Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 7 | 325-337

Article title

Krytyka gimnazjów w piśmiennictwie polskim

Content

Title variants

EN
Criticism gymnasiums in Polish literature

Languages of publication

Abstracts

EN
Thesis. Article assumes that criticism plays an important role in shaping the educational needs of secondary education level. Both positive and negative views expressed in an appropriate form, have an impact on the improvement of work organization and management of middle schools. It should therefore look at how they are used to evaluate this type of education in Polish literature. Discussed concepts. The article presents a spectrum of issues related to the review of critical votes on middle schools included in the contemporary literature, with particular emphasis on journalism news, web, radio and television. It also attempts to answer the question about the objectives of the reform of the education system in 1999 year and its future in the light of the ministerial announcement of the liquidation of the middle and return to the previous educational system. Results and conclusions. Analysis of the literature showed that both the decision to introduce middle school to high school system, and the decision on their liquidation, aroused considerable controversy among Polish society. In the public debate for nearly 17 years voice take both supporters and opponents of their functioning. However it is certain one - rapid changes in the education system, not preceded by systematic observations contribute to its destabilization and contribute to organizational chaos in education. Originality / value of the cognitive approach. In the course of the analysis of the collected data quoted selected opinions of supporters and opponents of middle schools, representing various academic, political and social. Efforts were also different sources of information collected. Such an approach to the subject allows entry into the interactions between the people involved in the educational process, magazine editors paper and electronic, public opinion, and readers of this article.
PL
Teza. Artykuł zakłada, że krytyka pełni ważną rolę w kreowaniu wartości edukacyjnych na potrzeby szkolnictwa średniego szczebla. Zarówno pozytywne, jak i negatywne poglądy, wyrażone w odpowiedniej formie, mają wpływ na doskonalenie pracy, organizacji i zarządzania gimnazjów. Warto zatem przyjrzeć się, w jaki sposób wykorzystuje się je do oceny tego typu szkół w polskim piśmiennictwie. Omówione koncepcje. Artykuł prezentuje pewne spektrum zagadnień związanych z krytyką gimnazjów obecną we współczesnym piśmiennictwie, ze szczególnym uwzględnieniem publicystyki prasowej, internetowej, radiowej i telewizyjnej. Próbuje także odpowiedzieć na pytanie o założenia reformy ustroju szkolnego z 1999 r. oraz jej przyszłość w świetle ministerialnych zapowiedzi likwidacji gimnazjów i powrotu do poprzedniego systemu edukacyjnego. Wyniki i wnioski. Analiza piśmiennictwa wykazała, że zarówno decyzja o wprowadzeniu gimnazjum do ustroju szkolnego, jak i decyzja o ich likwidacji, wzbudziły znaczne kontrowersje wśród społeczeństwa polskiego. W trwającej niemal 17 lat debacie publicznej głos zabierają i zwolennicy i przeciwnicy ich funkcjonowania. Pewne jest natomiast jedno – szybkie zmiany w systemie oświaty nie poprzedzone systematycznymi obserwacjami, sprzyjają jego destabilizacji i przyczyniają się do chaosu organizacyjnego w szkolnictwie. Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Analizując zebrane dane, przytoczono wybrane opinie zwolenników i przeciwników gimnazjów, reprezentujących różne środowiska akademickie, polityczne i społeczne. Starano się także o różnorodność źródeł pozyskiwanych informacji. Takie podejście do tematu umożliwia wejście w interakcje pomiędzy osobami zaangażowanymi w proces oświatowy, redaktorami czasopism papierowych i elektronicznych, opinią publiczną i czytelnikami niniejszego artykułu.

Year

Issue

7

Pages

325-337

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • Uniwersytet Opolski, Kopernika 11a, 45-001 Opole, Polska
  • Uniwersytet Opolski, Kopernika 11a, 45-001 Opole, Polska

