PL EN


2016 | 2(29) | 139-155
Article title

Mechanizmy oddziaływania muzyki na procesy fizjologiczne i emocjonalne słuchacza

Content
Title variants
EN
The mechanisms of musical influence on physiological and emotional processes of a listener
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Music influences the human on the psychological and physiological level. This article centres on the selected mechanisms of the impact of music on emotional and somatic processes of a listener. The paper discusses the phenomenon of acoustic driving and mechanism for adjusting the emotional state of a listener to emotional expression of music. Publication also concerns the impact of music on the emotions through the activation of imagination and memory. Musical expectations and evaluative conditioning as sources of emotional reactions are analyzed too.
Year
Issue
Pages
139-155
Physical description
Dates
online
2016-04-01
Contributors
  • Uniwersytet Wrocławski
References
  • Balkwill L.-L., Thompson W., Matsunaga R., Recognition of emotion in Japanese, Western, and Hindustani music by Japanese listeners, „Japanese Psychological Research” 2004, vol. 46, nr 4.
  • Barnason S., Zimmerman L., Nieveen J., The effects of music interventions on anxiety in the patient after coronary artery bypass grafting, „Heart & Lung: The Journal of Acute and Critical Care” 2005, vol. 24, nr 2.
  • Bigand E., Vieillard S., Madurell F., Marozeau J., Dacquet A., Multidimensional scaling of emotional responses to music: The effect of musical expertise and of the duration of the excerpts , „Cognition and Emotion”, 2005, vol. 19, nr 8.
  • Bruner G.C., Music, mood, and marketing, „Journal of Marketing” 1990, vol. 54, nr 4.
  • Bruscia K.E., Defining of music therapy, Barcelona 1998.
  • Cesarz H., Muzykoterapia – metoda wspomagania salutogenezy, [w:] Muzykoterapia – stałość i zmiana, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, Wrocław 2014 (Wrocławska Muzykoterapia, t. 1).
  • Cesarz H., Psychoterapeutyczna wartość referencjalnego znaczenia muzyki, „Muzykoterapia Polska” 2003, t. 2, nr 3/4 (7/8).
  • Dalla Bella S., Peretz I., Rousseau L., Gosselin N., A developmental study of the affective value of tempo and mode in music, „Cognition” 2011, vol. 80, nr 3.
  • Flom R., Gentile D., Pick A., Infants’ discrimination of happy and sad music, „Infant Behavior and Development” 2008, vol. 31, nr 4.
  • Galińska E., Muzykoterapia, [w:] Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki, red. L. Grzesiuk, Warszawa 2005.
  • Galińska E., Muzyka w terapii. Psychologiczne i fizjologiczne mechanizmy jej działania, [w:] Człowiek, muzyka, psychologia, red. W. Jankowski, B. Kamińska, A. Miśkiewicz, Warszawa 2000.
  • Grocke D., Wigram T., Receptive Methods in Music Therapy. Techniques and Clinical Applications for Music Therapy Clinicians, Educators and Students, London 2007.
  • Harikumar R., Raj M., Paul A., Harish K., Kumar S.K., Sandesh K., Asharaf S., Thomas V., Listening to music decreases need for sedative medication during colonoscopy: a randomized, controlled trial, „Indian Journal of Gastroenterology” 2006, vol. 25, nr 1.
  • Hevner K., Experimental studies of the elements of expression in music, „The American Journal of Psychology” 1936, vol. 48, nr 2.
  • Hevner K., The Affective Character of the Major and Minor Modes in Music, „The American Journal of Psychology”, 1935, vol. 47, nr 1.
  • Huron D.B., Sweet anticipation. Music and the psychology of expectation, Cambridge 2006.
  • Iwanaga M., Ikeda M., Iwaki T., The effects of repetitive exposure to music on subjective and physiological responses, „Journal of Music Therapy” 1996, vol. 33, nr 3.
  • Iwanaga M., Moroki Y., Subjective and physiological responses to music stimuli controlled over activity and preference, „Journal of Music Therapy” 1996, vol. 36, nr 1.
  • Jiang J., Zhou L., Rickson D., Jiang C., The effects of sedative and stimulative music on stress reduction depend on music preference, „The Arts in Psychotherapy” 2013, vol. 40, nr 2.
  • Juslin P., Liljestrom S., Vastfjall D., Lundqvist L-O., How does music evoke emotions? Exploring the underlying mechanisms, [w:] Handbook of Music and emotion. Theory, research, applications, red. P. Juslin, J. Sloboda, New York 2011.
  • Juslin P., Laukka P., Communication of emotions in vocal expression and music performance: Different channels, same code?, „Psychological Bulletin” 2003, vol. 129, nr 5.
  • Juslin P., Vastfjall D., Emotional responses to music: the need to consider underlying mechanisms, „Behavioral and Brain Sciences” 2008, vol. 31, nr 5.
  • Karwowska D., Kudlik A., Neurofizjologiczne mechanizmy odbioru i przetwarzania muzyki, [w:] Muzyka i my. O rożnych przejawach wpływu muzyki na człowieka, red. E. Czerniawska, Warszawa 2012.
  • Khalfa S., Peretz I., Jean-Pierre B., Manon R., Event-related skin conductance responses to musical emotions in humans, „Neuroscience letters” 2012, vol. 328, nr 2.
