Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 8 | 125-243

Article title

Motywacja młodzieży w zakresie wyboru kierunku studiów w świetle zmiennej – płeć

Content

Title variants

EN
Motivation of young people in choosing the field of study in the light of variable – gender

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Motywacja jest czynnikiem wpływającym na aktywność człowieka od jego najmłodszych lat poprzez całą dorosłość. Uwidacznia się to w trzech najważniejszych obszarach, tj.: zabawy, edukacji i pracy. Sfery te łączą się ze sobą w różnych proporcjach i zależą one od wielu czynników związanych ze środowiskiem życia i zainteresowaniami jednostki. Do tych najważniejszych należą: opieka, wychowanie, edukacja, otoczenie rodziny, atmosfera rodzinna, uwarunkowania społeczne, ekonomiczne, zdrowie i inne. Czynniki te kształtują u dziecka postrzeganie świata, a także wpływają na jednostkę w zakresie podejmowania ważnych decyzji, do których należy m.in. wybór kierunku studiów. Środowisko ludzi, obiektów, miejsce życia implikują motywy zachowania się człowieka, które przekładają się na jego aspiracje życiowe.
EN
Motivation is a factor influencing human activity from an early age through entire adulthood. It manifests itself in the three most important areas: play, education and work. These areas combine with each other in different proportions and they depend on many factors related to the living environment and the interests of the individual. The most important ones include care, upbringing, education, family environment, family atmosphere, social and economic conditions, health, and others. These factors shape the child's perception of the world, and also affect the individual in making important decisions, which include, among others, the choice of the field of study. The environment of people, objects, and place of living imply motives in creating human behaviour, which translates into his life aspirations.

Keywords

Year

Volume

8

Pages

125-243

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski

References

  • Byrne M., Flood B., A Study of Accounting Students’ Motives, Expectations and Preparedness for Higher Education, „Journal of Further and Higher Education”, 2005, 2 (29).
  • Chodkowski Z., Adaptacja człowieka do środowiska pracy, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019.
  • Chodkowski Z., Autoocena własnych szans funkcjonowania zawodowego po ukończeniu studiów pedagogicznych, „Szkoła – Zawód – Praca” 2019, nr 17, s. 201–216.
  • Chodkowski Z., Plany zawodowe studentów Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania, „Zarządzanie Publiczne” 2019, 2(46), s. 171–187.
  • Farnicka M., Liberska H., Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2014, nr 67(3).
  • Kim Y., Mokb S.Y., Seidelc T., Parental influences on immigrant students' achievement-related motivation and achievement: “A meta-analysis, Educational Research Review” 30 (2020)
  • 100327.
  • Kocowski T., Motywacja [w:] (red.) W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 384–389.
  • Kozioł L., Motywacja w pracy. Determinanty ekonomiczno-organizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2002.
  • Łukaszewski W., Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych [w:] (red.) J. Strelau, Psychologia ogólna Tom 2, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 427–440.
  • Mantica A., Moneva J., Malbas M., Family Status and Self-Motivation in Studies, “International Research in Education”, 2020, Vol. 8, No. 1.
  • Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
  • Nęcka E., Inteligencja [w:] (red.) J. Strelau, Psychologia ogólna Tom 2, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 721–760.
  • Niemczewska M., Mrowiec K., Paterek A., Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości wysokich technologii, Wydawnictwo Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007.
  • Obuchowski K., Psychologia dążeń ludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.
  • Poleszczuk J., Decyzje edukacyjne maturzystów. Kontekst społeczny i indywidualne postawy młodzieży Białegostoku wobec wykształcenia wyższego, „Pogranicze. Studia Społeczne”. Tom XXXI, 2017.
  • Reykowski J., Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość [w:] (red.) T. Tomaszewski, Psychologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  • Spielman R.S., Psychology, OpenStax, Rice University, Texas 2017.
  • Szewczuk W., Zdolności i uzdolnienia [w:] (red.) W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.
  • Tołwińska B., Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych) [w:] (red.) J. Izdebska i J. Szymanowska, Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka,
  • Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2009.
  • Tyrowicz J., Magda I., van der Velde L., Nierówności płacowe kobiet i mężczyzn, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa 2015.
  • Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1999.
  • Zimbardo P.G., Johnson R.L. McCann V., Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • Strony Internetowe
  • Cambridge English Dictonary on-line:
  • https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/self-esteem
  • Emigracja zarobkowa Polaków. Wyjeżdża coraz więcej wykształconych (2015), http://www. money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/emigracja-zarobkowa-polakow-wyjezdza-co-raz,43,
  • 0, 1864235.html [dostęp: 20.04.2020]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5bb1c6dd-2c58-4162-a8e2-c9f0a4b41193
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.