Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 5(60) | 45-62

Article title

Famille, éducation et école

Title variants

EN
Family, Education and School
PL
Rodzina, kształcenie i szkoła

Languages of publication

FR

Abstracts

EN
Since the end of the Second World War, the evolution of the family has dramatically changed. The same goes for the true reality of school and its teaching approach. But can the need for training be limited and express itself outside of real life? A demand for change is prevalent amongst both youth and adults who are seeking real answers to their questions. Lifelong learning becomes reality: this is training for life! There are different potential answers available. Amongst these answers, there is the Rural Family Houses one (MFR – Maisons Familiales Rurales); the Rural Family Houses are grouped within AIMFR, the International Association of Rural Family Houses).
PL
Od końca drugiej wojny światowej ewolucja rodziny przybrała dramatycznie inny kształt. To samo dotyczy realiów szkoły i jej podejścia do nauczania. Czy jednak potrzeba nauczania może być ograniczana i wyrażana poza realnym życiem? Żądanie zmian jest powszechne zarówno wśród młodych, jak i dorosłych, którzy poszukują rzeczywistych odpowiedzi na swoje pytania. Uczenie się przez całe życie staje się rzeczywistością: jest to nauczanie dla życia! Można potencjalnie uzyskać w tej kwestii rozmaite odpowiedzi. Jedną z nich są Wiejskie Domy Rodzinne (MFR – Maisons Familiales Rurales), należące do AIMFR, Międzynarodowego Związku Wiejskich Domów Rodzinnych.

Keywords

Contributors

  • Akademia Polonijna w Częstochowie

References

  • Achenbach T. M., Howell C. T.: Are American Children's Problems Getting Worse? A 13-Year Comparison, “Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry” 32(1993), p. 1145-1154.
  • Adriaenssens P.: Opvoeden is een groeiproces, Tielt: Lannoo 1995.
  • Baumrind D.: Authoritarian versus Authoritative Parents Control, “Adolescence” 3(1968), p. 255-272.
  • Bennis W. G., Benne K. D., Chin R. (Eds.): The Planning of Change. Readings in Applied Behavioral Sciences, New York: Holt 1962.
  • Daigney J. C.: Dans Ensemble construisons notre avenir. Actes du XXVe Congrès de l'AIMFR, Bruxelles, 22-23 novembre 2000, p. 97-103.
  • Depaepe M., Simon F.: Dans Ensemble construisons notre avenir. Actes du XXVe Congrès de l'AIMFR, Bruxelles, 22-23 novembre 2000, p. 86-97.
  • Dewey J.: Experience and Education, London: Collier-Macmillan 1938.
  • Dooghe J., Vanderleyden L.: Population et Opinion Publique, Anvers, édition néerlandophone 1974.
  • Dumon W. A.: Femme et Famille. Quelques recherches au niveau de la sociologie de la famille en relation avec la problématique féminine, Leuven: Institut de Recherche Sociologique 1975.
  • Glenn N. D.: A Plea for Objective Assessment of the Notion of Family Decline, “Journal of Marriage and the Family” 55(1993), p. 542-544.
  • Heylen V. [et autres]: Déficits du mariage et du divorce. Leuven: Presse Universitaire 1972.
  • Hinderyckx H., van Neervenne A.: Famille contre famille. Anvers, édition néerlandophone 1972.
  • Illich I.: Deschooling Society, Publication du “Center for International Documentation (CDOC)”, 1973.
  • Jansen T., Klercq J.: Experiential Learning and Modernity, [w:] D.Wildemeersch, T. Jansen (Eds.), Adult Education, Experiential Learning and Social Change: The Postmodern Challenge's-Gravenhage: VUGA Uitgeverij B.V. 1992, p. 93-104.
  • Kolb D. A.: Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Engelwood Cliffs: Prentice Hall 1984.
  • Leirman W.: Vier culturen van educatie: expert, ingenieur, profeet, communicator, Garant, Leuven/Apeldoorn 1993.
  • Maccoby E. E.: The Role of Parents in the Socialization of Children, ”Developmental Psychology” 28(1992), nr 6, p. 1006-1017.
  • Nove-Josserand F.: L'étonnante histoire des Maisons Familiales Rurales, Editions France-Empire 1987.
  • Rutter M.: Psychosocial Resilience and Protective Mechanism, “American Journal of Orthopsychiatry” 57(1987), p. 316-331.
  • Vervaecke G. [et al.]: Kan permanente vorming bijdragen tot hoop? [w:] B.Pattyn [et al.] (Eds.),] Wegen van Hoop. Universitaire perspectieven. Leuven: Universitaire Pers Leuven 1995, p. 203-210.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5b212697-d5cc-4b11-bb08-cc7d9676b965
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.