  • Klimas-Kuchtowa E., Muzyka a ruch, „Muzykoterapia Polska” 2003, t. 2, nr 3/4 (7/8).
  • Klimas-Kuchtowa E., Muzyka w prewencji i promocji zdrowia, [w:] Psychologia muzyki. Wspołczesne konteksty zastosowań, red. R. Lawendowski, J. Kaleńska-Rodzaj, Gdańsk 2014.
  • Knight W.E, Rickard N.S., Relaxing music prevents stress-induced increases in subjective anxiety, systolic blood pressure, and heart rate in healthy males and females, „Journal of Music Therapy” 2001, vol. 38, nr 4.
  • Koelsch S., Fritz T., Cramon D.Y., Muller K., Friederici A.D., Investigating emotion with music: an fMRI study, „Human Brain Mapping” 2006, vol. 27, nr 3.
  • Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Krakow 2013.
  • Kronenberger M., Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu, Szczecin 2003.
  • Krumhansl C.L., An exploratory study of musical emotions and psychophysiology, „Canadian Journal of Experimental Psychology” 1997, vol. 51, nr 4.
  • Krumhansl C.L., Music: A Link Between Cognition and Emotion, „Current Directions in Psychological Science” 2002, vol. 11, nr 2.
  • Krumhansl C.L., Agres K.R., Musical expectancy: The influence of musical structure on emotional response, „Behavioral and Brain Sciences” 2008, vol. 31, nr 5, DOI:10.1017/S0140525X08005384.
  • Kudlik A., Czerniawska E., Indywidualne oddziaływanie muzyki na człowieka – wpływ muzyki na nastroj, [w:] Nastroj. Modele, geneza, funkcje, red. E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski, Warszawa 2011.
  • Kukiełczyńska K., Odbior elementow dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, „Muzykoterapia Polska” 2012, nr 1–2 (1).
  • Kukiełczyńska-Krawczyk K., Oddziaływanie dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym na zmienność rytmu zatokowego, praca doktorska, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  • Kukiełczyńska-Krawczyk K., Programowanie muzyki do terapii – 20 lat po wydaniu książki Tadeusza Natansona, [w:] Muzykoterapia– stałość i zmiana, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, Wrocław 2014.
  • Kukiełczyńska-Krawczyk K., Wspołczesne badania nad zastosowaniem muzyki w medycynie, [w:] Arteterapia w medycynie i edukacji, red. W. Karolak, B. Kaczorowska, Łodź 2008.
  • Langer S., Philosophy in a New key, Cambridge 1942.
  • McCraty R. i in., The effects of different types of music on mood, tension, and mental clarity, „Alternative Therapeutic Health Medicine” 1998, vol. 4, nr 1.
  • Meyer L.B., Emocja i znaczenie w muzyce, tłum. A. Buchner, K. Berger, Krakow 1974.
  • Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Warszawa 1994.
  • Miluk-Kolasa B., Obminski Z., Stupnicki R., Golec L., Effects of music treatment on salivary cortisol in patients exposed to pre-surgical stress, „Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes”1994, vol. 102, nr 2.
  • Murrock C.J., Music and mood, [w:] Psychology of Moods, red. A.V. Clark, Hauppauge 2005.
  • Tadeusz Natanson, Wstęp do nauki o muzykoterapii, Wrocław i in. 1979.
  • Panksepp J., Bernatzky G., Emotional sounds and the brain: the neuro-affective foundations of musical appreciation, „Behavioural Processes” 2002, vol. 60, nr 2.
  • Peretz I., Towards a neurobiology of musical emotions, [w:] Music and emotion. Theory, research, applications, red. P. Juslin, J. Sloboda, New York 2011.
  • Schafer T., Sedlmeier P., Stadtler Ch., Huron D., The psychological functions of music listening, „Frontiers in Psychology”, 2013, vol. 4, artkuł nr 511, DOI: 10.3389/fpsyg.2013.00511.
  • Stachyra K., Guided Imagery and Music, [w:] Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012.
  • Stachyra K., Proces muzykoterapii [w:] Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012.
  • Stachyra K., Wstęp do muzykoterapii [w:] Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012, s. 29.
  • Stratton V.N., Zalanowski A.H., The relationship between music, degree of liking, and self-reported relaxation, „Journal of Music Therapy” 1984, vol. 21, nr 4.
  • Tam W., Wong E., Twinn S., Effect of music on procedure time and sedation during colonoscopy: A meta-analysis, „World Journal of Gastroenterology” 2008, vol. 14, nr 34.
  • Vastfjall D., Emotion Induction through Music: A Review of the Musical Mood Induction Procedure, „Musicae Scientiae” 2002, vol. 5, nr 1.
  • Vieillard S., Peretz I., Gosselin N., Khalfa S., Gagnon L., Bouchard B., Happy, sad, scary and peaceful musical excerpts for research on emotions, „Cognition and Emotion” 2008, vol. 22, nr 4.
  • White J.M., Music as intervention: a notable endeavor to improve patient outcomes, „Nursing Clinics of North America” 2001, vol. 36, nr 1.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2353-7094
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-5d064717-244c-4832-bd27-63f0c0c8d956
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.