Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 13-14 | 342-359

Article title

Konwergencja mediów a wirtualny świat obrazu

Authors

Content

Title variants

EN
The Convergence of Media and the Virtual Reality of Image

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The development of visual entertainment is connected with the development of micro-chip technology. From the 1970’s, we witness rapid development of that technology. Television sets are more and more often replaced by computers and cell-phones. Digital games are considered as attractive form of entertainment. They show colorful virtual reality and perfectly designed anatomy of enemies. Virtual reality more and more often resembles the reality. Cell-phones are used as telephones, calculators, GPS, Internet communicators, voice recorders, notebooks, bookreading devices, game platforms and they can be considered as personalized centers of management. They offer many functions and they are small, easy to carry, with small screens activated by finger-touch. On their small screens, we can watch films and look at photographs. Multimedia convergence is the basis of multi-level communication which includes different processes. Visual and voice communication is based on one small device. Modern communication technology influences almost all spheres of our lives.

Keywords

Year

Volume

Pages

342-359

Physical description

Dates

published
2012

Contributors

author

References

  • 1 John Berger, Ways of seeing, wyd. Penguin Books. London 1972, s.7.
  • 2 Brian Winston, Media Technology and Society. A History: From the Telegraph to the internet, Routledge Press. New York,
  • s. 14.
  • 3 Tamże, s. 232.
  • 4 Strasburger&Wilson&Jordan, Children, Adolescents, and the Media, wyd. sage 2009, ss.438-439.
  • 5 Jay David Bolter and Richard Grusin, Remediation Understanding New Media, wyd. MIT Press. Cambridge, Massachusetts, London, England 2000, s. 90 (kulka była zlepkiem pikseli. I raczej przypominała zaokrąglony na narożnikach kwadrat – patrz s. 91).
  • 6 Wolf, M. J. P. , The Video Game Explosion: a History from PONG to Playstation and Beyond, wyd. Greenwood Publishing Group, Westport, 2008, ss. 9-10.
  • 7 Kutner, L., Olson, Ch.K. (2008), Grand Theft Childhood. The Surprising Truth About Violent Video Games. Simon&Schuster, New York, Kutner&Olson, 2008, s. 155.
  • 8 Gentile, D. A. & Anderson, C. A., Violent Video Games. The Newest Media Violence Hazard, [w:] D. A. Gentile (Ed.), Media Violence and Children, wyd. Praeger Publishing Westport, ss.137-139.
  • 9 Kirsh, S. (2006), Children, Adolescents. and Media Violence. A Critical Look at the Research, SAGE Publications, London, s. 241.
  • 10 Thomas Reid, Works. Now Fully Collected, with Selections from His Unpublished Letters, pref., Notes and Supplementary Dissertations. Maclachlan and Stewart, eight edition Edinburg (1880), [w:] http://www.archive.org/details/ worksnowfullycol01reiduoft, z dnia 27.04.2007. University of Toronto 2006, s. 449, s. 118, s. 195, s. 260, s. 449.
  • 11 Gary Small, M.D., and GigiVorgan, iBrain, Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind, wyd. HarperCollins 2009, s. 57 (przykład uzależnionego od gry Second Life dorosłego człowieka).
  • 12 Neil Postman, Zabawić się na śmierć, wyd. Warszawskie Wydawnictwo Literackie muza sa, Warszawa 2006,
  • s. 155 patrz również s. 95. Postman pisze m.in. o tym, że żyjemy w kulturze obrazocentrycznej.
  • 13 http://pl.wikipedia.org/wiki/ Historia_gier_komputerowych stan z dnia 20.10.2011.
  • 14 http://pl.wikipedia.org/wiki/Firstperson_ shooter z dnia 20.10.2011.
  • 15 Wolf, M. J. P. (2008). The video game…, dz. cyt., s. 12.
  • 16 Grossman, D., DeGaetano, G. (1999), Stop Teaching Our Kids To Kill. A Call to Action Agains. TV, Movie& Video Game Violence. Crown Publishers. New York, 1999, s. 66.
  • 17 Henry Jenkins. Kultura konwergencji, Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 21.
  • 18 Paul Levinson, Nowe nowe media, wyd. WAM, Kraków 2010, s. 86.
  • 19 Henry Jenkins. Kultura konwergencji…, dz. cyt., s. 9, 11.
  • 20 Don Tapscott, Grown up Digital, How the Net Generation Is Changing Your World, wyd. McGraw Hill, 2008, s. 9.
  • 21 Tamże, s. 10.
  • 22 Tamże,, ss. 289-310.
  • 23 Levinson, Nowe nowe media, dz. cyt., s. 24.
  • 24 Tamże, s. 284.
  • 25 Henry Jenkins. Kultura konwergencji…, dz. cyt., ss. 10-11.
  • 26 Nancy K. Baym, Personal Connections in the Digital Age, Digital Media and Society Series, Polity Pres. 2010, s. 11.
  • 27 Paul Levinson, Cellphone, The Story of the World’s Mos. Mobile Mediumand How It Has Transformed Everything!, wyd. Pallgrave MacMillan, usa 2005. s. xiv .
  • 28 Tamże, s. xv .
  • 29 Tamże, s. 24.
  • 30 Tapscott, Grown up Digital…, dz. cyt., s. 3.
  • 31 Paul Levinson, Cellphone…, dz. cyt., s. 53.
  • 32 Tamże, s. 63; patrz podobne zdanie w: Gary Small, M.D., and Gigi Vorgan, Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind, s. 162.
  • 33 Tamże, s. 86.
  • 34 Tamże, s. 70.
  • 35 Tamże, s. 171; (w oryginale „it is worth nothing” – gra słów lub idiom, należy ją rozumieć jako „warto zauważyć, że”, „należy wiedzieć, że” i oznacza, że coś jest istotne, że to coś ciekawego, o czym warto wiedzieć i pamiętać. Spotykałem się w literaturze częściej z wersją „it’s worth noting” co wskazywałoby na drobną literówkę w tekście).
  • 36 http://www.fourmilab.ch/etexts/ www/appleton/Tom_Swift_and_His_ Photo_Telephone/Tom_Swift_and_His_ Photo_Telephone.pdf , s. 5, stan z dnia 30.10.2011.
  • 37 Levinson, Cellphone…, dz. cyt., s. 171.
  • 38 Tamże, s. 171.
  • 39 Tamże, s.174
  • 40 http://www.fourmilab.ch/etexts/ www/appleton/Tom_Swift_and_His_ Photo_Telephone/Tom_Swift_and_His_Photo_Telephone.pdf , ss. 65-66.
  • 41 http://www.fourmilab.ch/etexts/ www/appleton/Tom_Swift_and_His_ Photo_Telephone/Tom_Swift_and_ His_Photo_Telephone.pdf , s. 66. Chodzi o zdanie wypowiedziane przy próbie oglądania swojego rozmówcy na płytkach selenowych: To zdjęcie naprawdę jest za słabe, by można było z niego korzystać […] Myślę, że mogę to udoskonalić. Jesteśmy na właściwej drodze.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5dae4ebf-5ef4-4e65-aedc-b0442511fa53
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.