Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1 | 93-108

Article title

WALORY STUDIUM PRZYPADKU I AUTOBIOGRAFII Refleksje z własnych doświadczeń i z lektury nieobojętnych tekstów

Authors

Content

Title variants

EN
Values of case study and autobiography Reflections based on own experience and some books

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule walory metodologiczne studium indywidualnego przypadku i autobiografii zilustrowane zostały przykładami prac badawczych i książkowymi publikacjami pod względem ich potrójnej wartości, jako: świadectwa historii, wyznania prawdy wewnętrznej autorów i jako przesłanie dla potomnych. W studium przypadku chodzi zawsze – jak wykazano na przykładzie „Samotności i kultury” autora i jego uczniów – to wnikliwy opis nietypowego, przełomowego zdarzenia w życiu konkretnej osoby czy grupy ludzi. Głębokie, intymne przeżycia mają zawsze wymiar subiektywny i cenny w ukazaniu prawdy wewnętrznej. Dobór większej próby badawczej pozwala na dokonanie uogólnień. Z analizowanych 13 autobiografii (przywódców i polityków, ludzi sztuki i nauki) wyodrębniono dwie grupy: 1) pisanych na zamówienie (polityczne czy w celu kreowania własnego wizerunku) – dokonujące selekcji niewygodnych faktów i tworzące mity wokół postaci; 2) autobiografie autentyczne: opisujące z dystansu realną rzeczywistość, a także szczere aż do bólu w rozrachunku i ocenie własnego życia, dzięki czemu będące cennym źródłem wiedzy.
EN
In this paper methodological values of case study and autobiography are described by examples of research works and monographs in terms of their triple advantage, as: evidence of history, confession of author’s internal truth and message to posterity. The case study – based on “The solitude and the culture” by author and his students – is an accurate description of an unusual, critical event in someone’s life. Deep, intimate experiences always have their valuable and subjective role in revealing internal truth. Choice of wider research sample enables to make some generalizations. 13 analyzed autobiographies (of leaders and politicians, people of art and science) were divided into two groups: 1) written on demand (political demand or to create someone’s image) – omitting uncomfortable facts and creating myths about the person; 2) authentic autobiographies: describing reality from a distance and absolutely truthful in eva- luation of own life, therefore being a valuable source of knowledge.

Year

Issue

1

Pages

93-108

Physical description

Contributors

author
  • Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP

References

  • Bożyk P. (2011): Hanka, miłość, polityka. Zysk i Ska, Poznań
  • Czermińska M. (2000): Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie. Kraków
  • Dilthey W. (2006): Właściwości nauk humanistycznych. W: J. Gajda: Pedagogika kultury w zarysie. Kraków
  • Dziekanowski C. (2013): Bezkresna narracja. Eneteia, Warszawa
  • Gajda J. (1987): Samotność i kultura. Warszawa
  • Gajda J. (2006): Pedagogika kultury w zarysie. Kraków
  • Gajda J. (2010): Moje życie. Fakty, wspomnienia, refleksje. Kraków
  • Gramsci A. (1961): Usprawnienie autobiografi . W: Teraźniejszość i przyszłość. Pisma wybrane. Tom I. Warszawa
  • Grass G. (1999): Moje stulecie 1900-1999. Przekł. S. Bułat. Wyd. Oskar, Gdańsk
  • Holoubek G. (2009): Wspomnienia z niepamięci. Wyd. Marginesy, Warszawa
  • Jaruzelski W. (2008): Być może to ostatnie słowo. Wyjaśnienia przed sądem. Wyd. Comandor, Warszawa 2009
  • Kozakiewicz M. (1991): Byłem marszałkiem kontraktowego… „BGW”, Warszawa
  • Królikowski B. (red.) (2005): Z naszego półwiecza. Wspomnienia absolwentów filologii polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego rocznik 1951-1955. Wyd. KUL, Lublin
  • Kruger H. H. (2005): Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Przekł. D. Sztobryn. Gdańsk
  • Kubinowski D. (2010): Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia Metodyka. Ewaluacja. Lublin
  • Kubinowski D. (2013): Idiomatyczność – Synergia – Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin
  • Kubinowski D., Nowak M. (red. nauk.) (2006): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków
  • Kuroń J. (1989): Wiara i wina. Do i od komunizmu. Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Lejuenne P. (2001): Pakt autobiograficzny. Przekł. A. Labuda. W: Wariacje na temat pewnego paktu: o autobiografi . Red. R. Lubas-Bartoszyńska. Kraków
  • Michnik A. (2003): Wyznania nawróconego dysydenta: spotkania z ludźmi: szkice 1991-2001. Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa
  • Modzelewski K. (2013): Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca. Iskry, Warszawa
  • Mo Yan (2010): Zmiany. Jedyna autobiograficzna opowieść noblisty. Przekł. A. Walulik. WAB, Warszawa
  • Ossowski S. (1967): Dzieła. T.IV. Warszawa
  • Piłsudski J. (1929): Z pism i przemówień Komendanta. Zebrał i wydał Z. Zygmuntowicz, reprint z oryginału. Warszawa 1989
  • Suchodolski B. (1997): Uspołecznienie kultury. Warszawa
  • Szumska-Wrażeń E. (1990): Twórczość w moim życiu i najbliższych mi osób. Studium indywidualnego przypadku. Lublin (maszynopis pracy magisterskiej, Instytut Wychowania Artystycznego UMCS)
  • Vallentin A. (1957): Dramat Alberta Einsteina. Przekł. I. Wachlowska, I. Wieczorkiewicz. Warszawa
  • Wałęsa L. (1990): Droga nadziei. Wyd. Znak, Kraków

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-59db0768-5190-4b7e-9d2c-86164fe259ae
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.