Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | XVII (XXVI) | 181-194

Article title

The art of failure – the victory of the losers

Content

Title variants

PL
Sztuka porażki – zwycięstwo przegranych

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article describes the phenomenon of the art of failure. Traditional narrative focuses on the experience of winning, while marginalizing everything that is weak, mediocre, lost. The change comes with the end of art understood as a decomposition of the historical structures organizing artistic discourse (cf. Arthur C. Danto, Gianni Vattimo, Jean-Luc Nancy). In the post-historical plurilogue, the art of failure becomes a means of expression of the groups which have been traditionally excluded (Judith Halberstam). This in turn leads to a multi-level game between the participants of cultural life and its institutions. The author goes on to present and analyse specific examples of the art of failure accentuating their subversive-emancipatory potential.
PL
Przedmiotem artykułu jest opis zjawiska sztuki porażki. Tradycyjna narracja stawia w centrum doświadczenie sukcesu, marginalizując jednocześnie to, co słabe, przeciętne, przegrane. Zmiana następuje wraz z końcem sztuki rozumianym jako rozpad historycznych struktur organizujących dyskurs artystyczny (Arthur C. Danto, Gianni Vattimo, Jean-Luc Nancy). W posthistorycznym wielogłosie sztuka porażki staje się środkiem ekspresji grup zwyczajowo wykluczanych (Judith Halberstam), co prowadzi do wielopoziomowej gry między uczestnikami życia kulturalnego, a jego instytucjami. W dalszej części artykułu autor przedstawia i analizuje poszczególne przykłady sztuki porażki, akcentując ich subwersywno-emancypacyjny potencjał.

Year

Volume

Pages

181-194

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Department of Aesthetics Institute of Philosophy University of Warsaw

References

  • Danto Arthur C. (2014) After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History, Princeton: Princeton University Press.
  • Halberstam Judith (2011) The Queer Art of Failure, Durham-London: Duke University Press.
  • Hegel Georg W. F. (1988) Aesthetics: Lectures on Fine Art, vol. I, transl. T. M. Knox, Oxford: Clarendon Press.
  • Hocquenghem Guy (1993) Homosexual Desire, transl. Daniella Dangoor, Durham: Duke University Press.
  • Muñoz José (2009) Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity, New York: New York University Press.
  • Nancy Jean-Luc (1994) The Muses, transl. Peggy Kamuf, Stanford: Stanford University Press.
  • Sandage Scott (2006) Born Losers: A History of Failure in America, Cambridge MA: Harvard University Press.
  • Rancière Jacques (2004) The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible, transl. G. Rockhill, New York: Continuum International Publishing Group.
  • Scanlan Josephe (1993) “Culture in Action”, Frieze, vol. 13, November-December, available online at http://www.frieze.com/issue/article/culture_in_action/ [accessed 8 Aug. 2015].
  • Scott James C. (1987) Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance, New Haven – London: Yale University Press.
  • Vattimo Gianni (2000) “The Death Or Decline of Art”, transl. J. R. Snyder, [in:] C. Caseaux, ed., The Continental Aesthetics Reader, London – New York: Routledge, pp. 187-194.
  • Załuski Tomasz (2006) „Powtórzenie i motyw końca sztuki w filozofii Jean-Luc Nancy’ego”, Estetyka i Krytyka, vol. 2, no 11, pp. 137-162.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1641-9278

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5daed725-fe3e-47a9-88fc-5ee5dc66d84b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.