwiński K., Podemski R.: Prozodia mowy w niedokrwiennym udarze mózgu. „Udar Mozgu” 2008, T. 10, nr 2.
- Herzyk A.: Mózg, emocje, uczucia. Analiza neuropsychologiczna. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej 2003.
- Herzyk A.: Neuropsychologiczne modele emocji. W: Neuropsychologia emocji. Poglądy, Poglądy, badania, klinika. Red. A. Herzyk, A. Borkowska. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej 2002.
- Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O.: Diagnoza i terapia dysartrii. W: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2003.
- Jastrzębowska G.: Zaburzenia dysartryczne u dzieci. W: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2003.
- Krakowiak K.: Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem. Lublin, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1995.
- Krakowiak K.: Zaburzenia mowy u dzieci z uszkodzeniami słuchu. W: Eadem: Studia u dzieci z uszkodzeniami słuchu. W: Eadem: Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2006.
- Kurkowski Z.M.: Rozwój funkcji słuchowych u małego dziecka. „Audiofonologia” 2002, T. 21.
- Levenson R.W.: Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji. W: Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Red. R.J. Davidson, P. Ekman. Przeł. B. Wojciszke. Gdańsk, GWP 1998.
- Łuria A.: Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu. Wprowadzenie do neuropsychologii. Warszawa, PWN 1967.
- Mirecka U., Gustaw K.: Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd. „Logopedia” 2005, T. 34.
- Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu. Wprowadzenie do neuropsychologii. Warszawa, PWN 1967.
- MacQueen B.D.: Podstawy neurolingwistyki. W: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 1. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2003.
- Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 1986.
- Mirecka U., Gustaw K.: Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Eksperymentalna Skala dyzartrii jako technika diagnostyczna pomocna w określaniu specyfiki zaburzeń mowy w mpd. „Logopedia” 2005, T. 34.
- Pąchalska M.: Afazjologia. Warszawa–Krakow, PWN 1999.
- Prillwitz S.: Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących. Warszawa, WSiP 1996.
- Rakowska A.: Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych. Krakow, WSiP 1992.
- Skoczylas A., Lewandowska M., Pluta A., Kurkowski Z.M., Skarżyński H.: Ośrodkowe zaburzenia słuchu – wskazówki diagnostyczne i propozycje terapii. „Nowa Audiofonologia”2012, nr 1 (1).
- Szczepankowski B.: Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa, WSiP 1999.
- von Essen O.: Fonetyka ogólna i stosowana. Warszawa, PWN 1967.
- Wierzchowska B.: Fonetyka i fonologia języka polskiego. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1980.
- Wysocka M.: Prozodia mowy w percepcji dzieci. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej 2012.
- Zabłocki K.: Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Warszawa, Żak 1998.
Notes
PL
brak
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2300-5246
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-58c458f2-c1a6-48bd-9a64-b24774574920