Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 15/4 | 47-68

Article title

The strange case of Francis Dolarhyde and the Dragon: Alternating narrative points of view and the source of knowledge in Thomas Harris’ Red Dragon

Title variants

PL
Francis Dolarhyde i Smok: zmienny punkt narracji a źródło wiedzy w powieści Thomasa Harrisa Czerwony smok

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This paper investigates the narrative voice employed by Thomas Harris in Red Dragon as a source of knowledge about the fictional universe, more particularly about the main villain, Francis Dolarhyde. Confronting important epistemological notions (knowledge, justification and their sources) with literary theoretical concepts (narrative voice and points of view), I analyse alternating modes of representation. Harris’ narrator shifts between three modes: the quasi-perceptual one – sense-based, rich in descriptive elements; the quasi-introspective narration carried out from a close subjective angle, using free indirect speech or stream of consciousness; and the testimonial mode – telling (rather than showing) the story through exposition resting on the principle of cause and effect. Employing a vast array of inter-textual pragmatics, the narrative remains ambiguous. In consequence, any proposition about Dolarhyde can be empirically and rationally challenged and all propositional knowledge regarding the character is merely fragmentary.
PL
Artykuł ten poświęcony jest analizie sposobu narracji zastosowanej przez Thomasa Harrisa w Czerwonym smoku przy założeniu, że stanowi ona źródło wiedzy o świecie przedstawionym, a w szczególności dostarcza informacji o jednym z głównych bohaterów – Francisie Dollarhyde. Analiza zmiennego punktu prezentacji świata przedstawionego prowadzona jest poprzez nałożenie na siebie kluczowych pojęć epistemologicznych (wiedza, jej uzasadnienie czy ich źródła) oraz terminów literackich (perspektywy i głos narracji). Narrator Harrisa oscyluje pomiędzy trzema trybami: pseudo-percepcyjnym – bogatym w elementy opisowe pokazywaniem wydarzeń poprzez odniesienia do poznania zmysłowego; pseudo-introspekcyjnym – ukazującym świat przedstawiony z bliskiej subiektywnej perspektywy, wykorzystującym mowę pozornie zależną i strumień świadomości; oraz w trybie oświadczenia – wspartego na zasadzie skutku i przyczyny opowiadania o wydarzeniach (a nie ich pokazywania). Używając szerokiego wachlarza wewnątrztekstowych środków językowych narracja ta buduje bardzo wieloznaczny obraz rzeczywistości przedstawionej. W konsekwencji zastosowanego sposobu narracji jakikolwiek sąd logiczny będący konkluzją czytelniczą można podważyć a, co za tym idzie, główny bohater wymyka się poznaniu w epistemologicznym tego słowa znaczeniu.

Contributors

  • Uniwersytet Gdański

References

  • Fludernik, Monika (2003). “Commentary: narrative voices: Ephemera or bodied beings”. New Literary History 32: 707-710.
  • Harris, Thomas (2002). Red Dragon. New York: Random House.
  • Iser, Wolfgang (1978). Der implizite Leser. Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett / The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Kant, Immanuel (1998). Kritik der praktischen Vernunft / Critique of Pure Reason. Trans. Paul Guyer, Allen w. Wood. New York: Cambridge University Press.
  • Lesser, Wendy (1995). “The killer inside us”. In: Wendy Lesser. Pictures at Execution. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Lubbock, Percy (1960). The Craft of Fiction. London: Bradford and Dickens.
  • Margolin, Uri (2014). “Narrator”. In: Peter Hühn et al. (eds.). The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University. Available at <http://www.lhn.unihamburg.de/article/narrator>. Accessed 11.11.2017.
  • Sławiński, Janusz (1981). “O opisie”. Teksty: Teoria literatury, krytyka, interpretacja 1: 119-138.
  • Sławiński, Janusz (1978). “Przestrzeń w literaturze: Elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości”. In: Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska (eds.). Przestrzeń i literatura. Wrocław: Ossolineum.
  • Steup, Matthias (1998). An Introduction to Contemporary Epistemology. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Steup, Matthias (2016). “Epistemology”. In: Edward N. Zalta (ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Available at <http://plat o.stanford.edu/archives/fall2016/entries/epistemology/>. Accessed 02.06.2017.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5ca9c195-ceab-4c60-be09-ed0553003a29
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.