PL
Niniejszy artykuł prezentuje przebieg i rezultaty badania eksperymentalnego, którego celem było sprawdzenie, czy element muzyczny, w postaci czynnika metrorytmicznego i melodycznego, wpłynie na trafność zapamiętywania przypadkowych ciągów cyfr przez dzieci w wieku szkolnym. Biorące udział w badaniu dzieci (n=33) przypisane zostały losowo do trzech grup. Zadanie postawione przed nimi dotyczyło zapamiętania ciągu przypadkowych cyfr i odnotowania ich w odpowiedniej kolejności. Forma prezentacji informacji do zapamiętania różniła się między grupami: 1) odczyt, 2) zrytmizowany odczyt, 3) śpiew. Analiza wariancji nie wykazała istotnych statystycznie różnic między osiągnięciami grup w zakresie dekodowania podawanych treści, opis ilościowy sugeruje jednak trend na korzyść umuzycznionych form prezentacji.
This article presents the experimental study that investigated the effects of metro-rhythmic and melodic factors on information recall (9 digit sequence) by school-aged children. Children (n=33) were randomly assigned to three groups and asked for remembering and noting the sequence of digits in adequate order. The digits were presented in different form for each group: (1) reading, (2) reading with metro-rhythmic structure, (3) singing. There was no statistically significant difference between groups, according to the analysis of variance. However, the descriptive statistics suggests some trends in favor of musical presentations.