Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 5 (376) | 189-198

Article title

Perception of the Internet of Things Technology and Devices by Young Consumers

Content

Title variants

PL
Postrzeganie technologii i urządzeń Internetu Rzeczy przez młodych konsumentów
RU
Восприятие технологии и устройств интернета вещей молодыми потребителями

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
Artykuł dotyczy percepcji technologii i urządzeń Internetu Rzeczy (IoT) przez młodych konsumentów z południowo-wschodniej Polski, na podstawie badań własnych (CAWI, n=407). IoT różni się od innych technologii ICT pod względem postrzegania i akceptacji przez użytkowników. „Przejrzystość” technologii IoT dla młodych użytkowników jest jednym z najważniejszych wyników badania. Prezentowana analiza obejmuje postrzeganie urządzeń IoT przez konsumentów w obszarach korzyści i obaw mierzonych własnymi skalami pomiarowymi. W zakresie korzyści uwzględniono obszary wygody (najbardziej dostrzegany), oszczędności oraz zdrowia i bezpieczeństwa. Obawy dotyczące prywatności (najsilniejsze), bezpieczeństwa i zdrowia, a także kosztów są również analizowane w artykule.
EN
The article deals with the perception of the Internet of Things (IoT) by young consumers from south-eastern Poland, on the base of CAWI study results (n=407). IoT differs from previous ICT technologies regarding their perception and acceptance by users. IoT „transparency” for young users is one of the essential findings. The analysis includes the perception of IoT devices for the consumer in the areas of benefits and concerns, measured by proprietary measurement scales. The identified benefits include areas of convenience, savings, health, and safety. For concerns, the areas regarding privacy, security and health, and also additional costs exist.
RU
Статья касается восприятия технологии и устройств интернета вещей (англ. IoT) молодыми потребителями из юговосточной Польши на основе соб- ственного обследования (CAWI, n=407). IoT отличается от других технологий ICT с точки зрения восприятия и одобрения пользователями. «Прозрачность» технологии IoT для молодых пользователей – один из основных результатов изучения. Представляемый анализ охватывает восприятие устройств IoT по- требителями в сфере выгоды и опасений, измеряемых собственными изме- рительными шкалами. В отношении выгод учли сферу выгоды (наиболее за- метную), экономии, а также здоровья и безопасности. Опасения, касающиеся неприкосновенности частной жизни (самые сильные), безопасности и здоро- вья, а также издержек, также анализируются в статье.

Year

Issue

Pages

189-198

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Ashton K. (2009), That “internet of things” thing, “RFiD Journal”, Vol. 22, No. 7.
  • Bennett S., Maton K., Kervin L. (2008), The “digital natives” debate: A critical review of the evidence, “British Journal of Educational Technology”, Vol. 39, No. 5.
  • Evans D. (2011), The internet of things: How the next evolution of the internet is changing everything, CISCO White Paper.
  • Gołąb-Andrzejak E. (2016), Konsumenci pokolenia Y - nowe wyzwanie dla komunikacji marketingowej, „Handel Wewnętrzny”, nr 2.
  • Hsu C.-L., Lin J. C.-C. (2016), An empirical examination of consumer adoption of Internet of Things services: Network externalities and concern for information privacy perspectives, “Computers in Human Behavior”, Vol. 62.
  • Mącik R. (2016), Internet rzeczy” – postrzegane przez młodych konsumentów korzyści i zagrożenia – wyniki badań wstępnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Vol. XVII (Zeszyt 4, Część 3).
  • Mącik R. (2017), The Adoption of The Internet of Things by Young Consumers – an Empirical Investigation, “Economic and Environmental Studies”, Vol. 17, No. 2.
  • Mącik R. (2018), Postrzeganie i użytkowanie technologii Internetu Rzeczy przez młodych konsumentów – wyniki badań, (w:) Sułkowski Ł., Kaczorowska-Spychalska D. (red.), Internet of Things. Nowy paradygmat i metodologia, Difin, Warszawa.
  • Ożadowicz A. (2014), Internet Rzeczy w systemach automatyki budynkowej, „Napędy i Sterowanie”, nr 12.
  • Palfrey J., Gasser U. (2008), Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives, Basic Books, New York.
  • Ratajczyk M. (2017), Jak kupuje generacja Y?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 330.
  • Vermesan O., Friess, P. (2015) Building the Hyperconnected Society: Internet of Things Research and Innovation Value Chains, Ecosystems and Markets, River Publishers, Aalborg.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5b35865c-c95b-49b2-94c6-3279ac30653c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.