References

  • Chwaszcz , J., Pietruszka ,M., Sikorski, D. (2005). Media. Lublin: KUL.
  • Cieplak, A. (2015). Nie da się zlikwidować gimnazjalistów. Pobrane z: krytykapolityczna.pl/kraj/nie-da-sie-zlikwidowac-gimnazjalistow/.
  • Dębek, P. (2016). Co z tymi gimnazjami?. Pobrane z: ies.org.pl/co-z-tymi-gimnazjami/.
  • Dąbrowska, Z. (2016). Rozmowa z byłą minister MEN, Krystyną Łybacką o reformach PiS. Pobrane z: www.rp.pl/Polityka/309119925-Rozmowa-z-byla-minister-MEN KrystynaLybacka-o-reformach-PiS.
  • Herczyński, J., Sobotka, A. (2014). Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007– 2012. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Herczyński, J., Sobotka, A. (2015). Ustrojowe modele gimnazjum. Edukacja, 4 (139), 5-32.
  • Jaczewski, A., Korbelek M.(2013). Rozpaczliwy apel w obronie gimnazjów. Nowe Horyzonty Edukacji, 4 (7), 24-26.
  • Kasiak, R. (2015). A miało być tak dobrze. Głos Nauczycielski, 4, (13), 5.
  • Kazimierowicz M. (2008). O jakości (w) gimnazjum, Nowa Szkoła, 6, 9-13.
  • Kaszulanis, M. (2015). Gimnazja do odstrzału. Głos Nauczycielski, 45, 4.
  • Kołakowski, J. (2016). Minister edukacji w dzień ogłoszenia reformy szkolnej tłumaczy, dlaczego 8-letnia podstawówka i 4-letnie liceum. Wywiad. Pobrane z: polmedia.pl/minister-edukacji-w-dzien-ogloszenia-reformy-szkolnej-tlumaczy-dlaczego-8-letnia-podstawowka-i-4-letnie-liceum-wywiad/. Pobrane z: www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=6D5D9103.
  • Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Król, A. (2016). Nie ma czegoś takiego, jak niekonstruktywna krytyka. Pobrane z: blog.krolartur.com/nie-ma-czegos-takiego-jak-niekonstruktywna-krytyka/.
  • Książek W. (2001). Rzecz o reformie edukacji 1997-2001. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.
  • MEN (2016). O reformie. Pobrane z: reformaedukacji.men.gov.pl.
  • Musiałek, P. (2013). Gimnazja do likwidacji, a nie podstawówki. Pobrane z: jagiellonski24.pl/ 2013/08/23/ gimnazja -do-likwidacji-nie-podstawowki/.
  • Nowak, E. (2011). Co jeszcze musi się zdarzyć, żebyśmy dojrzeli do decyzji o likwidacji gimnazjów?, Pobrane z: www.tygodnikprzeglad.pl/gimnazjum-inne-chroniczne-choroby-edukacji/.
  • Pacewicz, P. (2015). PiS chce likwidować gimnazja. Masakryczny pomysł. Trzeba będzie więcej kamer i katechezy. Pobrane z: wyborcza.pl/1,75968,18313892,pis-chce-likwidowac-gimnazja-ciemny-lud-to-kupi-trzeba-bedzie.html?disableRedirects=true.
  • Projekt ustawy - prawo oświatowe z dn. 16 września 2016 r.
  • Redakcja radia ZET (2015). ZNP w obronie gimnazjów, „Doskonalić, nie likwidować!”, Pobrane z: wiadomosci.radiozet.pl/Wiadomosci/Kraj/ZNP-broni-gimnazjow.-Doskonalic-nie-likwidowac-00014954.
  • Reforma systemu edukacji (1998). Projekt. Warszawa: WSiP.
  • Radio Merkury (2015). Prof. Heliodor Muszyński, psycholog - dlaczego był i jest przeciw gimnazjom. Wywiad, Pobrane z: www.radiomerkury.pl/kdCmsAssets/render/id/99916/file_name/dlaczego-byl-i-jest-przeciw-gimnazjom.mp3.
  • Sarnecki, R. (2008). Niepowodzenia szkolne uczniów reformowanego gimnazjum. Nowa Szkoła, 7, 32-39.
  • Skawiński, R. (2008). Korzenie i uwarunkowania reform polskiej edukacji w XX wieku. Studia Ełckie, 10, 193-200.
  • Skura, P. (2016a). Tyle pracy na marne. Głos Nauczycielski, 4, 8.
  • Skura, P. (2016b). Etaty do wygaszenia. Głos Nauczycielski, 36, 6.
  • Skura, P. (2016c). Zmiany w „dobrej zmianie”. Głos Nauczycielski, 35, 6.
  • Sosna, A. (2015) Czy istnienie gimnazjów ma sens?. Pobrane z: www.edunews.pl/badania-i-debaty/dyskusje/3260-czy-istnienie-gimnazjow-ma-sens.
  • Synak, K. (2009). Krytyka w procesie dydaktycznym. Folia Pomerania Universitatis Technologiae Stetinensis, 273 (56), 179-186.
  • Szewczyk, P. (2015). PiS chce powrotu PRL-owskiej szkoły. „Likwidacja gimnazjum nie ma sensu”. Pobrane z: www.newsweek.pl/polska/likwidacja-gimnazjum-nie masensu,artykuly,373082, 1.html.
  • Śliwerski, B. (2015). Gimnazja do likwidacji? Pobrane z: www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2015/Przewodnik-Katolicki-45-2015/Spoleczenstwo/Gimnazja-do-likwidacji.
  • Śliwerski, B. (2013). Precz z gimnazjami? Polityka, 35, 32-33.
  • Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Dz.U. 1999 nr 12 poz. 96.
  • Ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304. Uzasadnienie. Pobrane z legislacja.gov.pl/docs//2/12289958/12379225/12379226/dokument253146/dokument253149.docx.
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 60
  • Zaborski, M. (2016). Mirosław Handke: Wciąż wierzę, że gimnazja przetrwają, Pobrane z: www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/popoludniowa-rozmowa/news-miroslaw-handke-wciaz-wierze-ze-gimnazja-przetrwaja,nId,2288389.
  • Zahorska, M. (2009). Sukcesy i porażki reformy edukacji. Przegląd Socjologiczny, 53, (3), 120-142.
  • Zalewska, A. (2016). List Ministra Edukacji Narodowej do samorządów z dnia 25 lipca 2016r., Pobrane z: men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/07/list-ministra-edukacji-narodowej-do-samorzadow.pdf.
  • Zarzycka, S. (2015). Gimnazja pod nóż, czyli system na progu zmian, Pobrane z: www.gk24.pl/wiadomosci/koszalin/art/9069477,gimnazja-pod-noz-czyli-system-na-progu-zmian,id,t.html.
  • Zdrojewska, K. (2015). Dekada internetu - zmiana strategii myślenia. W: K. Pokorna-Ignatowicz, J. Bierówka (red.), ,,Stare" media w obliczu ,,nowych", ,,nowe" w obliczu ,,starych" (ss. 79-86). Kraków: Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-1426

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5be8fb23-996a-4ac0-945d-cd5daffea055
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.