PL EN


2016 | 59/120 z. 4 | 63-71
Article title

Filozof czyta teksty kultury, albo dlaczego zapominamy o Kołakowskim

Content
Title variants
EN
Philosopher Reads Culture Textes or Why We Forget about Kołakowski
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The main goal of the article is approaching the peculiar character of Leszek Kołakowski’s textual activities. Polish philosopher used the most important textes of European culture (especially the Bible) to create his own works — renarration of myth was a vehicle to understanding contemporary problems. His compositions were also connected with oral tradition and philosophy of dialogue. Those choices had also genological effects — in Kołakowski’s litterary and popularizing output prevailed lectures, tales, sermons, parables and allegories.
Year
Volume
Pages
63-71
Physical description
Dates
published
2016
Contributors
  • Zakład Poetyki i Krytyki Literackiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
References
  • Frye Northorp (1998), Wielki Kod. Biblia i literatura, przeł. A. Fulińska, Homini, Bydgoszcz.
  • Kłoczowski Jan A. (2014), Kołakowski o Jezusie [w:] L. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Znak, Kraków.
  • Kłoczowski Jan A. (1984), Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Aneks, Londyn.
  • Kołakowski Leszek (1990), Bajki różne. Opowieści biblijne. Rozmowy z diabłem, Iskry, Warszawa.
  • Kołakowski Leszek (1995), O tożsamości zbiorowej, przeł. S. Amsterdamski [w:] Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, Znak, Kraków.
  • Kołakowski Leszek (2002), Wiara dobra, niewiara dobra [w:] Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi (wstępem opatrzył Leszek Kołakowski), Wydawnictwo WAM, Kraków.
  • Kołakowski Leszek (2003), Kapłan i błazen [w:] Kosmopolityzm i sarmatyzm. Antologia powojennego eseju polskiego, wybór D. Heck, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  • Kołakowski Leszek (2004), O co nas pytają wielcy filozofowie, seria I, Znak, Kraków.
  • Kołakowski Leszek (2007), O co nas pytają wielcy filozofowie, seria III, Znak Kraków.
  • Kołakowski Leszek (2014), Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, przeł. D. Zańko, Znak, Kraków.
  • Mentzel Zbigniew (2009), Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel, Znak, Kraków.
  • Miłosz Czesław (2002), Otwarcie nowego wymiaru, „Apokryf” nr 18, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2002 nr 43.
  • Obirek Stanisław (2010), Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga, Wydawnictwo UW, Warszawa.
  • Ong Walter J. (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • Taylor Charles (2002), Uciekinier z krainy iluzji, „Apokryf” nr 18, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2002 nr 43.
  • Wittekind Folkart (2008), Charles Taylor: religia i nowoczesny indywidualizm, przeł. L. Łysień [w:] Filozofia religii. Od Schleiermachera do Eco, red. V. Drechsen i in., Wydawnictwo WAM, Kraków
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
0084-4446
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-59858a0c-c699-4c3b-bd71-29b73d7f3a54
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.